1

برگزاری بیست و سومین جلسه کمیته گردشگری

بیست و سومین جلسه کمیته گردشگری مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با موضوع «بررسی برگزاری همایش نقش مجلس در توسعه گردشگری» با حضور آقای قراباغی رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری، اعضای کمیته و آقای دکتر سلیمی قائم مقام مرکز برگزار شد.
روابط عمومی مرکز مطالعات
۳۰دی‌ماه‌۱۳۹۸




یازدهمین جلسه کمیته فرهنگی، اجتماعی و ورزشی با موضوع «برگزاری هفته فرهنگی و گردشگری در برج میلاد تهران»

یازدهمین جلسه کمیته فرهنگی،اجتماعی و ورزشی مرکز مطالعات با حضور آقای وجدی هویدا؛ آقای شیری و خانم دکتر پهلوانی؛ رئیس؛ معاون و کارشناس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، آقای دکتر سلیمی قائم مقام مرکز و اساتید دانشگاهی، پیرامون موضوع «برگزاری هفته فرهنگی و گردشگری در برج میلاد تهران» برگزار شد. در این جلسه معاون و کارشناس حوزه فرهنگی سازمان فرهنگی درخصوص برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته فرهنگی و گردشگری در برج میلاد گزارش مکتوب ارائه و به سوالات و ابهامات اساتید پاسخ دادند. همچنین اساتید نظرات کارشناسی خود را در این خصوص بیان کردند و مقرر شد گزارش کمیته فرهنگی به کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ارسال شود.

روابط عمومی مرکز مطالعات
۳۰دی‌ماه‌۱۳۹۸




حقوق عامه در شهرداری‌ها مغفول مانده و لازم است توجه ویژه‌ای به حقوق مردم در مدیریت شهری شود

شهردار همدان در نهمین نشست شهراندیشی: حقوق عامه در شهرداری‌ها مغفول مانده و لازم است توجه ویژه‌ای به حقوق مردم در مدیریت شهری شود.

در نهمین نشست شهراندیشی، مهندس عباس صوفی شهردار همدان با بیان اینکه بحث حقوق عامه در شهرداری‌ها مغفول مانده و باید توجه ویژه‌ای به حقوق مردم در مدیریت شهری شود یادآور شد: لازم است ابتدا مشکلات قانون موجود شهرداری‌ها رفع و بروزرسانی شود و هم‌زمان با آن مدیریت واحد شهری با تعریفی دقیق و مشخص ایجاد گردد تا شهرداران بر اساس آن پاسخگوی حقیقی نیازهای شهروندان باشند. مهندس صوفی افزود: قبل از توجه به حقوق عامه که مبحث بسیار مهمی است، باید به مباحث مربوطه از جمله ایجاد درآمد پایدار شهری و اصلاح قانون توجه ویژه‌ای داشت و همه این مشکلات  که به صورت قطعات یک پازل به هم وابسته بوده و تأثیر متقابل بر یکدیگر دارند را به طور هم‌زمان مورد توجه قرار داد.

روابط عمومی مرکز مطالعات

۲۴دی‌ماه‌۱۳۹۸




با بهره‌گیری از نظرات ذی‌نفعان، ظرفیت سمن‌های فعال در مدیریت شهری و توجه به حقوق عامه می‌توان به حل مسائل شهر پرداخت

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در نهمین نشست شهراندیشی: با بهره‌گیری از نظرات ذی‌نفعان، ظرفیت سمن‌های فعال در مدیریت شهری و توجه به حقوق عامه می‌توان به حل مسائل شهر پرداخت.

در نهمین نشست شهراندیشی، آقای کامران گردان رئیس شورای اسلامی شهر همدان، نشست‌های شهراندیشی را موقعیت مناسبی برای استفاده از ظرفیت فرهیختگان و متخصصان در راستای حل مشکلات شهر دانست و افزود: بروزرسانی طرح‌های جامع و تفصیلی شهر، بروزرسانی قوانین مدیریت شهری و شهرداری‌ها، و جبران کاهش تعداد نیروهای تخصصی در شهرداری‌ها از جمله مسائلی هستند که می‌توان با استفاده از نظرات ذی‌نفعان، بهره‌گیری از ظرفیت سمن‌های فعال در مدیریت شهری، افزایش تعامل دانشگاه با مدیریت شهری و در رأس کار قرار دادن حقوق عامه به حل آن‌ها پرداخت.

روابط عمومی مرکز مطالعات

۲۴دی‌ماه‌۱۳۹۸




مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا آمادگی دارد تا تمامی یافته‌های علمی این مجموعه را به صورت رایگان در اختیار همگان قرار دهد

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان در نهمین نشست شهراندیشی: مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا آمادگی دارد تا تمامی یافته‌های علمی این مجموعه را به صورت رایگان در اختیار همگان قرار دهد.

در آغاز نهمین نشست شهراندیشی، دکتر ابراهیم مولوی رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان ضمن اشاره به اینکه مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا به عنوان بازوی مشورتی و اتاق فکر شورای شهر عمل می‌کند اظهار کرد: این مرکز پژوهشی در راستای تسهیل امور و ارائه خدمات بهتر به شهروندان، کمک‌کننده مدیریت شهری است. با توجه به اینکه مرکز مطالعات شورا با بهره‌گیری و استفاده از توانمندی، پتانسیل و تخصص استادان و نخبگان شهری حرکت می‌کند، آمادگی داریم تا به صورت رایگان تمامی یافته‌های علمی این مجموعه را در اختیار همگان قرار دهیم.

روابط عمومی مرکز مطالعات

۲۴دی‌ماه‌۱۳۹۸




نهمین نشست شهر‌اندیشی با موضوع “حقوق شهرسازی با محوریت حقوق عامه، درآمدی بر قوانین شورا و شهرداری‌ها و درآمدهای پایدار شهری” در مرکز مطالعات برگزار شد

نهمین نشست شهر‌اندیشی با موضوع “حقوق شهرسازی با محوریت حقوق عامه، درآمدی بر قوانین شورا و شهرداری‌ها و درآمدهای پایدار شهری” صبح روز سه‌شنبه ۲۴دی‌ماه‌۱۳۹۸به همت مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان و با مشارکت شورای اسلامی استان همدان با حضور دادستان استان، معاون عمرانی استاندار، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر همدان، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا، شهردار همدان، اعضای شوراهای اسلامی شهر و شهرستان‌های استان، شهرداران استان، مدیران شهری و مدعوینی از دبیرخانه مجمع شهرداران کلان‌شهرها، دانشگاه الزهرا و دانشگاه شهید بهشتی در سالن همایش‌های مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا برگزار شد.

هدف از این نشست که در قالب سه کارگاه با محورهای سه‌گانه برگزار شد، آموزش و توانمندسازی اعضای شورای اسلامی شهر و شهرستان‌های همدان، شهرداران استان و مدیران شهری بود.

روابط عمومی مرکز مطالعات

۲۴دی‌ماه‌۱۳۹۸




کاهش درآمدهای شهرداری منجر به عدم رعایت حقوق عمومی و در نتیجه نارضایتی و ناراحتی شهروندان می‌شود

 قائم‌مقام دبیرخانه مجمع شهرداران کلان‌شهرها در نهمین نشست شهر اندیشی: کاهش درآمدهای شهرداری منجر به عدم رعایت حقوق عمومی و در نتیجه نارضایتی و ناراحتی شهروندان می‌شود.

دکتر سید جعفر موسوی قائم‌مقام دبیرخانه مجمع شهرداران کلان‌شهرها در نهمین نشست شهراندیشی با بیان اینکه حقوق عمومی همان چیزی است که در قانون عنوان شده است و نباید خارج از آن عمل و از آن عبور کرد افزود: شهرداری باید در حوزه حمل و نقل، بهداشت، مدیریت پسماند و سایر مباحث تا حدی که در قانون به عنوان وظیفه تعریف و پیش‌بینی شده است عمل نماید. کاهش درآمدهای شهرداری معضلاتی را متعاقب خود خواهد داشت و این امر باعث تجاوز به حقوق خصوصی و در نتیجه عدم رعایت حقوق عمومی و نارضایتی و ناراحتی شهروندان می‌شود.

دکتر سید جعفر موسوی همچنین یادآور شد: دو موضوع مسکن و اشتغال از مهم‌ترین دغدغه عموم مردم هستند که در این زمینه باید به جای ایجاد مانع، تا حد ممکن در روند بهبود این دو حوزه تسهیل‌گر بوده و ساماندهی لازم را به عمل آوریم. تلاش شهرداری و شورای اسلامی شهر باید در جهت ممانعت از به هم ریختن قوانین موجود بوده و تنها به اصلاح و بهبود آن مبادرت ورزند. امیدواریم با احیای قانون شهرداری‌ها و رفع اشکالات ظاهری موجود در متن این قانون، نگرانی شورای نگهبان در خصوص اینکه شوراها نباید وارد مباحث تصمیم‌گیری شوند و وظیفه اصلی‌شان نظارت است نیز رفع گردد.

روابط عمومی مرکز مطالعات
۲۴دی‌ماه‌۱۳۹۸




شوراهای اسلامی شهرها باید رویکردی مشارکتی در مدیریت شهری و شهرداری داشته باشند

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در نهمین نشست شهراندیشی: شوراهای اسلامی شهرها باید رویکردی مشارکتی در مدیریت شهری و شهرداری داشته باشند.

دکتر علی دشتی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در نهمین نشست شهر اندیشی با اشاره به اینکه جایگاه عضو شورا ارتباط عمیقی با شناخت وضعیت شهر و شهرداری دارد و باید شناخت و آگاهی کافی در این زمینه و تکالیف مرتبط با آن‌ها در شورا صورت پذیرد، گفت: در وظایف دوگانه مشارکت و مشورت توسط شوراها در اداره مدیریت امور شهری، شوراهای اسلامی شهرها باید رویکردی مشارکتی در مدیریت شهری و شهرداری داشته باشند.

دکتر علی دشتی افزود: باید تلاش شود با برگزاری جلسات بحث و تبادل نظر علمی، شهرداری و شورای شهر به جایگاه واقعی خود نزدیک شده و مدیریت شهری واحد و یکپارچه، تحقق یابد.

وی اظهار داشت: برنامه‌های توسعه ملی باید همگام با برنامه‌های توسعه محلی و شهری پیش برود و شاهد توسعه همه‌جانبه شهر و کشور باشیم؛ زیرا شهرها و روستاهای توسعه یافته، کشور توسعه یافته می‌سازند، از سوی دیگر دولت هم در این مسیر باید همکاری و مساعدت لازم را داشته باشد و همچنین مشارکت و مشاوره همه جانبه متولیان امر و ذی‌نفعان نیز جذب شود.

روابط عمومی مرکز مطالعات
۲۴دی‌ماه‌۱۳۹۸




تعدی به حقوق عمومی و تجاوز از قوانین و مقررات موجب هرج و مرج و رونق فساد می‌شود

عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) تهران در نهمین نشست شهراندیشی: تعدی به حقوق عمومی و تجاوز از قوانین و مقررات موجب هرج و مرج و رونق فساد می‌شود

دکتر غلامرضا کامیار، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا تهران در نهمین نشست شهراندیشی با بیان اینکه تاکنون آشنایی و مطالعه مناسبی در خصوص حقوق شهرسازی و جایگاه و اهمیت آن انجام نشده است؛ گفت: حقوق شهرسازی می‌تواند ارتباط بسیار نزدیکی با حقوق عامه که حقوق مشترک بین انسان‌هاست، داشته باشد.

دکتر کامیار افزود: تعدی به حقوق عمومی و تجاوز از قوانین و مقررات موجب هرج و مرج و رونق فساد می‌شود؛ از این‌رو دستگاه‌های اجرایی مکلفند پیش از تصرف املاک و اراضی موجود در مسیر یک طرح، آن را تملک کنند و از تجاوز و تعدی به حقوق شهروندی، اجتناب کنند.

وی با تأکید بر اینکه مصداق بارز انحراف از قوانین، ایجاد «شهر وحشی» است که سلامت روحی و اجتماعی خود را از دست داده و نیازمند هدایت به راه صحیح است؛ ابتکار قوه مقننه در پشتیبانی از پژوهش‌های کارشناسی و مطالعات در واحد‌های حقوقی شهرسازی (قوه مقننه)؛ ایجاد پویایی رویه قضایی در ارتباط با مسائل شهرسازی توسط قوه قضاییه (قوه قضاییه) و گاه نوین قوه اجرایی به شهرداری و کاستن از وظایف تحمیلی به شهرداری (قوه مجریه) را راه‌حل‌های عبور از این بحران اعلام کرد.

روابط عمومی مرکز مطالعات

۲۴دی‌ماه‌۱۳۹۸

 




در تفسیر قوانین مبهم باید ضمن در نظر داشتن حقوق عامه، منافع و نیازمندی‌های شهرداری‌ها نیز مدنظر باشد

معاون امور عمرانی استانداری همدان در نهمین نشست شهراندیشی: در تفسیر قوانین مبهم باید ضمن در نظر داشتن حقوق عامه، منافع و نیازمندی‌های شهرداری‌ها نیز مدنظر باشد.

آقای عراقی معاون امور عمرانی استاندار با اشاره به اینکه در برخی قسمت‌های قانون شهرداری‌ها عدم وجود شفافیت مشکلی است که نیازمند اصلاح و بروزرسانی می‌باشد تأکید کرد: شهرداری‌ها باید در رعایت قانون موجود و تصمیم‌گیری بر اساس ضوابط موجود بسیار دقیق عمل کنند. آقای عراقی همچنین افزود: امر پیشگیری که مهم‌ترین موضوع و اولویت قانون کمیسیون ماده 5 است تا کنون عملیاتی نشده و نیازمند تقویت سازوکار کنترلی و نظارتی در این زمینه هستیم. لازم است مسائل پیچیده اجتماعی و حقوق عامه در اعتبارات شهرداری لحاظ شود، چرا که در حکمرانی مسائل مختلفی تأثیرگذار هستند. در تفسیر قوانین مبهم باید ضمن در مظر داشتن حقوق عامه، منافع و نیازمندی‌های شهرداری‌ها نیز مدنظر باشد.

روابط عمومی مرکز مطالعات

۲۴دی‌ماه‌۱۳۹۸