1

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان خبر داد: تشکیل کارگروه ها و هیات های اندیشه ورز در مرکز مطالعات/ پژوهش مسیر منتهی به توسعه است.

مرکز مطالعات و پژوهش های شورای شهر به جهت پیشبرد برنامه های درنظرگرفته شده و تامین اهداف  تعریف شده، علاوه بر کمیته ها ی تخصصی، اقدام به تشکیل کارگروه ها و هیات های اندیشه ورز با حضور اساتید برجسته و توانمند هیئت علمی، کارشناسان مرتبط و خبره و مدیران موفق شهری در بررسی موضوعات شهری  و دارای اولویت کرده است.

گزارش حاضر برگرفته ازگفتگوی روابط عمومی مرکز مطالعات با مهندس حمید بادامی نجات، رئیس این مرکزدرخصوص چگونگی عملکرد کارگروه ها و هیات های اندیشه ورز در مرکز مطالعات است.

مهندس حمید بادامی نجات با اشاره به اینکه شورای هر شهر به نوعی وجدان عمومی آن شهر و شهروندانش محسوب می شود، خاطر نشان کرد: بدیهی است هر یک از اعضای شورا با علم به این موضوع، برنامه های خود و کمیسیون تحت نظارت خود را به گونه ای تعریف کنند که بیانگر نقشی سازنده، موثر و در راستای اهداف کلان شورا باشد.

ایشان تصریح کرد:  در مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان ، سعی و تلاش بر آن است تا با بهره جستن از گستره اختیارات موجود و شکل دادن ساختاری متناسب با اهداف تعریف شده دراساسنامه ضمن در نظرگرفتن  فضای حاکم بر شهر ومتناسب با نیازها و اولویت های شهری؛ بتوان شاهد گام هایی موثر بود.

مهندس بادامی نجات با بیان اینکه اصل حاکم و جدایی ناپذیر در تصمیم سازی ها، تصمیم گیری ها وانجام موفقیت آمیز توام با حداقل هزینه در پروژه های شهری ؛ بررسی، پژوهش و مطالعه است، اظهار داشت: مرکز مطالعات و پژوهش های شورای شهر در پیشبرد برنامه های درنظرگرفته شده، اقدام به تشکیل ساختاری پژوهشی متشکل از کمیته ها، کارگروه ها و هیات های اندیشه ورزی با حضور اساتید عضوهیئت علمی دانشگاه، کارشناسان خبره و مدیران موفق شهری در موضوعات دارای اولویت و مورد نیاز کرده است.

رئیس مرکز مطالعات شورا با  تاکید بر نقش بی بدیل و گرانمایه پژوهش  که منتهی به تحولاتی چشمگیر و بنیادین خواهد شد، یادآور شد: خروجی این فرآیند اتخاذ تصمیماتی مبتنی بر علم و آگاهی با دوری جستن از ظن، گمان و سلیقه های شخصی است و بی تردید پیمودن این مسیر، خبر از آینده ای روشن ومتمایز که توسعه را نشانه رفته است، خواهد داد.

وی در ادامه، اهداف تشکیل هیات های اندیشه ورز و کارگروه های تخصصی درمرکز مطالعات را  جمع آوری نظرات کارشناسان و متخصصان مدیریت شهری، تامین نیازهای مطالعاتی و کارشناسی شورای اسلامی شهر و شهرداری، ارزیابی مسائل و مشکلات مدیریت شهری در همدان و بررسی موردی موضوعات ارجاع شده از کمیسیون های شورا و معاونت ها و سازمان های شهرداری  و ارائه پیشنهادات کارشناسی برای هر کدام از آنها عنوان کرد.

  • مهندس حمید بادامی نجات با بیان اینکه در کارگروه ها و هیات های اندیشه ورز، مباحث و موضوعات موردی  و ضروری کمیسیون های شورا و معاونت و سازمان های شهرداری  مورد بررسی قرار می گیرد، تصریح  کرد: عملکرد کمیته های مرکز در  سه فعالیت عمده یعنی، بررسی اولویت های پژوهشی سالانه شورا و شهرداری در حوزه های مختلف ، بررسی طرح ها و پایان نامه های واصله متناسب با اولویت های پژوهشی تعیین شده و بررسی برنامه های سالانه شهرداری و تطبیق آن با برنامه های راهبردی و اسناد بالادستی مشخص شده است.

. رئیس مرکز مطالعات تشکیل کارگروه های  شهردوستدار کسب و کار، تدوین برنامه اقدام گردشگری شهر همدان، ترویج همگانی کردن ورزش و برون سپاری برخی خدمات شهرداری  در حوزه نوسازی را از جمله اقدامات در این راستا دانست و اظهارداشت : هیات های اندیشه ورز نیز با هدف بررسی موضوعاتی چون: اساس نامه شرکت در حال تاسیس به سازی و توسعه شهر همدان، تعیین ضوابط شهرسازی ( ابعاد حقوقی و معماری شهرسازی) والحاق روستا به شهر تشکیل شده اند.

مهندس بادامی نجات با تاکید بر انجام امور به نحوی موثر، ارائه گزارش کارشناسی درخصوص پیوست نگاری فرهنگی، نقش رنگ ها برای ساماندهی گرافیکی مباحث آموزش شهروندی، تحلیل دلایل شکست  پروژه نرم افزاری مهیاپرداز، تدوین شیوه نامه خرید نرم افزار در شهرداری همدان، برون سپاری برخی خدمات شهرداری، تدوین نسخه اولیه سند شهر دوستدار کسب  وکار ( طرح شوکا )، تدوین اقدامات حمایت از کالای ایرانی در قالب طرح بهنام ( برند همدانی نماد افتخار ملی) ، استخراج نتایج الحاق روستا در سایر مناطق کشور را از جمله نتایج بدست آمده از کارگروه ها و هیات های اندیشه ورز برشمرد




رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای شهرهمدان در دفتر همشهری: آموزش شهروندی و جشنواره شهروند برگزیده/ در پی اجرایی شدن شورای اجتماعی محلات هستیم.

برگزاری جشنواره شهروند برگزیده اگرچه اتفاق خوبی است اما ایرادات زیادی نیز به آن وارد شده است و خیلی‌ها به دلیل همین اشکالات حاضر به شرکت در آن نشده‌اند. حمید بادامی‌نجات؛ رئیس برگزاری این جشنواره و رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شهر با حضور در دفتر تحریریه روزنامه همشهری همدان به برخی سوالات ما در این زمینه پاسخ داد که بخشی از آن را می‌خوانید.

چه شد که به فکر برگزاری این جشنواره افتادید؟

تقریبا با آغاز شورای پنجم، یکی از اهداف ما آموزش شهروندی تعریف شد. برای رسیدن به این هدف باید یک سری زیرساخت‌ها فراهم و آماده باشد. نخستین کار ما پیگیری تدوین سند آموزش شهروندی بود که به سرانجام برسد و این سند، بسیار جامع و کامل تدوین شد و بسیاری از اساتیدی که این سند را مطالعه کردند، نظر مساعدی به ما انتقال دادند و در شورا هم مصوب شد. برای پیگیری این سند، جشنواره شهروند برگزیده را که 10 پیش برگزار می‌شد، را احیا کردیم. نخستین هدفی که این جشنواره دارد این است که بسترهای لازم برای آموزش شهروندی را فراهم کند. مساله دیگر این است که وقتی ما می‌خواهیم چیزی را به شهروندان آموزش دهیم باید بتوانیم الگوسازی کنیم و این الگوسازی اهمیت ویژه‌ای دارد.

در حال حاضر در کجای جشنواره هستید؟

از آبان سال گذشته که ما کار خود را آغاز کردیم تا بهمن سال گذشته که ثبت‌نام به صورت رسمی صورت گرفت و تا به امروز که 2 ماه از سال می‌گذرد، پرونده‌های افرادی که در این جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند یا از سوی شخصی یا ارگانی معرفی شده‌اند، تکمیل شده است. تا به امروز بیش از 700 نفر در جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند و مشکل اصلی ما در جمع‌آوری پرونده است. بیشتر افراد به خصوص افرادی که از سوی دیگران معرفی شده‌اند، افرادی هستند که با وجود این‌که نماد این شهر محسوب می‌شود و سال‌ها به این شهر خمدت کرده‌اند اما گمنام هستند و همچنان دوست دارند گمنام بمانند و همکاری لازم را برای تکمیل پرونده ندارند. بنابراین در مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر گروهی تشکیل شده و اعضای این گروه حضوری به این افراد مراجعه می‌کنند و با گرفتن مدارک، پرونده‌ها را تکمیل می‌کنند. سال 85 و 86 داوری این جشنواره معتمدمحور بود و انتخاب شهروندان برگزیده بر اساس شناخت داوران انجام شد و هیچ‌وقت شاخص و ملاک برای آن تعریف نشده بود. اما امسال شاخص‌ها و ملاک‌هایی تعریف شده تا اگر بعد از پایان جشنواره کسی درباره نحوه انتخاب شهروندان برگزیده از ما سوال کرد، به صورت مستند دلایل خود را بیان کنیم. بنابراین کار ما سخت شد و نتوانستیم اختتامیه جشنواره را به 9 اردیبهشت؛ همزمان با روز شوراها برسانیم و هنوز هم تصمیم نگرفته‌ایم که اختتامیه بعد از ماه مبارک رمضان برگزار شد یا یک شهریور؛ همزمان با روز همدان. مرکز مطالعات و پژوهش‌های شهر بیشتر تمایل دارد آیین اختتامیه بعد از ماه مبارک رمضان برگزار و روند کاری ما آغاز شود. چون هدف فقط برگزاری جشنواره نیست و ما می‌خواهیم این افراد را به شهروندان معرفی کنیم.

داوران جشنواره چه کسانی هستند؟

دو نفر از داوران کامران گردان و رضوان سلماسی از اعضای شورای شهر هستند که خودشان قبلا به عنوان شهروند برگزیده انتخاب شده‌اند. بنده هم بدون حق رای در بین داوران حضور دارم و به عنوان دبیر در کمیته داوران فعالیت می‌کنم. اساتید دانشگاه، رئیس بنیاد ملی نخبگان و 2 نفر از کسانی که در دوره‌های قبلی رئیس و دبیر جشنواره بودند نیز در بین داوران جشنواره حضور دارند. بنابراین داوران ترکیبی از نمایندگان مردم و اساتید دانشگاه هستند. ما امیدواریم منتخبان، استحقاق عنوان شهروند برگزیده را داشته باشند.

بعد از 10 سال دوباره این جشنواره را برگزار می‌کنید. اگر به روز اول برگردید، چه کارهایی انجام نمی‌دهید؟

هر برنامه‌ای خطاهای خود را دارد و فکر می‌کنم اگر به عقب برگردیم کمی شاخصه‌های جشنواره را تقلیل می‌دادیم چون شاخص‌هایی داریم که خیلی‌ها جرات نمی‌کنند جلو بیایند. مثلا آدم‌های بزرگی هستند اما عوارض شهرداری را پرداخت نکرده‌اند یا کارهای بزرگی کرده‌اند اما جرایم راهنمایی و رانندگی زیادی مرتکب شده‌اند. اگر شاخص‌ها تقلیل داده می‌شد جامعه بزرگ‌تری از شهروندان می‌توانستند در این جشنواره شرکت کنند. هرچند همین الان هم وضعیت مناسبی داریم و حتی این شخاص‌ها باعث شده تلنگری به این افراد بخورد که چرا ما نباید این کار را انجام می‌دادیم.

ما انتقاداتی به این جشنواره داریم؛ اول این‌که مسأله خوداظهاری کمی تحقیرآمیز به نظر می‌رسد که برای مثال من بگویم من خیلی خوبم و خودنمایی کنم که در شأن و جایگاه یک سری از بزرگان شهر ما نیست. موضوع دیگر مولفه‌هایی مانند اعتقادات مذهبی یا عضویت در فلان انجمن که آدم را یاد 40 سال پیش می‌اندازد. یا مثلا داشتن کتابخانه شخصی چه تأثیری روی رفتار شهروندی من دارد؟ خودتان در این‌باره چه فکر می‌کنید؟

ما با بعضی مولفه‌ها می‌خواهیم ببینیم شهروندان ما چقدر مشارکت‌پذیر هستند و هیچ شاخصی برای آن نیافتیم مگر این‌که عضو تشکل یا انجمن باشند. درباره شاخص‌های اعتقادی هم بالاخره بعضی مسائل اهمیت دارد. در فرم‌های ارائه شده 17 مولفه کمی و 16 مولفه کیفی هستند. کمی‌ها که مشخص هستن اما کیفی‌ها را چون قابل اندازه‌گیری نبود، خواستیم به صورت خوداظهاری باشد. هرچن قبول دارم که در شأن بسیاری از بزرگان ما نیست بنابراین خودمان به سراغ آن‌ها رفتیم چون ما نیاز داریم شهروند برگزیده انتخاب کنیم و شهروند برگزیده نیازی ندارد انتخاب شود. اما به هر حال ایراد وارد است و ما سعی خواهیم  کرد در دوره‌های بعدی این اشتباهات را تکرار نکنیم. اصل هدفی است که در حال نزدیک‌شدن به آن هستیم.

بله بالاخره شما یک بانک اطلاعاتی از 700 نفر تهیه کرده‌اید و این اتفاق خوبی است…

ما الگوسازی می‌کنیم و این الگوها تا سال‌ها در ذهن شهروندان ما ماندگار می‌شوند مانند پلیس مهربان یا رضوان سلماسی که الگویی در این شهر شده‌اند. هدف ما الگوسازی است و بعد از آن تازه کار ما آغاز می‌شود چون قرار نیست ما یک جایزه به شهروندان برگزیده بدهیم و تمام شود چون اصلا جایزه برای این افراد مهم نیست. ما می‌خواهیم این افراد را به دیگران معرفی کنیم و از افکار و ایده‌های آن‌ها استفاده کنیم. حالا اندازه نزدیک‌شدن به این هدف به همت مسئولان اجرایی ما در شهرداری بستگی دارد و ما در شورای شهر فقط سیاست‌گذاری می‌کنیم.

مسأله دیگر این‌که قراردادن یک سری افراد در کنار بزرگان این شهر ممکن است به جایگاه این بزرگان آسیب بزند. مثلا این‌که ما پرویز اذکایی را کنار شخصی قرار دهیم که حالا یک کتابی چاپ کرده است. این نگرانی را چطور رفع خواهید کرد که یک رفع تکلیف نباشد؟

اگر قرار بر رفع تکلیف بود که 9 اردیبهشت بهترین فرصت برای این کار محسوب می‌شد و شورای شهر هم از این موضوع بهره‌برداری می‌کرد. اما چون به دنبال تعیین تکلیف نبودیم اختتامیه را به تعویق انداختیم. ما به دنبال این نیستیم که صرفا چهره‌های شاخص این شهر که قبلا معرفی شده‌اند را دوباره معرفی‌کنیم. خب این افراد بزرگ هستند و همه آن‌ها را می‌شناسند. ممکن است یک نفر به اندازه پرویز اذکایی کتاب ننوشته باشد اما شاخص‌های شهروند برگزیده را داشته باشد. همین که یک نفر را تشویق کنیم که به جایگاه اذکایی برسد، هم خوب است. ضمن این‌که فراموش نکنیم ما می‌خواهیم شهروند برگزیده انتخاب کنیم نه نویسنده یا استاد دانشگاه یا رسانه برگزیده. این‌ها که صنف خود را دارند و انتخاب می‌شوند، ما می‌خواهیم شهروند برگزیده انتخاب کنیم که شاید اثر زیادی نداشته باشند. می‌دانیم که به ما انتقادات زیادی خواهد شد که چرا فلان کس انتخاب نشد یا چرا این اما اگر قرار بود نقد نشویم که اصلا جشنواره برگزار نمی‌کردیم. ما در پاسخ به انتقادات چند سوال خواهیم داشت؛ چرا معرفی نکردید و چرا خودتان را معرفی نکردید.

فرض کنیم اختتامیه برگزار شده و شهروندان برگزیده معرفی شده‌اند. برای این افراد به شهروندان چه خواهید کرد؟

مصر هستیم از این افراد در شورای اجتماعی محلات استفاده کنیم و از افکار آن‌ها بهره ببریم. ضمن این‌که یک بانک اطلاعاتی قوی جلوی چشم ماست تا در مواقع لزوم از آن استفاده کنیم. یادمانی از این افراد شامل عکس و شرح حال مختصر آن‌ها خواهیم ساخت و رضوان سلماسی پیگیر ساخت یک بوستان مشاهیر در این شهر است تا نام این افراد در آن‌جا بماند و هر سال به تعداد آن‌ها افزوده شود. هیچ افتخاری برای من بالاتر از این نیست که چنین کاری برای شهروندان برزیده شهرم انجام دهم؛ افرادی که شاید خودشان هم نخواهند نامشان برده شود اما سرمایه اجتماعی این شهر هستند.

+++ستون سمت چپ

اتفاقات خوب در مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر درباره وضعیت فعلی این مرکز می‌گوید: یکی از اهداف ما افزایش نقش پژوهش در پروژه‌های شهری است و توانسته‌ایم این موضوع را تقویت کنیم. سال گذشته کارهای پژوهشی و زیربنایی و بنیادی خوبی در حوزه آموزش شهروندی در این مرکز انجام شد و حالا پیگیر تحقق شهر دوستدار کسب و کار برای همدان هستیم و مسئولان کشوری قول داده‌اند همدان را به عنوان آزمونه این مسأله در نظر بگیرند.

بادامی‌نجات ادامه می‌دهد: بتن‌های دوستدار محیط زیست و الکترونیکی‌کردن فرایند اقدامات شهرداری از دیگر اقدامات مورد پیگیری در این مرکز است. در راستای شفاف‌سازی فعالیت‌های شهرداری ما معتقدیم پورتابل سایت این ارگان باید طوری باشد که هر شهروندی با مراجعه به آن بداند شورای شهر و شهرداری چه می‌کند. ما به دنبال این هستیم که شهروندان را با شهرداری روبرو نکنیم و آن‌ها بتوانند به صورت اینترنتی کار خود را انجام دهند. در سال 97 حدود 7 میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی کرده‌ایم و معتقدیم شهرداری همدان در حوزه الکترونیکی‌بودن جزو ضعیف‌ترین شهرهاست و حق شهروندان است که کارهای خود را به راحتی با اینترنت انجام دهند. ما اعلام کرده‌ایم که در هر پروژه شهری باید مبلغی برای پژوهش در نظر گرفته شود.

وی در پاسخ به این سوال که حالا طرح تصیلی از دریچه مرکز مطالعات می‌گذرد، وضعیت چگونه است، توضیح می‌دهد: این مساله خارج از اختیارات شورای شهر است و شورا در نهایت می‌تواند این طرح را تصویب کند یا نکند. اما امسال حداقل کاری که ما کرده‌ایم این‌که در کمیته معماری و شهرسازی جلساتی برای طرح جامع برگزار کرده و سیاست‌های تعیین‌شده را در قالب پیشنهاد مانند در نظر گفتن مسیر دوچرخه‌سواری، ویلاها و باغ‌شهرها به اداره مسکن و شهرسازی ارسال کرده‌ایم. حالا امیدواریم این اداره پیشنهادات ما را در نظر بگیرد. ماجرای رینگ سوم و الحاق 4 روستا به شهر هم قطعی نشده و نظر شورا هم بر عملی‌شدن آن نیست و مخالف اجرای آن است./ همشهری




رئیس شورای اسلامی شهرهمدان در نشست شهراندیشی ۲۰۱۸: برگزاری بدون برنامه رویداد ۲۰۱۸ اتلاف بیت‌المال است

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه اگر همه جوانب کار را در برگزاری رویداد 2018 درنظر بگیریم می‌توانیم از منظر توسعه و درآمدزایی و اشتغال استفاده خوبی از آن ببریم، گفت: اگر برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم این دو رویداد برای همدان مفید خواهد بود و در غیر این صورت هزینه‌ای را به بیت‌المال تحمیل کرده و عایدی نخواهیم داشت.

ابراهیم مولوی با بیان اینکه شهرهایی مانند قزوین، اراک، اصفهان کارخانه‌هایی دارند اما آلودگی‌هایی که از آن ناحیه ایجاد شده هشداری برای استقرار صنایع بدون محدودیت، اضافه کرد: از این منظر تاکید بر ظرفیت‌های دو رویداد 2018 می‌تواند در توسعه صنعت پاک گردشگری همدان بسیار موثر باشد.

وی گفت: این رویداد ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی و فرهنگی، ارتقای امنیت پایدار، شناساندن فضاهای بکر توریستی و تاریخی و ارتقای مشارکت شهروندان می‌تواند به  بازتعریف بازارهای هدف جدید و برندسازی و المان‌سازی برای همدان نیز منجر شود.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان ناکامی استاندار و مجموعه اجرایی استان را ناکامی نظام در برگزاری یک رویداد جهانی دانست و افزود: می‌طلبد تمام کمیته‌های مشخص شده برگزاری دقت کنند هر گونه ناکامی در برگزاری این رویداد نه به نام اشخاص که به نام همدان و ایران نوشته می‌شود و از این نظر باید این تابلوی برای شناساندن برند همدان را بر دست بگیریم و فراز آوریم./فارس*




رئیس مرکز هماهنگی های فرهنگی آسیایی acd در شهراندیشی ۲۰۱۸: برنامه نداشته باشید فقط سخنرانی نصیبتان می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، عیسی رضازاده امشب در سومین نشست شهراندیشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر پیرامون رویداد 2018 اظهار داشت: چه اجلاس وزرای گردشگری، یا وزرای فرهنگ و یا سفرای سازمان گفت‌وگوی همکاری‌های آسیایی در همدان برگزار شود یا اجلاس رسانه‌های ACD در همدان شکل بگیرد باید پکیج‌های گردشگری را تدوین کنید و یا برای جذب سرمایه‌گذار بسته‌های آماده داشته باشید.

وی با بیان اینکه آمادگی داریم دفتر مرکز هماهنگی‌های فرهنگی ACD  را در همدان دایر کنیم، بیان کرد: اگر برای این رویداد برنامه نداشته باشید برنامه به یکسری سخنرانی و تشریفات خشک خلاصه خواهد شد و از اکنون باید بدانید چه چیزی را می‌خواهید از این اجلاس به دست بیاورید.

رئیس مرکز هماهنگی‌های فرهنگی آسیا (ACD) خاطرنشان کرد: منطقه‌گرایی در دل جهانی‌گرایی طرح می‌شود و نباید گمان کرد جهانی‌گرایی تنها با اهداف توطئه علیه کشورهای کوچک است که گاه فرصت‌هایی در دل همین جهانی‌سازی وجود دارد و با هوشمندی و درایت ایرانی می‌توان از آن بهره برد.

وی با بیان اینکه منطقه‌گرایی مدل کوچکتر جهانی‌گرایی است گفت: تشکل‌های منطقه‌ای متعددی وجود دارد که ایران هم در بسیاری از آنها عضو است چنانکه جمهوری اسلامی سالانه بیش از 42 میلیون دلار حق‌السهم خود را در 72 سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای می‌پردازد و متاسفانه مطابق با این پرداخت سهم از آن بهره‌برداری نمی‌شود.

رضازاده با بیان اینکه بیش از یک سوم این هزینه‌هایی که به سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی پرداخت می‌شود قابل بازگشت است گفت: به عنوان مثال به آیسیسکو که بخش علمی و فرهنگی سازمان همکاری‌های اسلامی است 700 هزار دلار می‌پردازیم که اگر شهرها و استان‌ها، دانشکده‌ها، افراد حقیقی و حقوقی یا نخبگان ما طرح‌هایی بدهند و پذیرفته شود این هزینه‌ها می‌تواند منجر به سرمایه‌گذاری‌های خوبی بشود.

وی متذکر شد: در آسیا سازمان‌های متعددی مانند اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا «آسه‌آن»، سازمان همکاری شانگهای، سازمان‌های همکاری‌های اقتصادی «اکو»، گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه با نام اختصاری گروه دی ۸ (D۸) ، اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند و بسیاری تشکل‌ها و سازمان‌های دیگر وجود دارد و سازمان گفتگوی همکاری‌های آسیاییACD در سال 1380 در یکی از جلسات « آسه آن » به پیشنهاد نخست وزیر تایلند تشکیل شد.

رئیس مرکز هماهنگی‌های فرهنگی آسیا (ACD) بیان کرد: این سازمان‌های آسیایی یک مشکل دارند که وقتی چیزی تصویب می‌شود باید در پارلمان هم تصویب شود در وزارتخانه مورد تایید قرار بگیرد و سرانجام اجرایی شود و از این نظر بسیاری مصوبات پراکنده و نیمه تمام است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود در حاشیه اجلاس سازمان ملل سران کشورها نشست داشته باشند و فرصت‌ها، امکانات و تسهیلاتی که در آسیا قابل تبادل است را مورد بررسی قرار دهیم تا از دل آن یک چشم‌انداز و طرح‌هایی برای همکاری بیرون بیاید تا شاید در ادامه راه چیزی شبیه به اتحادیه اروپا در آسیا شکل بگیرد.

رضازاده متذکر شد: پیشنهاد تشکیل این اجلاس پذیرفته و مشروط می‌شود به اینکه مسائل سیاسی در آن طرح نشود و در همان تشکیلات قبلی پیگیری شود و دیگر اینکه هر کشور طرح، پروپوزال یا موردی را پیشنهاد کرد خود اجرای آن را برعهده بگیرد.

وی گفت: امروز پیشنهاد دهنده «آی تی» برای این سازمان کره جنوبی است و رئیس دبیرخانه «آی تی» در «ای سی دی» هم خود این کشور است و مابقی کشورها عضو کارگروه هستند، به طور مشابه هند کارگروه حمل و نقل، چین کشاورزی، مالزی آموزش، پاکستان استانداردسازی، روسیه بلایای طبیعی و ایران کارگروه پروژه فرهنگ و هنر را بر عهده دارد.

مدیرکل اسبق دفتر اروپا و آمریکای وزارت خارجه یادآور شد: در سال 90 در مرکز مطالعات وزارت خارجه اولین جلسه کارشناسان ارشد فرهنگی کشورهای را با 17 پیشنهاد و طرح برگزار کردیم و سال 91 اجلاس معاونان وزیران فرهنگ را برگزار کردیم و طرح دبیرخانه برای پیگیری مصوبات را دادیم که نام آن به عنوان مرکز هماهنگی‌های فرهنگی «ای سی دی» پذیرفته و در اجلاس وزرا تصویب شد.

وی با بیان اینکه ما در این دبیرخانه هر سه ماه با کشورهای سازمان مکاتبات داریم و موارد مختلف را پیگیری می‌کنیم، گفت: معرفی مشاهیر کشورها یا چاپ داستان‌های کوتاه کشورها به زبان «ای سی دی» که تنها انگلیسی است از طریق این مجموعه در حال انجام است.

به گفته رضازاده، با همکاری خانه سینما و وزارت ارشاد فدراسیون فیلمسازان آسیا را برای ایجاد بازار مشترک تشکیل دادیم چنانکه تولید مشترک بین ایران و مالزی انجام شد و با کره جنوبی و ژاپن در دست اقدام است.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه دانشجویان ACD  و ACD PRESS CLUB را از خبرگزاری‌های کشورهای عضو این سازمان در حال تشکیل است و در کل این مجموعه مامنی است که امتیازات این کشورها به کشورهای دیگر ارائه شود و ما هر طرح جدیدی برای همکاری مدنظر باشد را هماهنگ می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز گفت: هدف اصلی ما از میزبانی ACD درگیر کردن و مشارکت دادن همه مردم با هدف تبدیل همدان به شهر گردشگری بود.

علی مالمیر افزود: تبدیل موضوع گردشگری به یک گفتمان که بخش دولتی و خصوصی همه در مورد دغدغه پیدا کنند از دستاوردهایی است که هر قدر توسعه پیدا کند منجر به توسعه صنعت گردشگری استان می‌شود.

وی با بیان اینکه ما هنوز چندان که باید استان را به خود مردم استان و مردم ایران نشناسانده‌ایم، بیان کرد: خیلی از آثار تاریخی و جاذبه‌های همدان توسط خود همشهری‌ها و هم‌استانی‌ها شناخته نمی‌شود و نیاز بود که ظرفیت‌ها از طریق این رویدادها معرفی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با تاکید بر این که زیرساخت‌های گردشگری ما با سرعت خوبی پیشرفت کرده است، افزود: اگر ما توسعه گردشگری را داشته باشیم، تورلیدری و آژانس‌های ما تقویت می‌شود و بعد فرودگاه‌ها و همین طور بخش‌های دیگر استان به صورت زنجیره‌ای قوی‌تر خواهد شد و فضا برای پذیرش گردشگر خارجی فراهم می شود

 




رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای شهر همدان در شهراندیشی ۲۰۱۸ مطرح کرد: رشد اشتغال و اقتصاد با توجه به فناوری و گردشگری

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز در این نشست اظهار داشت: نشست‌های شهراندیشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا با هدف بررسی و تبادل‌نظر مطالب مهم فرا‌روی شهر همدان است که با دعوت از صاحبان تخصص و نظر در این حوزه برگزار می‌شود.

حمید بادامی‌نجات با اشاره به دو نشست قبل که پیرامون مبحث «کلانشهری» و  بحث شورای اجتماعی محلات بود از بررسی رویداد همدان 2018  و فرصت ها وتهدیدهای این موضوع در این نشست سخن گفت.

وی یادآور شد: با اعلام انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا و حضور شرکت‌های خدماتی گردشگری جهان در این شهر، علاقمندان استان همدان خشنود شدند که چنین ظرفیتی محقق شده است، اما به تدریج خوشحالی به نگرانی بدل شد که چگونه اقدامات و تمهیدات لازم اندیشیده شود که این فرصت به تهدید تبدیل نشود.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با ابراز امیدواری از اینکه با درایت استاندار و شهردار همدان بیشترین بهره‌برداری از دو رویداد مهم را داشته باشیم، افزود: همدان در حوزه‌های فناوری و گردشگری می‌تواند پذیرای سرمایه‌گذاری‌های بسیار باشد که رونق اقتصاد و اشتغال را رقم بزند./فارس




معاون امور عمرانی استاندار همدان در شهراندیشی۲۰۱۸: قطار همدان-تهران تا یک ماه دیگر راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمودرضا عراقی امشب در سومین نشست شهراندیشی مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای شهر پیرامون رویداد 2018 اظهار کرد: بر مبنای تصمیمات اخذ شده در دولت تدبیر و امید، استراتژی توسعه استان همدان بر گردشگری استوار شد و به همین سبب فعالیت‌های زیادی برای توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این بخش مدنظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه از بهترین کالاهای ایرانی ما همین جاذبه‌های گردشگری است که در اختیار داریم، افزود: در این زمینه تأمین زیرساخت‌ها با وجود همه مشکلات و پروژه‌های متعدد بر زمین مانده مد نظر قرار گرفت.

معاون امور عمرانی استاندار همدان ادامه داد: با اولویت‌بندی، پیشرفت فیزیکی پروژه‌هایی که تا حدی جلو رفته بود تسریع شد و مواردی که عقب‌ماندگی زیادی داشت به بخش خصوصی واگذار شد تا اجرای پروژه‌های هدفمند در حوزه گردشگری ممکن شود.

وی با بیان اینکه راه‌آهن که از آرزوهای نیمه‌تمام همدان بود با تلاش بسیار زیاد به همدان رسید، گفت: چنانکه اعلام شد تا یک ماه دیگر قطار همدان-تهران راه‌اندازی می‌شود.

عراقی ادامه داد: البته اکنون هم امکان سفر ریلی با قطار همدان-تهران-مشهد وجود دارد اما چون سرعت آن کافی نیست بلیت تهران فروخته نمی‌شود که مردم از آن دلزده نشوند و هر گاه زمان سفر به زیر سه ساعت برسد این بلیت به مردم ارائه خواهد شد.

وی با بیان این که در بحث زیرساخت‌های گردشگری هتل‌های زیادی فعال شد، عنوان کرد: در بخش نرم‌افزاری هم اقداماتی مدنظر قرار گرفت که از جمله آن برگزاری رویدادهایی به مناسبت‌های مختلف در همدان بود اما در این حوزه مشکلاتی داریم که یکی نبود متخصصان کافی و دیگری بلندمدت بودن پروژه‌های نرم‌افزاری است.

معاون عمرانی استاندار همدان افزود: گاه سال‌ها با استمرار در اقداماتی می‌توان یک نام را در ذهن مردمان حک کرد و از این نظر بودجه‌های مطالعاتی هنوز کمبود دارد و با دید سازه‌ای نمی‌توان در این حوزه به توفیقات آنی دست یافت.

وی با اشاره به برندسازی از سفال لالجین یا منبت ملایر، تصریح کرد: این که در حال حاضر رویدادهای بزرگی در همدان اجرا می شود و در 28 شهر دیگر این موارد وجود ندارد به هر حال حاصل یک مجموعه اقدامات نرم‌افزاری است و باید مراقب باشیم این فرصت‌ها به تهدید بدل نشود.

عراقی متذکر شد: برگزاری این رویدادها خود یک تبلیغ بزرگ برای داشته‌های همدان است چنانکه در جشنواره پویانمایی نیز ساعت‌های زیادی همدان بر روی آنتن بود و اگر بنا به تبلیغ مستقیم بود باید میلیاردها تومان به صدا و سیما پرداخت می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله نخست بنابر مطالعات و تحقیقات، نگاهمان به پذیرایی از هم‌میهنان خودمان است که ابتدا ظرفیت‌هایی را ایجاد کرده و کاستی‌ها را رفع کنیم و آنگاه بتوانیم پذیرای گردشگران پرشمار خارجی باشیم.

معاون عمرانی استاندار همدان ادامه داد: در غیر این صورت به یکباره با حجم عظیمی از گردشگران خارجی بدون زیرساخت لازم مواجه می‌شویم که خود بزرگترین فرصت‌سوزی و ضدتبلیغ خواهد بود.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز در این نشست اظهار داشت: نشست‌های شهراندیشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا با هدف بررسی و تبادل‌نظر مطالب مهم فرا‌روی شهر همدان است که با دعوت از صاحبان تخصص و نظر در این حوزه برگزار می‌شود.

حمید بادامی‌نجات افزود: دو نشست قبلی یکی پیرامون مبحث «کلانشهری» و دیگری بحث شورای اجتماعی محلات انجام شد و امروز بررسی رویداد همدان 2018 در این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: با اعلام انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا و حضور شرکت‌های خدماتی گردشگری جهان در این شهر، علاقمندان استان همدان خشنود شدند که چنین ظرفیتی محقق شده است، اما به تدریج خوشحالی به نگرانی بدل شد که چگونه اقدامات و تمهیدات لازم اندیشیده شود که این فرصت به تهدید تبدیل نشود.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با ابراز این امیدواری از اینکه با درایت استاندار و شهردار همدان بیشترین بهره‌برداری از دو رویداد مهم را داشته باشیم، افزود: همدان در حوزه‌های فناوری و گردشگری می‌تواند پذیرای سرمایه‌گذاری‌های بسیار باشد که رونق اقتصاد و اشتغال آن را رقم بزند.




دکتر حسن بشیری هیئت علمی و عضو کمیته فناوری و شهر هوشمند مرکز مطالعات شو را: نقش شورا در تحقق “شهرداری الکترونیک “کلیدی است

شورای شهر و الکترونیکی کردن فرآیندهای شهرداری

در دنیای امروز که هر بیشتر به سمت ماشینی  شدن قدم می گذاریم دیگر روابط چهره به چهره و مستقیم نمی تواند پاسخگوی مشکلات ما باشد در شهرهای امروز ما با افزایش جمعیت ودر نتیجه آن، افزایش ترافیک شهری رو به رو هستیم . هم چنین روش های بروکراتیک گذشته و کاغذ بازی های پیشین نمی تواند روشی مناسب در جهت رسیدگی به کارهای اداری شهروندان باشد. از این سازمان های مهم نظیر شهرداری ها در شهرهای بزرگ که به نوعی قلب تپنده شهر محسوب می شوند باید دست از روش های پیشین برداشته و وارد دنیای الکترونیک و مجازی شوند. دنیایی که در آن فعالیت ها بسیار سریعتر و مطمئن تر انجام می گیرد و نیازی به تراکم جمعیت در دنیای فیزیکی نیز نیست. باید برای کاهش ترافیک شهری ، هزینه های انجام کار، برخوردها و ناراحتی های روانی ، فساد اداری و دهها مشکلی که همه روزه درادارات و سازمان های بزرگ با آن روبرو هستیم چاره ای اندیشید وبهترین راه حل ایجاد سازمان های مجازی است که از مشکلات یاد شده می کاهند و حتی به بهبود روند کاری نیز منجر می شوند.

با درنظرگرفتن این نکته که طرح الکترونیکی کردن فرآیند های شهرداری در کمیته فناوری و شهر هوشمند مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای شهر همدان در حال بررسی و مطالعه است، روابط عمومی مرکز مصاحبه ای را در این خصوص با دکتر حسن بشیری عضو کمیته فناوری و شهر هوشمند مرکز مطالعات و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی همدان انجام داده است که شرح آن را می خوانید:

  1. شهرداری الکترونیک به چه معناست؟

منظور از شهرداری الکترونیک این است که بسیاری از خدمات شهرداری از طریق وب و سرویس های الکترونیکی در بستر اینترنت به شهروندان ارائه شود.

  1. ویژگی های شهرداری الکترونیک کدامند؟

خدماتی هستند که در غیاب شهروند از طریق سرویس های اینترنتی روی کامپیوتر یا موبایل برای شهروندان قابل ارائه است. شهرداری الکترونیکی از دید شهروندان بسیاری از خدمات مورد نیاز آنها را از این طریق ارائه می کند.

از دیدگاه مدیریتی شهرداری الکترونیک بخش فناوری اطلاعات بسیار قوی دارد. سازمان فناوری اطلاعات چنین شهرداری یکی از کلیدی ترین بخش های آن است و از دیدگاه کارکنان در شهرداری الکترونیک بسیاری از فعالیت هایی که کارشناسان در طی روز انجام می دهند از طریق سامانه های نرم افزاری انجام می شود. به همین دلیل کارکنان نیز باید آشنایی خیلی خوبی با مهارت های استفاده از سامانه ها و درک شبکه داشته باشند.

  1. آیا شهرداری همدان در جهت الکترونیکی کردن فرآیندهای خود تاکنون اقدام کرده است و نتیجه آن چه بوده است؟

بله. قطعا اقداماتی صورت گرفته است. برخی خدمات از جمله پرداخت عوارض خودرو، عوارض ملک بصورت غیرحضوری و از طریق اینترنت قابل انجام هستند. برخی خدمات نیز داخل شبکه برای کارکنان شهرداری الکترونیکی شده است (بخشی از فرایند الکترونیکی کردن خدمات). اما کارهای انجام شده نسبت به کل خدمات و فرایندهای موجود در شهرداری اندک است. (پاسخ به این سوال از دیدگاه یک شهروند و کارشناس فناوری اطلاعات است که با شهرداری همکاری دارد. طبیعتا کارکنان و مدیران واحدهای شهرداری اطلاعات بیشتری در این زمینه دارند)

  1. وضعیت حال حاضر همدان در تعریف شهرداری الکترونیک چگونه است؟

به نظرم در تعریف مشکلی نداریم. مشکل در موانع تحقق شهرداری الکترونیکی است. بخشی فنی و بخشی هم به واسطه منابع انسانی، مقاومت ها توسط مدیران میانی و برخی کارشناسان و همچنین موانع اعتباری است.

  1. الکترونیکی کردن در کدام حوزه ها ی شهرداری به کار گرفته خواهد شد؟

بر اساس تعریف باید در همه حوزه های ممکن. اما طبیعتا باید ابتدا بین خدمات شهرداری الویت بندی شود. و بر اساس معیارهایی مانند تعداد مراجعه، سادگی انجام کار، عدم اشکال قانونی جهت تائید کارها و …. الویت بندی گردنند.

  1. فرازونشیب ها یا چالش های موجود در این فرآیند کدامند؟

به بخشی از آنها اشاره کردم. برخی از فرایندها نیاز به تائید و وارسی سفت و سخت دارند. به همین دلیل کار را پیچیده تر میکند. همه کارکنان و مدیران شهرداری یکسان نمی اندیشند. بنابراین مقاومت از سوی برخی در الکترونیکی کردن وجود دارد. این مقاومت فقط به معنی مقاومت در تصمیم گیری نیست. بلکه مانع تراشی و یا سنگ پیش پا گذاشتن است. به این معنی که حتی بعد از اجرا ممکن است تلاش کنند در انجام کارها اختلال ایجاد نمایند (این نوع نگرش ها در همه جا وجود دارد). الکترونیکی کردن خدمات فقط محدود به سامانه های نرم افزاری نیست. شبکه و زیر ساخت و راه اندازی سرورهای مطمئن و همچنین پشتیبانی و ایمن سازی آنها موارد بسیار مهمی در الکترونیکی کردن خدمات هستند که بسیار پر هزینه می باشند.

  1. آیا ظرفیت و قابلیت انجام این امر در سازمان وجود دارد؟

طبیعتا همه ظرفیت راه اندازی یک سازمان الکترونیکی داخل خود سازمان وجود ندارد. حتما باید از شرکت های بیرونی کمک گرفت. اما نمونه های

نسبتا موفقی داخل کشور داریم. بدین معنی که دانش و مهارت مورد نیاز برای راه اندازی شهرداری الکترونیکی داخل کشور وجود دارد و اینکار عملی است.

  1. آیا آموزش شهروندی برای پذیرش این موضوع از منظر فرهنگی صورت گرفته است؟

کارهایی صورت گرفته است. اما به اعتقاد من وقتی خدماتی الکترونیکی می شود و خدمت تنها از همین طریق ارائه می شود ساز و کارهای لازم ایجاد می شود. یعنی بسیاری که دانش و مهارت لازم را ندارند یاد می گیرند یا به مراکزی (دفاتر خدمات کامپیوتری) مراجعه می کنند که کار  آنها را انجام می دهد.

  1. آیا این نوع از فعالیت ها موجب افزایش درآمد شهرداری خواهد شد؟

به همان نسبت که کاهش هزینه در بخش نیروی انسانی، تجهیزات زیربنایی مراجعه شهروندان و …. داریم در بخش خرید تجهیزات شبکه و مراکز داده، سامانههای نرمافزاری، نگهداری و پشتیبانی آنها افزایش خواهیم داشت. بنابراین بدون محاسبات دقیق نمیتوان به این سوال به سادگی پاسخ داد.

  1. آیا مردم هزینه ای اضافه بایستی پرداخت کنند؟

قطعا باید این خدمات به گونه ای بازتعریف و ارائه شوند که هیچ هزینه اضافی برای شهروندان نداشته باشد. بلکه در برخی موارد با تکیه بر سیاست های تشویقی مانند اعمال تخفیف در خدمات الکترونیکی آنها را به استفاده از این خدمات تشویق کنیم (کاری که در همه دنیا هم انجام می شود)

  1. نقش کدام نهاد در اجرای فرآیندهایی اینچنین حائز اهمیت است؟

نقش شورای شهرها و وزارت کشور در این راستا کلیدی است. حتما سازمان های فناوری اطلاعات باید به عنوان یکی از کلیدی ترین بخش های شهرداری ها معرفی شود. هم ساختار آنها از طریق وزارت کشور اصلاح شود و هم اهمیت این سازمان در واحدهای مختلف شهرداری برای همگان تبیین گردد.

 




رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری شورای عالی استان ها خبرداد: تشكیل ۳ كمیته در كمیسیون آموزش، تحقیقات و فناری شورای عالی استان ها

بادامی نجات گفت: اعضای کمیسیون در جلسه کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری شورای عالی استانها تصمیم به تشکیل 3 کمیته در ذیل کمیسیون با عنوان آموزش، پژوهش و فناوری گرفتند.

حمید بادامی نجات رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری شورای عالی استانها درگفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استانها درخصوص ماحصل نتیجه کمیسیون متبوعش با بیان اینکه جلسه راس ساعت برگزار شد، اظهارداشت: در بحث بودجه سال 97 شورای عالی استانها 10 بند از ردیف های مرتبط با این کمیسیون بحث وبررسی شد.

وی گفت: دراین جلسه پس از ارزیابی اعضا به این نتیجه رسیدند که اعتبار درنظر گرفته شده برای نیازهای آموزش و پژوهش شوراهای پایه تا فرادست بسیار ناچیز است. اعضا در 10 بند ردیف های مرتبط را در قالب پیشنهاد به کمیسیون بودجه و هیات رئیسه شورای عالی استانها ارسال شد.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناری شورای عالی استانها بیان کرد: در این تغییرات اهمیت ویژه ای به طرح های مطالعاتی و اظهار نظرهای کارشناسی شده است. برای طرح های مرکز پژوهش و حمایت از پایان نامه های دانشجویی، آموزش شورای پایه ، برگزاری جشنواره ها و انتشار ماهنامه تخصصی آموزشی نیز از پیشنهادات کمیسیون جهت اصلاح بودجه بوده است.

بادامی نجات در ادامه تاکید کرد: اعضای کمیسیون در کنار این موارد تصمیم به تشکیل 3 کمیته در ذیل کمیسیون با عنوان آموزش، پژوهش و فناوری گرفتند. که به ترتیب آقایان سید محمود میر ابوالقاسمی نماینده یزد، آقاملایی نماینده گرگان، امینی نماینده خراسان جنوبی روسای کمیته های فوق تعیین شدند.




در سمینار تخصصی « شهر آینده، شهر هوشمند» که به همت مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان با شهر هوشمند فاصله زیادی داریم

ما بایستی زندگی مردم را بر اساس فناوری اطلاعات و ارتبا طات و محصولات آن بهتر کنیم اما آیا ما ظرفیت داشتن یک شهر هوشمند را داریم؟  به حکم شهر هوشمند باید مدیریتی هوشمند و شهروندانی هوشمند و مشارکت جو داشته باشیم و همینطور ساختار سازمانی ما نیز به تناسب شرایط جدید تغییر پیدا خواهد کرد. برنامه داشته باشیم، اعتبار قرار دهیم  و بخش خصوصی را وارد کار کنیم تا بتوانیم حداقلی­های یک شهر هوشمند را داشته باشیم.

سمینار تخصصی  با موضوع  ” شهر آینده، شهر هوشمند” به همت مرکز مطالعات و پژوهش­های شورای شهر همدان و همکاری دانشگاه بوعلی سینا همدان با حضور اساتید دانشگاهی، دانشجویان، مدیران شهری، اصحاب رسانه و کارشناسان در دانشکده هنرو معماری دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و پژوهش­های شورای شهر همدان، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش­های شورا در ابتدای سمینار با پراهمیت خواندن نقش مطالعه و خروجی­های موثر آن در اقدامات مرتبط به شهر بیان کرد:  در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های مرتبط به شهر به صورت علمی موارد را دنبال می کنیم. مرکز مطالعات و پژوهش های شورای شهر در  را ستای این هدف ارتباط  خود را با دانشگاه ها بیشتر کرده و اعضای  شورای پژوهشی و کمیته­های خود را ازاساتید هیئت علمی دانشگاه­ها شکل داده است .

مهندس حمید بادامی نجات در ابتدای سمینار با اشاره به اهمیت  مبحث شهر هوشمند  که در دنیای امروز و کشورهای مختلف جهان از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطر نشان کرد: ما سعی می کنیم با بررسی راهکارها و اقداماتی عملی به سمت شهر هوشمند که متفاوت از شهر الکترونیک است پیش برویم هر چند که از آن فاصله زیادی داریم.

وی با بیان اینکه شهرداری وظایفی در این حوزه دارد همانند الکترونیکی کردن برخی فرآیندها که به دنبال تحقق آن هستیم گفت: سازمان فاوای شهرداری اقدامات خوبی انجام داده است و برای آینده هم برنامه های موثری را تدبیر دیده است.

رئیس مرکز مطالعات در پایان صحبت های خود از آمادگی مرکز مطالعات در حمایت پایان نامه­های کارشناسی ارشد و دکترا خبر داد و افزود: کسانی که در حوزه مدیریت شهری دارای تحقیق، پژوهش و پایان نامه هستند می توانند با مراجعه به مرکز مطالعات از حمایت های مادی و معنوی برخوردار شوند

در ادامه سمینار دکتر حسن سجاد زاده استادیار معماری دانشگاه بوعلی با یادآورشدن ویژگی­ها، ظرفیت و قابلیت های همدان اظهارداشت: می توانیم از ظرفیت های مورد اشاره جهت رشد و حرکت به سمت ایجاد شهرهوشمند گام برداریم. ضمن اینکه توسعه ما بایستی بر اساس برندهای همدان شکل پیدا کند.

استادیار دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه در ادبیات نظری امروز ابعاد شهر هوشمند متفاوت است اظهار داشت: اگر بخواهیم شهری هوشمند داشته باشیم باید شاخص­ها و معیار­های شش­گانه شهر هوشمند که مدیریت هوشمند، شهروند و جامعه هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل ونقل هوشمند و انرژی هوشمند را شامل می شود را تعریف کنیم. سجاد زاده از ارتباط و تعامل خوبی که بین دانشگاه های همدان و مرکز مطالعات شورای شهر و شهرداری برقرار است خبر داد و تصریح کرد: تصمیمات شهری در محیطی علمی مورد بررسی قرار می­گیرد تا نقاط قوت و ضعف طرح مشخص و با کمترین هزینه ایجاد شود سخنران دیگر این سمینار که عضو گروه شهرسازی دانشگاه هنر تهران است با بیان  مقدمه ­ای از سایبرسیتی یا شهرهوشمند و سه نمونه موردی این گونه شهرها  که در دنیا وجود دارد به ارائه مدلی مفهومی و قابل برنامه­ریزی پرداخت.

وی همچنین کاربری­های این شهرها، مسافت آنها و شیوه برنامه­ریزی شهرهای هوشمند  را مورد بررسی قرار دارد محمد امین سعیدی با بیان اینکه شهر فاوا یا سایبر سیتی در اواخر دهه نود پا به عرصه وجود گذاشت اظهار داشت:  و شهر هوشمند شهری است همچون موجود زنده که تمام فعالیت­های زندگی در آن اتفاق می افتد و در پی ایجاد مراکز تجاری، ارتباط با دانشگاه­ها ،برگزاری ویدئو کنفرانس­ها ، افزایش قابلیت­های بازاریابی، حمایت از شتاب دهنده­ها و ایجاد یک محیط مسکونی متنوع است.

وی در ادامه به بررسی و تحلیلی مختصر از سه شهر هوشمند  سیلیکون ولی مالزی و سونگ دو کشور کره و مستر سیتی ابوظبی پرداخت و گفت: شهرسونگ دو درکره سال 2003 در سه فاز ایجاد زیرساخت، زیرساخت دولوپ و توسعه به سمت ایجاد مراکز فعالیتی با دعوت از سرمایه­گذاران و جذب توریست و گسترده کردن خدمات شهری طراحی شد

سعیدی اظهار داشت:  شهر سیلیکون ولی در سال 1996 شکل گرفت و از پنج ایده مورد بررسی آن تنها یکی از آنها بر پایه آی سی تی است که در سه فاز شکل گیری هاب آی سی تی، هاب جهانی و ویژگی­های رقابت پذیر­ی طراحی شد. ضمن اینکه فضاهایی ترکیبی و چندکاربری همانند مراکزتجاری و فرماندهی، باشگاه اجتماعی، مینی پارک ها و ایستگاه پلیس در آن تعریف شد.

وی با اشاره به مستر سیتی ابوظبی و خصوصیات آن افزود :  هر سه این شهر­ها دارای افقی 20 یا 25 ساله بوده است و مسافت آنها متفاوت و جمعیت افق آنها از 100 تا 500 هزارنفراست. تراکم خالص آن­ها از 112 نفر تا 300 نفر درهکتارمی باشد و هر شهر دارای شعارمربوط به خود می باشد.

درادامه سمینار رئیس مرکز برنامه­ریزی نوسازی و توسعه فناوری اطلاعات استانداری همدان تصریح کرد: امروز فناوری اطلاعات لایه زیرین بسیاری از بخش­های دیگر از جز تا کل، ازمباحث اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی را دربرگرفته است به  شکلی که زندگی روزمره ما را دستخوش تحولات قابل توجهی قرار داده است.

عباس صادقی پرویانی ورود فضای مجازی به لبه سلسله نیازهای زیستی انسان را یادآور شد و گفت: قبل از اینکه انسان نیاز به تعلق را تجربه کند نیاز به شبکه اجتماعی را تجربه می­کند یعنی بالاترازنیا­زهای زیستی که نشان ازاهمیت فراوان موضوع دارد.

وی نقش فناوری اطلاعات، ارتباطات و محصولات آن  را درارتقاء زندگی مردم پراهمیت خواند و افزود: بایستی دو موضوع مهم که دنیا را تحت تاثیری عمیق خود قرار خواهد داد یعنی تکنولوژی آی ا تی و وب هوشمند است. صادقی گفت: دراین دو تکنولوژی تمام اتفاقات، تجهیزات و رفتارما شناسه خواهد داشت و موضوعی که مطرح است، کنترل پذیری و مدیریت پذیری اجسام، پدیده­ها و انسان است.

رئیس مرکز برنامه­ریزی نوسازی و توسعه فناوری اطلاعات استانداری همدان با بیان اینکه آیا ما ظرفیت داشتن شهر هوشمند را داریم یا خیر، به پارامترها و شاخص هایی چون زیرساخت­های فیزیکی، جامعه­ای هوشمند وشکل­گیری ساختاری متفاوت و متناسب با شهر هوشمند در سازمان­ها اشاره کرد و مراحل تحقق آن را وابسته به توجه بیش از پیش، قراردادن اعتبار و واگذاری کار به بخش خصوصی خواند.

سمینار با صحبت­های استادیار گروه شهرسازی دانشگاه هنر تهران در تکمیل مباحث اساتید دیگر با موضوع جایگاه شبیه­سازی هوشمند، شبیه­سازی متعامل و واقعیت مجازی در طراحی و برنامه­ریزی شهری هوشمند ادامه یافت.امیرشکیبا منش نقش موضوع طراحی و برنامه ریزی هوشمند را علاوه بر شش­گانه­های درنظرگرفته شده شهر هوشمند مهم خواند و اظهارداشت: طراح شهری از تکنولوژی طراحی شهرهوشمند استفاده می کند تا بتواند پروژه را در فضایی شبه حقیقی آزمون کند و واقعیت مجازی و واقعیت افزوده که در پی جهش تکنولوژی­ها اتفاق افتاده بسیارمی­تواند به طراحان شهری ما کمک کند.

 

وی درفضای موضوع سه واژه مدل­سازی دیجیتال سه­بعدی، واقعیت مجازی و شبیه­سازی هوشمند را عنوان کرد و افزود: در شبیه­سازی دنبال بازنمایی آنچه که هست البته بدون اینکه تعاملی اتفاق بیفتد هستیم و فراتر از مدل سازی است.ضمن اینکه با واقعیت مجازی حس بودن در فضا را تجربه می­کنید وآن فضایی حقیقی و متعامل خواهد بود

شکیبامنش تصریح کرد: صدور فعالیت مجازی می تواند در سه سطح انفعالی، اکتشافی و سطح شناوراتفاق بیفتد. درشناورنمی-توانید فاصله بین محیط حقیقی و فضای شبیه سازی شده را پیدا کنید و واقعیت مجازی و شبیه سازی­ها کمک می کند که شبه آزمون داشته وفضایی که برروی زمین پیاده نشده را به وجود به وجود آورده و امکان کنترل متغیرها به شکلی فراهم شده است تا طراحی خلاقانه­ تری داشته باشیم.

استادیار گروه شهرسازی دانشگاه هنر تهران تجسم، امکان پیمایش درفضای مشخص شده، کارکرد ارتباطی و مشارکتی، مبتنی بر جی آی اس مبتنی بر واقعیت مجازی و اعمال تغییرات و پشتیبانی را  در واقعیت مجازی داریم.

در ادامه سمینار عضو هیئت علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه بوعلی سینا همدان چارچوبی اطلاعاتی از شهرهوشمند بر مبنای اینترنت اشیا ارائه داد.

مهدی عباسی درابتدا به تعاریفی از اسمارت سیتی پرداخت و گفت: حدود هفتاد درصد جمعیت جهان تا سال 2070 شهرنشین خواهد شد و این جمعیت حدود هفتاد و پنج درصد منابع را استفاده می کنند و ممکن است رشد کنترل نشده جمعیت شهری را شاهد باشیم و پیامد آن مصرف منابع می ­باشد وجلوگیری از تولید گاز­های گلخانه­ای بعد از فرآیند مورد اشاره انگیزه طراحی و توسعه شهرهوشمند در نسبت با شهرسازی و معماری را شکل داده است.

وی افزود:  درمبحث معماری شهرهوشمند چهار مولفه اصلی پایداری، کیفیت زندگی، بحث هوشمندی و معماری شهری وجود دارد که پایداری، تعادل اکوسیستم را درطراحی انجام می­دهد. کیفیت زندگی به رضایتمندی اقتصادی و رضایتمندی از حضورفرد در شهر پرداخته وهوشمندی جنبه های محیطی را دربر می­گیرد. در توسعه شهری نیزتکنیکال و زیرساخت­های شهری وارتباط حکومت با مردم مطرح است

عباسی در ادامه گفت: چند زیرساخت مهم درحوزه شهرهوشمند وجود دارد که درگیربا سرمایه انسانی هستند. فضای سبز، منابع انرژی و زیرساخت های ساختمانی و صنعتی و … در منابع فیزیکی مطرح است و مدیریت آنها بایستی لحاظ شود و زیرساخت­های اجتماعی و مباحث اقتصادی، تجارت الکترونیک و مشاغل این حوزه تعریف می شوند.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه بوعلی سینا اظهار داشت: دریک شهر هوشمند مباحثی همچون کارخانه های هوشمند، استفاده از انرژی­های تجدید­پذیر، جامعه هوشمند، استفاده از فضا برای جهانگردی و توریسم، حمل ونقل هوشمند، سلامت هوشمند، پشتیبانی و انبارداری هوشمند در جهت تامین منابع مورد نیاز مردم که هدف آن مدیریت مصرف انرژی و کاهش هزینه است، مطرح است.

در پایان سمینار  “شهر آینده، شهرهوشمند” به پاس ارائه مطالب ارزشمند سخنران های سمینار از ایشان توسط دکتر ابراهیم مولوی، رئیس شورای اسلامی شهر همدان تقدیر و قدردانی شد.

 




رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان: بهره‌گیری از نخبگان در تصمیم‌گیری‌ و تصمیم‌سازی‌ها جدی گرفته شود

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان تغییر نگاه‌ را ضرورتی برای جبران عقب‌افتادگی‌های تاریخی شهر دانست و گفت: بهره‌گیری از نخبگان در تصمیم‌گیری‌ و تصمیم‌سازی‌ها نیز امری ضروری در این خصوص است.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، پیش از ظهر امروز نشستی صمیمی با حضور نماینده جوانان دهه شصتی‌ در شورای شهر همدان به عنوان نخستین نهاد مردمی مورد تأیید مستقیم مردم، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری، مشاور شهردار و رئیس مرکز مطالعات راهبردی شهرداری همدان برای ایجاد تعامل بیشتر جوانان نخبه همدانی با مسوولان به منظور شنیدن راهکارها و نواقص موجود در عرصه مدیریت شهری برگزار شد و در نظر است برگزاری این قبیل نشست‌ها با هدف توسعه و آبادانی شهر همدان، همچنان ادامه داشته باشد.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان در ابتدای این جلسه اظهار کرد: اگر می‌خواهیم عقب‌افتادگی‌های تاریخی شهر را جبران کنیم، باید با تغییر نگاه‌مان برای توسعه شهر سرعت بیشتری بگیریم.

حمید بادامی‌نجات با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از نخبگان و پژوهشگران شهر و استان همدان در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها، گفت: به طور قطع نخبگان در مسیر حل مشکلات یاری‌گر مسوولان خواهند بود.

وی شور و مشورت را لازمه تصمیمات اصولی و اساسی دانست و بیان کرد: به منظور رفع دغدغه‌های فعلی و رساندن شهر به جایگاه واقعی‌ نیاز به مشورت بیشتری است و بنا داریم تجربیات و نظرات نخبگان، معتمدین و بزرگان شهر را کسب کنیم.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان افزود: ارتباط موثر شورا با نخبگان، معتمدین و بزرگان شهر به طور قطع تأثیرگذاری مهمی را در اداره شهر خواهد گذشت که این امر، ضرورت برگزاری این گونه جلسات را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: مسائل فرهنگی، مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر همدان وجود دارد که تلاش داریم با برگزاری جلسات با نخبگان و پژوهشگران راهکارهایی برای مقابله با آنها پیدا کنیم.

بادامی‌نجات ادامه داد: به عنوان یک مرکز مطالعاتی و پژوهشی و به منظور برنامه‌ریزی جامع و مفیدی برای شهروندان، صمیمانه علاقمند به مشارکت با تشکل‌های مردم ‌نهاد به‌ ویژه اساتید و نخبگان شهر هستیم.

وی با اشاره به حوزه اختیارات این مرکز، خاطرنشان کرد: در 9 کمیته مختلف که اکثریت اعضای آنها را اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهند، به دنبال بررسی کارشناسانه طرح‌ها و برنامه‌های مختلف شهری هستیم.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه ارتباط نخبگان با مرکز را باید تقویت و حفظ کنیم، یادآور شد: تلاش می‌کنیم نقطه نظرات نخبگان شهر را در قالب اتاق فکر یا کانون تفکر ساماندهی کرده تا با برنامه‌ریزی‌های مناسب، خروجی‌ مدنظر برای توسعه شهر دریافت شود.

وی اظهار کرد: مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر و شهرداری همدان، حمایت‌های لازم را از نخبگان و صاحبنظران خواهد داشت و علاوه بر آن، در شورای عالی استان‌ها نیز از این ظرفیت بهره‌مند خواهیم شد.

بادامی‌نجات در پایان با تأکید بر مباحث گردشگری و کشاورزی به عنوان منبع درآمدی شهر همدان، از نخبگان درخواست کرد در حوزه فناوری و راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان برای کمک به اقتصادی شهر همدان و کشور ورود پیدا کنند تا بتوان حوزه فناوری در کشور و استان همدان را یک گام جلوتر برد.