1

در آئين پاياني جشنواره شهروند برگزيده و با حضور مسئولان کشوري و استاني صورت گرفت اهداي نشان افتخار به ۶۸ شهروند برگزيده کليد طلايي شهر همدان به خانواده مرحوم فرشچيان اهدا شد

در آئين پاياني جشنواره شهروند برگزيده که به همت شوراي اسلامي شهر همدان برگزار شد، از 68 شهروند برگزيده با حضور مسئولان کشوري و استاني در بخش‌هاي مختلف تجليل شد.

به گزارش خبرنگار هگمتانه، شامگاه چهارشنبه همزمان با عيد سعيد قربان و در آستانه روز همدان، مراسم پاياني جشنواره شهروند برگزيده با حضور اقشار مختلف مردم، شهروندان، مسؤولان کشوري و استاني برگزار شد که در اين مراسم از 68 شهروند برگزيده همدان و برندگان جشنواره عکس شهروند برگزيده تجليل شد.

استاندار همدان در اين مراسم با تأکيد بر اينکه شهرها تنها به اقدامات عمراني نيازمند نيستند بلکه زنده بودن شهرها منوط به فرهنگ و معنويت است، اظهار کرد: با فرهنگ است که مي‌توان به شهر زنده، زندگي بهتري داد و از همين رو شهروندان بايد وارد عرصه فرهنگ شوند و هنرمندان همداني خارج استان بايد بيش از يک بار به همدان سفر و در شهر فعاليت کنند.

محمدناصر نيکبخت با بيان اين جمله که از نقد شما استقبال مي‌کنم، عنوان کرد: بدانيد که همدان شايسته‌ترين شهر دنيا است، شهري که بزرگان و نام آوران مشهوري در جهان دارد.

وي با طرح اين سؤال که آيا مي‌توانيم به شايستگي ميراث‌دار گذشتگان خود باشيم گفت: از شوراي شهر و شهرداري براي احياي اين جشنواره پس از 11 سال تشکر مي‌کنم، کاري سخت که بسيار ارزشمند و قابل تقدير است هرچند ممکن است به اين جشنواره هم ايراداتي وارد باشد.

نيکبخت با اشاره به تجليل از شخص وي به عنوان شهروند برگزيده در بخش انرژي تجديدپذير، ابراز کرد:  ما مسؤولان اگر کاري براي شهر انجام مي‌دهيم تنها ذره‌اي کوچک از وظايف ما است و ترجيح مي‌دادم از من تجليل نشود بلکه شايسته بود از خواهر دباغ، خانواده شهيد يا شهردار سابق مهندس رسولي تجليل مي‌کرديد.

وي در همين خصوص تصريح کرد: از شهردار همدان درخواست مي‌کنم در چنين جشنواره‌هايي ديگر از هيچ مسؤولي، استاندار يا نماينده‌اي تجليل نکنيد بلکه از افراد شايسته ديگر در شهر تجليل کنيد تا مردم گمان نکنند که کار يک برنامه دولتي است

استاندار همدان با اشاره به اينکه معنويت و‌ تمدن در همدان از ابتدا بوده و هست، گفت: همدان اولين مدنيّت دنيا را دارد که بايد گرامي و بزرگ داشته شود، موضوع مهمي که اسناد تاريخي آن وجود دارد.

نيکبخت اظهار کرد: همدان در بسياري از عرصه‌ها مانند مديريت پسماند، انرژي خورشيدي، ترويج کشاورزي فراسرزميني و کشت گلخانه‌اي، توسعه آبياري مدرن، اجراي طرح جمع‌آوري فاضلاب، راه‌اندازي 400 سمن در استان و… پيشتاز است و پيشرفت‌هاي خوبي داشته است.

* مولوي: تبديل همدان به کارگاه عمراني نتيجه همياري مسئولان با مديريت شهري

رئيس شوراي اسلامي شهر همدان نيز در اين مراسم، با تأکيد بر اينکه بايد قدردان خون‌ها و ايثارگري شهدا باشيم که آسايش امروز ما مديون شهيدان است، اظهار کرد: نماينده ولي فقيه در استان و استاندار همدان براي کمک به مديريت شهري همواره ما را حمايت کردند که قدردان آنها هستيم، زیرا با انتخاب يک شهردار خوب توانستيم رضايت نسبي در شهر را ايجاد کنيم و با همدلي همه مسؤولان در راستاي توسعه همدان قدم برداريم

ابراهيم مولوي افزود: به عنوان خادمان مردم در شورا و شهرداري افتخار مي‌کنيم ميزبان بخشي از شهروندان همداني هستيم و اميدواريم در مراسمي بزرگتر همه را مورد تقدير قرار دهيم.

وي گفت: تبديل همدان به يک کارگاه بزرگ عمراني آن هم در اين شرايط اقتصادي به دليل همياري، مشارکت و همکاري همه مسؤولان استان و نمايندگان همدان با مديريت شهري است که جا دارد مورد تقدير و تجليل قرار گيرند.

مولوي تصريح کرد: هرآنچه در يک سال گذشته انجام شده، خدمت به مردم است و اميدواريم خداوند متعال توفيق خدمت‌رساني بيشتر به مردم دارالمؤمنين و دارالمجاهدين همدان را روزي ما کند.

* شهردار: بدون مشارکت ‌شهروندان شهرداري پويا، فعال و اثرگذار نخواهد بود

شهردار همدان هم در اين مراسم با تأکيد بر اينکه شهر پويا و فعال نيازمند مشارکت شهروندان است، اظهار کرد: در اين مراسم شهروندان برگزيده تجليل مي‌شوند اگرچه شهروندان برگزيده بسياري در اين شهر هستند.

عباس صوفي با اشاره به اينکه اين جشنواره بايد سال‌ها ادامه يابد، افزود:  نقش شهروندان در حوزه مديريت شهري بسيار مهم است چرا که امروز شهرداري‌ها از نهاد خدماتي به نهاد اجتماعي تغيير  وضعيت دادند به همين دليل اگر شهروندان  در انجام مأموريت‌هاي شهرداري مشارکت نداشته باشند، شاهد يک شهرداري پويا، فعال و اثرگذار نخواهيم بود.

وي با اشاره به اينکه امروز شهرداري‌ها نيازمند مشارکت شهروندان براي ارائه خدمات بهتر در شهر هستند، گفت: لازم است نهادهايي مانند شوراي اسلامي شهر و شهرداري‌ها قدم در اين مسير گذاشته و جشنواره‌اي مانند شهروندان برگزيده را اجرا کنند تا ما فرق بين شهروندان خوب و تأثير گذار را با شهروندان غير فعال در حوزه شهروندي بشناسيم‌.

وي ابراز اميدواری کرد: با برگزاري اين جشنواره در سال‌هاي آينده بيش از گذشته شاهد شهري فعال، پويا و بالنده در تمام دنيا باشيم.

* بادامي‌نجات: اجراي جشنواره شهروند برگزيده در راستاي معرفي الگو در حوزه آموزش شهروندي

در ادامه اين مراسم رئيس مرکز مطالعات شوراي اسلامي شهر همدان نيز با اشاره به اينکه با اجراي اين طرح به وجود شهرونداني در شهر پي برديم که به صورت گمنام در شهر مشغول خدمت‌رساني هستند، عنوان کرد: جشنواره شهروند برگزيده همدان در  راستاي معرفي الگو در حوزه آموزش شهروندي و استفاده از ظرفيت افراد برگزيده در حوزه مديريت شهري طراحي و اجرا شد.

حميد بادامي نجات افزود: فراخوان اين جشنواره در 7 بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و هزار نفر از سه طريق خود اظهاري، معرفي افراد و ارگان‌ها توانستند در وبگاه جشنواره ثبت نام کنند.

وي با اعلام اينکه پس از انجام مراحل داوري و انتخاب افراد در اين مراسم از 68 تن از شهروندان برگزيده همدان تقدير مي‌شود، بيان کرد: اين افراد شامل  10 شهرونده برگزيده، 25نفر از اقشار، 12نفر از نواحي شهرداري همدان در بخش شهروندان عامل به وظايف شهروندي، 2نفر در بخش جانبي، 2خانواده در بخش شهروند افتخاري و خانواده فداکار، 4 نفر از حوزه شهرداري و 13تن از مفاخر هستند.

وي اظهار کرد: شهروندان برگزيده اين جشنواره علاوه بر دريافت تنديس، نشان افتخار  همدان و هديه نقدي مي‌توانند از کارت شهروندي که شامل استفاده رايگان از تمامي خدمات شهرداري است استفاده کنند.

* رونمايي از سرود ويژه همدان با صداي سالار عقيلي

اين مراسم با رونمايي از پوستر موسيقي نماهنگ همدان با صداي سالار عقيلي همراه بود.

 

در بخش ديگر مراسم هم از سوي منابع طبيعي و آبخيزداري استان 250 هکتار زمين در حاشيه سد اکباتان براي ايجاد پارک فرامنطقه‌اي در اختيار شهرداري قرار گرفت و تفاهم‌نامه بين شهرداري و منابع طبيعي استان در اين خصوص منعقد شد.

* تقدیرها

همچنين در حين برگزاري مراسم با حضور مسؤولان کشوري، استاني و شهري در بخش شهروندان برگزيده اقشار، از خانواده سردار شهيد حسين همداني؛ خانواده شهيدان حقگويان؛ خانواده شهيدان حيدري و عليپور؛ جانباز ابراهيم محمودآبادي، محمد خوش‌نيت آزاده سرفراز و جانباز 50 درصد؛ مرحوم مسلم اسدي، خطيب مسجد حاج احمد؛ محمدصادق صبا، پزشک متخصص اطفال و رئيس مجمع خيرين سلامت استان همدان؛ محمود نيلي رئيس دانشگاه صنعتي؛ مسعود توتونچيان مديرعامل شرکت صنايع غذايي سحر؛ محمدرضا جعفري از فعالان انقلابي و رئيس هيأت مديره خانه صنعت و معدن استان همدان؛ محمدعلي مسگريان از بازاريان قديمي و فعال در تفسير و ترويج قرآن کريم؛ زهرا قرباني دارنده 6 گواهي ثبت اختراع؛، سيد مهدي موسوي‌تبار مربي قرآن در پايگاه شهيد هزاوه‌اي؛ مهدي شريفي مديرعامل سازمان‌هاي رسانه‌اي سيمرغ؛ علي مسلم خاني داراي مقام ملي انجمن نمونه صنايع غذايي؛ سعيده آقاخاني مدير روابط عمومي محيط زيست استان به عنوان روابط عمومي برتر کشور در سال گذشته؛ علي رنگچيان از نيروي انتظامي؛ محمود دائمي پيشکسوت دوچرخه سواري؛ فؤاد پيله‌ور دانشجوي دکتراي برق الکترونيک و جوان نخبه و برگزيده کشور؛ اشرف منطقي فعال اجتماعي و محيط زيستي؛ حسين زندي صادق فعال رسانه، روزنامه‌نگار و خبرنگار حوزه محيط زيست؛ جميله آذرافشان نقاش و شاعر؛ علي انصاري فعال حوزه آسيب‌هاي اجتماعي؛ بيژن حسيني‌رفيق فعال حوزه آسيب‌هاي اجتماعي در حمايت از دانش‌آموزان کم‌برخوردار تقدير شد.

در بخش شهروندان برگزيده نيز از جعفر محمدعليزاده بنيانگذار موزه تاريخ طبيعي دانشگاه بوعلي‌سينا؛ بهناز ضرابي‌زاده نويسنده «گلستان يازدهم» و «دختر شينا»؛ اسدا… نقدي جامعه شناس و دانشيار دانشگاه بوعلي‌سينا؛ جواد مؤمني مدرس رسمي و عضو شوراي انجمن خوشنويسان همدان؛ بابک مغازه‌اي عضو اتاق فکر گردشگري همدان؛ قاسم وکيلي مدرس دانشگاه و پژوهشگر برتر استان؛ مرتضي کرباسيان عضو شوراي فرهنگي محله خضر؛ معصومه ابراهيمي فرزند شهيد ستار ابراهيمي؛ منصور اسماعيل‌پور عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد همدان و فناور برتر استان و محمدعلي بادامي رئيس سازمان بازسازي عتبات عاليات در همدان تجليل به عمل آمد.

در ادامه و در بخش جنبي جشنواره در بخش توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير از محمدناصر نيکبخت استاندار همدان که از سال 92 تاکنون در اين حوزه فعال بوده و پرويز ملک‌زاده در بخش محيط زيست تقدير شد.

در قسمت ديگر تقدير‌ها کليد طلايي شهر همدان به پاس قدرداني از خدمات خانواده مرحوم محمدعلي فرشچيان به اين خانواده اهدا شد و از اين خانواده به عنوان شهروند برگزيده تجليل شد.

در بخش شهروند افتخاري نيز از خانواده مرحوم فيض‌ا… حسين‌ پناهي از روستاي قوريچاي دهگلان که در هشتم تيرماه جان يک کودک همداني را نجات داده بود، تقدير شد.

در بخش مفاخر برگزيده شهر هم از پروفسور توفيق موسيوند جراح قلب؛ اکبر اعتماد دکترا از لوزان سوئيس؛ سردار حميد حسام چهره سال هنر انقلاب اسلامي؛ مصطفي رحماندوست شاعر و نويسنده کودکان؛ رضا برجي جانباز جنگ تحميلي و دارنده نشان ايثار هنرمند ايثار؛ اميرشهاب رضويان کارگردان همداني؛ سيد کاظم اکرمي وزير اسبق آموزش و پرورش؛ سيدجواد حجازي؛ جلال چشمه قصاباني ورزشکار و صعود کننده به قله اورست؛ هيربد حيدري دارنده نشان نقره المپياد شيمي در مسکو؛ پرويز پرستويي بازيگر؛ منصور غلامي وزير علوم، تحقيقات و فناوري؛ بيژن حيدري داور بين‌المللي فوتبال و دکتراي ارتوپدي مورد تجليل قرار گرفتند.

در ادامه تجليل‌ها عليرضا ياوري‌کيا، مهدي عبدل، احمد باقري، حسين تألهي، ناصر فتحي، علي نوروزيان نگين، حجت‌الاسلام محمدرضا محمدي پيام، سعيد پناه آبادي، فاطمه چهره قاني، محمدرضا زارعي، محمد حيدرزاده و محمد شابندلو نيز در بخش شهروندان عامل به وظايف شهروندي تقدير شدند.

 

 

در بخش کارکنان برگزيده شهرداري هم از احدا… نيکجو کارمند خدمات  شهري، سجاد دهقاني کارمند اتوبوسراني، سعيد مهدوي رجا کارمند تاکسيراني و خانواده شهيد حيدر گوران کارمند آتش‌نشاني تجليل شد.

در ادامه مراسم و در بخش جشنواره عکس شهروند برگزيده نيز از مسعود دلاوري حرير، فائزه هاشمي، پوريا پاکيزه و محمدحسين مسلسلي در بخش عکس حرفه‌اي و فائزه هاشمي، حميدرضا اميري متين و اميرحسين جامه بزرگ نيز در بخش عکس تلفن همراه تجليل به عمل آمد.

شهروندان برگزيده نشان و لوح تقدير، کارت شهروندي و 20 ميليون ريال حواله سفر دريافت کردند که سيدمهدي موسوي تبار لوح خود را به خانواده شهداي مدافع حرم اهدا کرد و اعضاي مؤسسه خيريه بهشت پناه نيز حواله سفر خود را به دانش‌آموزان کم‌برخوردار تحت حمايت اهدا کردند.




تجلیل از ۶۸ شهروند برگزیده همدان همزمان با عید سعید قربان

رئیس جشنواره شهروند برگزیده و رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان گفت: در آیین پایانی جشنواره شهروند برگزیده 68 نفر از شهروندان تجلیل می شوند.

به گزارش خبرنگار هگمتانه، حمید بادامی‌نجات در نشست جشنواره شهروند برگزیده در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه آیین پایانی این جشنواره در 31 مردادماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: از زمان آغاز جشنواره یک هزار نفر برای شرکت در جشنواره ثبت‌نام کردند که به صورت خوداظهاری، معرفی افراد و یا ارگان‌ها است و در نهایت به 180 پرونده قابل داوری رسیدیم که در کمیته داوری بررسی و بیش از 25 جلسه داوری در دبیرخانه تشکیل شد.

بادامی‌نجات با اشاره به اینکه در نهایت 68 نفر از شهروندان به عنوان شهروند برگزیده معرفی شدند، عنوان کرد: شهروندان در 6 بخش انتخاب شدند که 10 نفر به عنوان شهروند نمونه، 13 نفر به عنوان مفاخر برگزیده، 25 نفر از اقشار شامل معلمان، مهندسان و پزشکان و…، 12 نفر از دوازده ناحیه شهر همدان به عنوان شهروند عامل به وظایف شهروندی برگزیده شدند.

وی افزود: در بخش ویژه جشنواره محیط زیست و انرژی تجدیدپذیر نیز دو نفر معرفی شدند که از خانواده دکتر فرشچیان به پاس خدماتی که در شهر همدان انجام داد به عنوان شهروند افتخاری تجلیل می‌شود.

رئیس جشنواره شهروند برگزیده با اعلام اینکه شهروندان شایسته تقدیر هم تجلیل می‌شوند، اضافه کرد: اتوبوسران، آتش‌نشان، پاکبان و تاکسیران نمونه به انتخاب شهرداری تجلیل می‌شوند.

بادامی‌نجات عنوان کرد: در کنار مراسم اختتامیه این جشنواره، مراسم جشنواره عکس شهروندان برگزیده نیز برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه داوری افراد بر اساس کد بوده و 20 درصد منتخبان خانم هستند، ابراز کرد: هدایای شهروند برگزیده علاوه بر کارت تخفیف شهروندی شامل تخفیف عوارض،‌ استفاده از تمام خدمات شهرداری، پارکینگ و… به همراه لوح، نشان و بُن مسافرتی است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل‌و‌نقل و ترافیک و محیط زیست شورای اسلامی شهر همدان هم در این جلسه با بیان اینکه قبل از برپایی این جشنواره هیچ اطلاعاتی از شهروندان نمونه وجود نداشت، گفت: این جشنواره بعد از گذشت 11 سال برگزار شد که با انتخاب شهروندان نمونه و برگزیده می‌توان برای جامعه الگوسازی کرد.

کامران گردان با اشاره به اینکه رسانه‌ها می‌توانند برای جشنواره‌های بعدی شورا کمک فکری بدهند، تصریح کرد: افراد بر اساس شاخص‌ها انتخاب شدند و 200 میلیون تومان برای این جشنواره هزینه شده است.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان هم گفت: در آیین پایانی این جشنواره از سرود ویژه همدان با صدای سالار عقیلی رونمایی می‌شود.

سعید خوشبخت از برپایی جشن مردمی شهروند برگزیده در پیاده‌راه بوعلی در یکم شهریورماه خبر داد و افزود: عکس شهروندان برگزیده علاوه بر نمایش در نمایشگاه عکس در پیاده‌راه، در محله خود افراد و فرهنگسراها نصب می‌شود.

وی به برنامه‌های هفته همدان و دهه ولایت اشاره و بیان کرد: علاوه بر اجرای برنامه‌های مختلف در 14 فرهنگسرا، برگزاری تورهای گردشگری ویژه شهروندان همدانی و گردشگران به ابنیه تاریخی با اتوبوس ویژه گردشگری، اجرای نمایش خیابانی با موضوع نشاط اجتماعی در نقاط مختلف از جمله برنامه‌‌هاست.




معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست شهراندیشی «بازآفرینی شهری» عنوان کرد: بی توجهی طرح های توسعه شهری به امنیت و منابع حیاتی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در طرح های توسعه شهری به امنیت و منابع حیاتی شهرها توجه نمی شود.

به گزارش خبرنگار هگمتانه، محمدسعید ایزدی در نشست شهراندیشی که با موضوع «بازآفرینی شهری» در تالار قرآن همدان برگزار شد، بیان کرد: ایمنی و تاب آوری شهرها در مقابل بلایای طبیعی کم است.

 

وی با اشاره به اینکه کشور ما در مسیر بازآفرینی شهری قرار دارد اظهار کرد: ورود به مقوله کیفیت در معماری و بازآفرینی شهری، نوپاست و ضروری است دولت در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های بازآفرینی کمتر مداخله کند.

وی اظهار کرد: دولت در راستای توجه به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان با ارزیابی و آسیب شناسی سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات به عمل آمده در حوزه بهسازی و نوسازی شهری و همچنین بازخوانی شهر، سیاست جدیدی را در قالب یک دستورکار شهری نوین با عنوان بازآفرینی شهری ارائه کرده است.

 

ایزدی بیان کرد: در این سیاست، ارتقای شاخص‌های زیست پذیری و کیفیت زندگی شهری با رویکردی همه جانبه، مشارکتی، فرایند مبنا، راهبردی، شهرنگر و اجتماع محور مورد توجه قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: در رویکرد نوین و با توجه به نقش دولت دراین فرایند به عنوان سیاست گذار، حمایت کننده و تسهیل گر، از تعریف و اجرای پروژه‌های بزرگ مقیاس، دولت محور، بی توجه به زمینه و ارزش‌های آن و با رویکرد کسب و کار به شدت پرهیز شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تحقق برنامه‌های بازآفرینی در گرو فراهم شدن ابزارهای لازم در عرصه عمل است بیان کرد: عملیاتی نمودن فرایند بازآفرینی مستلزم شناسایی دقیق کنشگران اصلی، تبیین نقش هر یک از دستگاه‌ها و نهادهای ذی مدخل و ایجاد و تقویت ظرفیت‌های مدیریتی و نهادی لازم برای پذیرش این نقش و در صورت نبود ساختار مورد نظر، نهادسازی است.

وی تصریح کرد: در این راستا مهمترین و کلیدی‌ترین نقش آفرینان در این فرایند، ساکنان مناطق هدف و شهروندان هستند.

وی افزود: تقویت نقش سازمان‌های مردم نهاد، هیأت‌های امناء، تسهیل گران و شورایاری‌ها و شورای معتمدان محلی از اهم اقدامات در این زمینه بوده است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه از مدیران شهری که اینقدر روشنگرانه و به خوبی به موضوع سیاست بازآفرینی پرداختند، تشکر می‌کنم بیان کرد: شهرهای ما نیازمند توجهاتی از حیث کیفیت هستند. ما در کدام طرح توسعه‌ شهری‌مان به موضوعاتی مثل امنیت، ایمنی، هویت و در عرصه‌های جغرافیایی به مبادی ورودی، به رودخانه‌هایی که جزء ارکان محیط زیست شهری‌مان هستند و بسیاری دیگر از منابع حیاتی شهر که کیفیت‌شان امروز دچار تنزل شده، توجه می‌کنیم؟

 

ایزدی بیان کرد: بازآفرینی مجموعه‌ای از اقدامات خرد و درشت است که در یک شبکه‌ هم پیوند در حوزه شهری باید با هم کار کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز در این نشست یک ساعته با بیان اینکه طرح جامع بازنگری استان را آغاز کرده ایم بیان کرد: مطالعات خوبی در این زمینه در راستای نیاز واقعی مردم انجام شده است.

فرهاد فرزانه با اشاره به اینکه قیمت زمین در استان همدان بسیار تفاوت دارد گفت: قیمت زمین در همدان از یک میلیون تا 10 میلیون تومان در نقاط مختلف شهر متفاوت است.

وی با تأکید بر اینکه شهر به طور متوازن توسعه نیافته است اظهار کرد: در صدد هستیم شهر به سمت توسعه متوازن پیش برود.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این نشست با بیان اینکه اقدامات خوبی در راستای بازآفرینی شهری در دستور کار است، گفت: هزاران بافت فرسوده در شهرهای کشور داریم که برخی از آنها تاریخی و برخی نیز دارای ارزش هستند.

ابراهیم مولوی با اشاره به اینکه امروزه توسعه نامتوازن در شهرها باعث شده است آسیب‌های فراوانی به معماری و بافت شهری وارد شود اظهار کرد: در زمان‌های گذشته همدان به دلیل داشتن باغات سبز و دره رود‌ها به باغ شهر معروف بوده است و امروز نیز به دلیل این امر این شهر به عنوان شهر سبز جهان اسلام معروف شده است.

وی با بیان اینکه در صدد هستیم به حفظ فضای سبز همدان کمک کنیم بیان کرد: اقدامات فراوانی چون ساختن پارک‌ها در دستور کار قرار دارد.

مولوی به فواید داشتن فضای سبز اشاره کرد و گفت: هر ساله در اواخر شهریور و اوایل مهر و آبان مناطقی از کشور با پدیده وارونگی دما مواجه هستند که همدان به دلیل داشتن فضای سبز و کوهستانی مناسب با این پدیده روبه‌رو نیست.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز در این نشست در سخنان کوتاهی با بیان اینکه این نشست چهارمین جلسه‌ای است که با موضوع شهرنشینی برگزار می‌شود بیان کرد: این مرکز حرف‌های بسیاری برای گفتن در حوزه شهری دارد و جزء مراکز ممتاز کشوری است.

حمید بادامی نجات با اشاره به اینکه 9 کمیته در این مرکز فعالیت دارد اظهار کرد: بازآفرینی یکی از سیاست‌های دولت در زمینه توسعه شهری است که همدان به عنوان آزمونه آن در کشور در نظر گرفته شده است.

 




رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: راه اندازی سامانه هوشمند حمل ونقل برای تاکسیرانی در همدان

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان گفت: باید سامانه هوشمند حمل ونقل تاکسیرانی شهرداری همدان هر چه زودتر راه اندازی شود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، حمید بادامی‌نجات در نطق پیش از دستور صحن شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه سازمان تاکسیرانی باید به خدمات تاکسی خود نیز سروسامان دهد، اظهار کرد: باید شرکت‌های تاکسی اینترنتی را در کنار تجهیز سازمان تاکسیرانی به شبکه‌های اینترنتی، ساماندهی کرد تا از خسارت‌های آینده جلوگیری شود.

به گفته وی، آژانس‌های اینترنتی یا اپلیکیشن‌های مسافربری، شرکت‌های نوپایی هستند که به تازگی ظهور کرده‌اند؛ اما از سوی بسیاری از مردم مورد استقبال قرار گرفته‌ است.

بادامی‌نجات متذکر شد: اگر برای به روزرسانی ناوگان تاکسیرانی با وجود ورود رقبای نوپا و قوی، اقدام نکنیم، حدود 4 هزار تاکسی‌دار با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند شد.

وی اظهار کرد: حضور آژانس‌های اینترنتی بر روی درآمد تاکسی‌داران تأثیر خواهد گذاشت و تهدیدی جدی برای اشتغال و درآمد آنها خواهد بود که به طور قطع اعتراضاتی را هم به دنبال دارد.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان همچنین عنوان کرد: با توجه به اینکه برخی شرکت‌های اینترنتی مسافربری توانمند هستند و ما مخالف کسب‌وکار آنها نیستیم؛ اما شهرداری همدان باید به صورت ویژه با مجهز شدن به فناوری‌های نوین از حقوق تاکسی‌داران زیر مجموعه مدیریت شهری دفاع کند و همچنین با ارائه خدمات نوین بر روی تاکسی‌ها از مشکل جدی که تاکسی‌داران را تهدید می‌کند، جلوگیری کند.

بادامی‌نجات ضمن حمایت از کسب و کارهای نوپا، شهرداری را به حمایت از کسب و کارهای بومی استارت‌آپی تشویق کرد و افزود: یکی از این کسب‌وکارها می‌تواند برای حمایت از تاکسیداران همدانی باشد.

وی همچنین گفت: قیمت مناسب و در دسترس بودن از دلایل استقبال مردم از آژانس‌های اینترنتی است و به نوعی تبدیل به انتخاب نخست مردم برای رفت‌و‌آمد روزانه آنها شده است که این امر باید با ارائه خدمات از سوی شهرداری به تاکسی‌ دار‌ها در قالب ساماندهی برنامه و برنامه‌های تلفن همراه صورت گیرد تا مشکلی برای درآمد تاکسی‌داران ایجاد نشود.




رئیس شورای اسلامی شهر همدان در نشست با هیأت رئیسه دانشگاه بوعلی سینا: بهره‌گیری از ظرفیت‌ دانشگاه، رویکرد مدیریت شهری است

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه رویکرد مدیریت شهری بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاهی است، گفت: انتظار میرود ارتباط مناسب بين شورای شهر و دانشگاه بوعلي سينا ادامه داشته باشد تا در آينده شاهد نتايج خوبي باشيم.

به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان، ابراهیم مولوی در نشست هم اندیشی هیأت امنای مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا با هیأت رئیسه دانشگاه بوعلی سینای همدان به منظور بررسی زمینه‌های هم‌افزایی بیشتر و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مابین این دانشگاه و مرکز مطالعات شورا؛ فلسفه وجودی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان را ایجاد حلقه واسط بین دانشگاه و مدیریت شهری دانست و افزود: پایان نامه و طرحهای دانشجویی به عنوان یافته‌های علمی در حوزه مدیریت شهری، یاری رسان شهر خواهند بود.

به گفته وی، با بهره‌گیری از ظرفیت جامعه جوان دانشگاهي و نخبگان، می‌توانیم شاهد گسترش و پيشرفت چشمگيري در حوزه مدیریت شهري باشيم.

رئيس شوراي شهر همدان با تأکید بر اینکه باید با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی جامعه، راهکارهای علمی تعریف کنیم، ادامه داد: جوانان را باید جذب و از نظرات و پيشنهادات آنها استفاده كنيم و در نهایت با ایده‌هایشان برای جامعه جوان و جویای کار، اشتغال ایجاد شود.

مولوی از نخبگان جامعه درخواست کرد: فکر و اندیشه خود را بدون گرایش‌های سیاسی در اختیار مدیریت شهری قرار دهند تا از آزمون و خطا جلوگیری شود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید از ریه‌های تنفسی شهر محافظت کنیم، اظهار کرد: سیاست شورای شهر برای کهن شهر همدان، جلوگیری از بلندمرتبه‌سازی در شهر است.

مولوی همچنین از دانشگاهیان درخواست کرد: برای آرام‌سازی و یا تعریف مسیر جایگزین و اضطراری جاده برگشت گنج‌نامه، راهکار علمی اراده دهند.

رئیس شورای شهر همدان با اشاره به اینکه آوازه محور فرهنگی تاریخی پیاده راه‌ شهر همدان به عنوان بزرگترین پیاده راه در کشور با تکیه بر انسان‌محوری بوده است، گفت: انتظار می‌رود دانشگاه بوعلی در سمینارها و برنامه های ملی و بین‌المللی، معرفی این مجموعه منحصربه فرد را مدنظر قرار دهند.

* انعقاد تفاهم‌نامه نظام‌مند با دانشگاه بوعلی سینا

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان هم با بیان اینکه این مرکز پژوهشی در حال حاضر جزو مراکز پیشرو در کشور محسوب می‌شود، ابراز امیدواری کرد در قالب انعقاد تفاهم‌نامه عملیاتی و نظام‌مند با مجموعه دانشگاه بوعلی سینای همدان، مدیریت شهری را کمک دهیم.

حمید بادامی‌نجات با تأکید بر اینکه نتایج مباحث کارشناسی مرکز مطالعات شورا با حضور اساتید و نخبگان شهری را در مدیریت شهری به کار می‎بریم، افزود: اولویت‌های پژوهشی بایست به سمت دانشگاه‌ها سوق داده شوند و از ظرفیتهای این مجموعه‌های علمی کمک بگیریم.

 

 

وی از نخبگان شهری به عنوان سرمایه‌های اجتماعی شهر یاد کرد و خطاب به آنها خواستار ارائه راهکارهای بدیع مدیریت شهری برای فراهم شدن هم‌افزايی علمی و تسهيل در كـاربردی شدن ايده‌ها در شهر شد.

بادامی‌نجات افزود: این مرکز به عنوان بازوي علمي- تحقيقاتي با هدف مديريت طرح‌های مطالعاتي و تحقيقاتي به منظور انجام مطالعات برای ارائه نظرات کارشناسي و مشورتي به مديريت شهري شکل گرفته است.

وی ادامه داد: حوزه پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان به منظور پیشبرد برنامه‌ها و اهداف  تعریف شده، به تشکیل کمیته‌های تخصصی 9گانه با حضور اساتید برجسته و توانمند هیأت علمی، مدیران و کارشناسان خبره شهرداری و اعضای شورای شهر اقدام کرده است؛ همچنین برنامه و طرح‌های اثرگذار در شهر به منظور  بررسی ساختار شهر در تمام ابعاد، چالش‌ها و فرصت‌ها برای ارائه راهکار صحیح در راستای توسعه پایدار شهری در کارگروه‌ها و اتاق‌های فکر مطرح می‌شوند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان عنان کرد: حوزه اجرایی این مرکز هم در راستای اهداف و سیاست‌های پژوهشی و تدوین برنامه‌های راهبردی عمل می‌کند و گام‌ها و برنامه‌های عملیاتی در راستای ارتقای کیفیت مدیریت شهری در پیش می‌گیرد.

بادامی‌نجات، یکی از مهمترین برنامه‌های مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان را حمایت از فعالیت‌های پژوهشی در 3 قالب پایان‌نامه‌ها، طرح‌های پژوهشی و تدوین و چاپ کتاب برشمرد.

* ضرورت ایجاد تعاملات دانشگاه با مجموعه مدیریت شهری

رئيس دانشگاه بوعلي سينای همدان در ادامه این نشست بر ضرورت ایجاد تعاملات دانشگاه با مجموعه مدیریت شهری تأکید کرد و گفت: رویکرد دانشگاه این است تا از پتانسیلهای موجود به نحو احسن استفاده شود.

يعقوب محمدي‌فر در ادامه با تأکید بر اینکه دانشگاه، منسجم‌تر و هدفمندتر به عنوان بازوی شورا عمل خواهد کرد، گفت: نگاه‌ مجموعه ما بر این مبناست که تمامی نرده های دانشگاه را برداریم؛ اما باید پیش از آن، شرایط و ملزوماتی فراهم شود.

محمدي‌فر با بیان اینکه همه ما در وهله نخست، شهروند هستیم؛ ادامه داد: دانشگاه بوعلي سينا به عنوان يك شهر كوچك همراه با تشكيلات آن در دلِ شهر بزرگ همدان قرار دارد که در مجموع سطح اراضی آن با دانشگاه علوم پزشكي نزديك به ٣٦٠ هكتار است؛ بنابراين بايد به اين شهر كوچك توجه ویژه‌ای شود.

به گفته رئيس دانشگاه بوعلي سينا؛ با توجه به اینکه بايستي در تعامل با شهر باشيم، در يك سري از مسائل خدمات ارائه میدهیم و یا خدماتی از سوی مدیریت شهری به دانشگاه ارائه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نقش اثرگذار دانشگاه ها در حوزه‌های مختلف کشور، غیرقابل انکار است؛ گفت: با توجه به اینکه هر اقدام درشهر معطوف به زندگی مردم است؛ بنابراین برای ورود به طرح‌های عملیاتی هم اعلام آمادگی می‌کنیم.

* ایجاد تعامل با مراکز علمی و اجرایی استان رویکرد شوراست

رئیس کمیسیون نظارت، حقوقی و اداری شورای اسلامی شهر همدان هم گفت: ایجاد تعامل با مراکز علمی و اجرایی استان یکی از رویکردهای اساسی دوره پنجم شورای شهر همدان است.

 

سید مسعود عسگریان با اشاره به اینکه همه مسئولان فارغ از جایگاه حقوقی، شهروند هستند، افزود: تکلیف مسئولان در قبال شهر، شهروندان و مجموعه شهری مشخص است که می‌توان با بهره‌گیری از تجربیات متخصصان و اساتید، آنچه ضرورت دارد را برای شهر ایجاد کنیم.

 

وی ادامه داد: انتظار می‌رود توافقاتی را در قالب تفاهم‌نامه یا منشور اخلاقی داشته باشیم تا در خور شأن مردم شهرمان تلاش کرده و شرایط مناسبی را فراهم کنیم.

عسگریان بر مطالعات علمی توأم با عملیات در حوزه مدیریت شهری تأکید کرد و گفت: به طور قطع بازتاب هر مطالعه عملیاتی به صورت عینی در شهر قابل مشهود است.

وی در ادامه با بیان اینکه باید تکلیف استان همدان در حوزه سرمایه‌گذاری مشخص شود، اظهار کرد: کفِ تراز حمایت از سرمایه گذار تعریف نشده است و باید موانع سرمایه‌گذاری در شهر شناسایی و رفع شود.

عسگریان از مجموعه دانشگاه‌ها به عنوان یکی از مراکز مهم تولید علم و در راستای رونق اقتصادی در شهر، درخواست کرد: منابع و ظرفیت‌های گردشگری شهر همدان به منظور ایجاد درآمد پایدار شهرداری بررسی شود.

وی با بیان اینکه باید برنامه مدونی برای توسعه شهر تدوین شود، گفت: همه تلاش خود را در شورای شهر برای ایجاد اشتغال و کسب‌وکار به کار خواهیم بست.

* راه اندازی پژوهشکده‎ مدیریت شهری در همدان

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان در ادامه با بیان اینکه شهرداری‌ها در همه دنیا نقش مهمی در موفقیت شهرها دارند، گفت: یکی از محورهای توسعه استان بدون شک دانشگاه است.

غلام‌حسین مجذوبی اظهار کرد: شهر تاریخی همدان در صورت وجود طرح های نو در حوزه مدیریت شهری، توسعه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه میتوان با ایجاد یک موزه جامع در شهر به حوزه گردشگری کمک کرد، خواستار ایجاد تعامل و همکاری شهرداری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استانداری همدان با دانشگاه‌ها برای توسعه گردشگری در شهر شد.

مجذوبی همچنین با تأکید بر اینکه توسعه شهر بدون حضور نخبگان امکان‌پذیر نیست، گفت: جا دارد شهرداری همدان در برخی زمینه ها با مجموعه دانشگاه همکاری و این مجموعه را از پرداخت عوارض ساخت، معاف کند.

وی با توجه به اینکه شهرداری برای صرفه جویی منابع ملی، امکانات بسیاری دارد؛ پیشنهاد داد: با توجه به اینکه به پژوهشکده‎ای در حوزه مدیریت شهری نیاز داریم، میتوانیم با تعیین محورهای آن و هم افزایی بیشتر، این مجموعه را در همدان راه اندازی کنیم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه با بیان اینکه وظیفه دانشگاه توسعه فرهنگ کارآفرینی است، ابراز امیدواری کرد بتوانیم طبق تکنولوژی های روز دنیا، گام برداریم و با همت شورای شهر همدان در فضای کسب‌وکار، زیست‌بوم کارآفرینی در شهر ایجاد کنیم.




درخواست شورای اسلامی شهر همدان در نخستین گردهمایی بزرگ پژوهشی: نخبگان شهری، راهکار و اندیشه ارائه دهند

هفته گذشته «نشست سراسری اعضای کمیته های تخصصی مرکز مطالعات و پژوهش های شورای شهر همدان» برای نخستین بار به همت این مرکز پژوهشی در تالار همایش های قرآنی و بین المللی شهر همدان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان، این گردهمایی بزرگ پژوهشی به منظور ارائه راهبردها و برنامه‌های آتی مرکز مطالعات شورا و هم‌اندیشی بیشتر با حضور رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار و مدیران شهرداری همدان، استادان و اعضای تمامی کمیته‌های پژوهشی مرکز، صورت پذیرفت.

* مولوی: تبدیل همدان با همدلی به کارگاه عمرانی

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در این نشست گفت: امروز به‌رغم مشکلات اقتصادی جامعه، هر نقطه از شهر همدان به کارگاه عمرانی تبدیل شده که نتیجه همدلی و وحدت است.

به گفته ابراهیم مولوی، فلسفه وجودی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان که در دوره چهارم شوراها کلید خورد، این بود که بتوانیم صاحبان اندیشه، استادان دانشگاه و متخصصان حوزه‌های مختلف را گرد هم جمع کنیم تا این جمع فرهیخته، مدیریت شهری و همچنین سیاست‌گذاری‌های شورای شهر و نظارت برای اجرای بهتر آنها، یاری دهند.

وی خطاب به اساتیدی که همکاری تنگاتنگی با این مرکز علمی و پژوهشی دارند، اظهار کرد: با تلاش و همراهی شما، رضایتمندی نسبی در شهر از مجموعه فعالیت‌های شورا و شهرداری احساس می‌شود که نتیجه همفکری، هم‌افزایی و ارائه ایده‌های متخصصان حوزه‌های مختلف است.

مولوی با تأکید بر اینکه وظایف مختلفی برای حوزه مدیریت شهری تعریف می‌شود، معتقد است: خوشبختانه در شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان تَوهم خودمتخصص بودن کنار گذاشته شده و خواستار ارائه راهکارهای بدیع و اندیشه‌های نوین در حوزه مدیریت شهری هستیم.

وی با اشاره به این مهم که همه شهروندان، پیش از تولد تا 30 سال پس از مرگ با شهرداری سروکار دارند از تمامی اساتید دانشگاه و متخصصان خواست تا از ارائه راهکار به مجموعه مدیریت شهری دریغ نکنند و همچنان مدیریت شهری را کمک دهند تا بتوانیم رضایتمندی بیشتری در بین مردم کسب کنیم.

مولوی افزود: مسؤولیتی به عنوان امانت برعهده ما گذاشته شده است که امیدواریم بتوانیم صحیح‌تر به سرمنزل مقصود برسانیم.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان همچنین گفت: شهردار همدان، تمام وقت خود را برای توسعه همدان صرف می‌کند و به رغم محدودیت‌های مالی نه تنها مشکلات پرداخت حقوق و مزایای کارکنان را نداریم، بلکه پروژه‌های عمرانی هم در حال اجراست.

مولوی با بیان اینکه به طور قطع با توجه به محدودیت مالی وظیفه داریم از آزمون و خطا جلوگیری کنیم، ادامه داد: با جمع‌آوری فکر و اندیشه همه مردم به دنبال تبدیل آنها به اندیشه‌ای واحد هستیم که به طور قطع ایرادات کمتری وارد خواهد بود.

* کلید شهر در دستان شهردار نیست!

 

 

 

وی در واکنش به این مبحث که باید تعاملات مدیریت شهری با سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها افزایش یابد، بیان کرد: هر ساله با ارسال نامه به دستگاه‌های خدمت‌رسان و سایر ارگان‌ها مرتبط،درخواست ارائه برنامه داریم که در نتیجه پاسخگوی عملکرد ناصحیح دیگران هستیم و گاهی وظایف و کم‌کاری سایر ارگان‌ها بر دوش مدیریت شهری می‌افتد، هرچند باید گفت کلید شهر در دستان شهردار ما نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان همچنین گفت: به طور قطع تمامی صاحبان فکر و اندیشه استان بدون ‌منت در اجرای موفق پروژه‌های شهری پای کار هستند؛ اما متأسفانه طرح «مدیریت یکپارچه شهری» سال‌هاست که پاس‌کاری می‌شود و اگر اتفاق بیفتد، ناهماهنگی‌ در شهر نخواهیم دید.

* بادامی‌نجات: ارائه راهکاری برای هم‌افزایی علمی در شهر

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان هم گفت: پژوهش‌محوری در مدیریت شهری، ارتباط بین دانشگاه و مدیریت شهری، شناسایی نخبگان و کارشناسان و حمایت از تحقیقات، پژوهش‌ها و ایده‌های نو در حوزه مدیریت شهری مهمترین اولویت‌های این مرکز علمی و پژوهشی است.

حمید بادامی‌نجات از نخبگان علمی شهر به عنوان سرمایه‌های اجتماعی شهر یاد کرد و از آنها خواست تا با ارائه راهکارهای بدیع، یاری‌رسان مدیریت شهری برای فراهم شدن هم‌افزایی علمی و تسهیل در کـاربردی شدن ایده‌ها در شهر باشند.

وی معتقد است: مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان به منظور ارتقای کمی و کیفی سطح خدمات و نیز افزایش مشارکت شهروندان نخبه در اداره شهر، تمام تلاش خود را به کار گرفته است.

وی افزود: این مرکز به عنوان بازوی علمی- تحقیقاتی با هدف مدیریت طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی به منظور انجام مطالعات برای ارائه نظرات کارشناسی و مشورتی به مدیریت شهری شکل گرفته است.

بادامی‌نجات با اشاره به برخی وظایف مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا، گفت: شناسایی، بررسی و اولویت‌بندی نیازهای علمی و مطالعات و پژوهش‌های راهبردی و همچنین بررسی برنامه‌های شهرداری همدان و تطابق آن با اسناد بالادستی و سیاست‌های راهبردی شورا با هدف رفع مسائل و مشکلات در حوزه مدیریت شهری از مهمترین وظایف این مرکز پژوهشی است.

وی ادامه داد: حوزه پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان به منظور پیشبرد برنامه‌ها و اهداف تعریف شده، به تشکیل کمیته‌های تخصصی 9گانه با حضور اساتید برجسته و توانمند هیأت علمی، مدیران و کارشناسان خبره شهرداری و اعضای شورای شهر اقدام کرده است؛ همچنین برنامه و طرح‌های اثرگذار در شهر به منظور بررسی ساختار شهر در تمام ابعاد، چالش‌ها و فرصت‌ها برای ارائه راهکار صحیح در راستای توسعه پایدار شهری در کارگروه‌ها و هیأت‌های اندیشه‌ورز مطرح می‌شوند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد: حوزه اجرایی این مرکز هم در راستای اهداف و سیاست‌های پژوهشی و تدوین برنامه‌های راهبردی عمل می‌کند و گام‌ها و برنامه‌های عملیاتی در راستای ارتقای کیفیت مدیریت شهری در پیش می‌گیرد.

بادامی‌نجات برگزاری کارگروه‌ها و همایش‌های تخصصی، برگزاری رویدادهای تخصصی از جمله نشست‌های شهراندیشی، کتابخوان و ایده شهر ملی، برپایی هیأت اندیشه‌ورز و حمایت از فعالیت‌های پژوهشی با محوریت مدیریت شهری، تدوین و تصویب سند راهبردی آموزش شهروندی و برگزاری جشنواره شهروندان برگزیده همدان را از عمده برنامه‎های سال 97 مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان برشمرد.

* عراقچیان: شکل‌دهی واحدی به نام «نظام پیشنهادها» در شهرداری همدان

 

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا و متخصص حوزه معماری و شهری هم در ادامه این نشست پیشنهاد داد: مجموعه مدیریت شهری همدان به شیوه‌های نوین روی بیاورد و یک واحد به نام «نظام پیشنهادها» را شکل دهد.

محمدرضا عراقچیان با تأکید بر ضرورت استخراج آمارهای کاربردی برای برنامه‌ریزی‌های مناسب در شهرداری همدان، گفت: انتظار می‌رود با کمک شورا و همراهی ثروت‌های علمی و اجتماعی شهر همدان یعنی اساتید و متخصصان، برنامه چند ساله توسعه‌ شهر همدان به منظور سرانجام رسیدن ساختار بودجه‌ریزی شهرداری، ترسیم شود.

وی معتقد است: می‌بایست عنوان پروژه‌ها در 3 قالب احداث (سرمایه‌گذاری)، نگهداری و تعمیر تعریف شود که انتظار می‌رود این روش در شهرداری‌ها اصلاح شود.

عراقچیان بر نظام پاسخگویی کاربردی، امکان‌سنجی و نیازسنجی، ساختار، ارزیابی و آسیب‌شناسی در حوزه مدیریت شهری تأکید کرد و افزود: این ضعف‌ها را باید پوشش داد که یکی از وظایف مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان، ارزیابی بهتر است. وی ادامه داد: مدیریت شیوه مشارکت شهروندان امری ضروری است که باید دائماً مسائل مربوط به این حوزه را به صورت به‌روز، بررسی و آسیب‌شناسی کرده و روش‌ها را متناسب با شرایط، تغییر دهیم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه نیروهای انسانی پس از بازنشستگی در حوزه خود، دارای دانش خوبی هستند گفت: متأسفانه تمامی مجموعه‌های دولتی و غیردولتی در مدیریت دانش و تجربه، ضعیف هستند که انتظار می‌رود مدیریت دانش در شوراها و مجموعه مدیریت شهری راه بیفتد.

عراقچیان با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها می‌بایست بر شهر مدیریت کنند، افزود: تعاملات عرفی با ساختار مدیریت استان، حوزه شهر و سازمان‌ها قابل انجام است، زیرا میزان تسلط در شهر را افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: تمام ایرادات در شهر بر شورا و شهرداری وارد می‌شود، در حالی که باید دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها را با تعاملات بیشتر به کار بگیریم و در این صورت هیچ بهانه‌ای برای کار کردن وجود ندارد.

* نقدی: اولویت سنت شهرسازی ما انسان‌محور است

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا و متخصص علوم اجتماعی هم بر ایجاد اعتماد بین نخبگان و دانشگاهیان و همچنین بهره‌گیری از سرمایه‌های فکری شهر برای ساماندهی حوزه مدیریت شهری تأکید کرد.

اسدا… نقدی، شهر همدان را به عنوان یک شاخص خواند و گفت: تصمیم‌گیری‌های هیأت‌های اندیشه‌ورز شهرداری همدان، زندگی تک تک شهروندان را در شهر تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: ارائه «ایده» به عنوان میراث شهرداری در مبحث «حق شهر» مطرح است و اینکه شهروندان به عنوان مصرف‌کننده سرانه‌های شهری حق دارند در حفظ و نگهداری آن‌هم مشارکت داشته باشند.

نقدی معتقد است: مشارکت مردم در مدیریت شهری باید به عنوان یک اصل در برطرف شدن تمامی معضلات دیده شود و اینکه اولویت نخست در هر شهری نه با خودرو، مراکز خرید و…، بلکه با شهروندان آن منطقه است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر اینکه اگر مردم احساس تعلق به شهر نداشته باشند، یک جای کار ایراد دارد، افزود: همگان تلاش دارند احساس تعلق در بین مردم ایجاد کنند، زیرا اولویت سنت شهرسازی ما هم انسان‌محور بوده است و نباید جزیره‌ای نگاه شود.

نقدی با تأکید بر اینکه باید درآینده آمادگی برای جمعیت خاص و سالخورده را در نظر بگیریم، اظهار کرد: امروزه همه ملاحظات حول 3 محور اقتصادی، ارزیابی معضلات زیست‌محیطی و مباحث اجتماعی می‌چرخد که باید به این مهم، توجه ویژه‌ای شود.

 

وی با تأکید بر تدوین تقویم شهری همدان، همچنین پیشنهاد داد: همدان را به عنوان «شهر خلاق گردشگری» در یونسکو ثبت کنیم.

* گودرزی‌سروش: تأکید بر ارائه اولویت‌های محور توسعه شهر همدان

مدیر گروه تحصیلات تکمیلی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان نیز در ادامه با بیان اینکه باید چشم‌انداز آینده و اولویت محور توسعه شهر همدان را در نظر گرفت، گفت: در کشورهای توسعه‌یافته برای اجرای علمی و اصولی پروژه‌ها، مصوبه دانشگاه‌ها گرفته می‌شود که امیدواریم مواظبت کنیم.

محمدمهدی گودرزی‌سروش با تأکید بر اینکه می‌بایست به دنبال اصلاح ساختارها باشیم، افزود: تدوین و حفاظت از تقویم شهری همدان و ایده‌پردازی‌ها به منظور ایجاد شهری توسعه یافته ارزشمند است.

وی همچنین پیشنهاد داد: پژوهشکده معماری و شهرسازی در شهر ایجاد شود.

* خاورزمینی: نمایندگان پارلمان شهری باید به مردم تکیه کنند

مشاور کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: با توجه به اینکه شوراها خود را نماینده مردم معرفی می‌کنند که تحول ارزشمند و زیربنایی است؛ اما باید این تغییر در بین مردم به باور تبدیل شود.

حمید خاورزمینی بر اصلاح ساختار و بدساختار تأکید کرد و افزود: نمایندگان مردم در پارلمان شهری باید به مردم تکیه کرده و پاسخگو باشند که در این صورت، سرمایه‌های اجتماعی برای اصلاح ساختارها ایجاد خواهد شد. وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر بزرگترین مسأله، مشارکت است، گفت: گاهی دیده می‌شود که شهروندان نسبت به شهر احساس تعلق ندارند، هرچند انسان‌ها در شهر مدرن به عنوان «شهروند» شناخته می‌شوند که ذاتاً مشارکت‌جو هستند.

حسن سجادزاده، مدیر گروه طراحی شهری دانشکده هنر و معماری بوعلی سینا هم بر هدایت و مدیریت واحد «سند راهبردی شهر همدان» تأکید کرد.

* اهدای احکام اعضای کمیته‌های مرکز

در پایان این نشست احکام اعضای کمیته‌های تخصصی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با هدف بهره‌گیری از دانش، تجربه و تخصص استادان در راستای نیل به اهدافی همچون کمک به تبیین چشم‌انداز، راهبردها و سیاست‌های کاری شورای اسلامی شهر، شناسایی و معرفی دستاوردهای جدید و مطلوب برای آینده شهر و تسری آن در بدنه مدیریت شهری و کمک به حاکمیت تفکری راهبردی و آینده‌پژوهی در شورای اسلامی شهر، اهدا شد.