1

رئيس مرکز مطالعات و پژوهش‌هاي شوراي اسلامي شهر همدان: تغيير فرهنگ شهر در سايه هنر به انجام مي‌رسد

هگمتانه، گروه خبر همدان: رئيس مرکز مطالعات و پژوهش‌هاي شوراي اسلامي شهر همدان گفت: تغيير فرهنگ شهر در سايه هنر و فرهنگ به انجام خواهيد رسيد.
به گزارش دبيرخانه جشنواره شهروندان برگزيده همدان، حميد بادامي‌نجات در نشست هم‌انديشي نمايندگان جامعه هنرمندان با محوريت جشنواره شهروندان برگزيده همدان در مرکز همايش‌هاي قرآني و بين المللي شهر، اظهار کرد: همراهي مردم با مديريت شهري، نتيجه اثربخشي را به دنبال دارد.
وي با تأکيد بر اينکه در حد توان و امکانات خود از هنرمندان حمايت خواهيم کرد، عنوان کرد: وضعيت شهر با وجود شهروندان پويا و اثرگذار و فعالان اجتماعي و فرهنگي تغيير اساسي خواهد داشت.
بادامي‌نجات با توجه به اينکه عرصه براي فعاليت هنرمندان و عرضه آن به ديگران با مشکلاتي همراه است، ابراز اميدواري کرد: شرايط موجود به گونه‌اي پيش برود که هنرمندان بتوانند توانمندي‌هاي خود را بيش از پيش به جامعه معرفي کنند و ار اين رو به طور قطع استان همدان و حتي کشور بهره آن را خواهند برد.
در اين نشست اکثر هنرمندان استان همدان از دغدغه‌هاي فرهنگي و هنري خود گفتند و خواستار توجه ويژه به اين قشر از جامعه شدند.
برخي هنرمندان حاضر در اين نشست، شهروند خوب را محصول شهر خوب برشمردند و بر آسيب‌شناسي و جامعه‌شناسي اين جشنواره فرهنگي و اجتماعي شهر تأکيد کردند.
اين نيروهاي فرهنگي و هنري در شهر، متعادل بودن را جزو شخصيت‌هاي اصلي هر هنرمند اصيل دانستند که به طور قطع در حوزه خود به عنوان شهروندان برگزيده و الگو در شهر بايد رفتار کنند.
يکي از هنرمندان اين شهر هم با اشاره به اينکه شهرداري تنها متولي فرهنگ شهر نيست افزود: تمامي ارگان‌هاي ذيربط بايد دست به دست هم دهند تا فرهنگ و هنر اين شهر نابود نشود و نخبگان ما، شهر را ترک نکنند.



در نخستين نشست شهرانديشي به همت مرکز مطالعات و پژوهش‌هاي شوراي اسلامي شهر همدان مطرح شد: خوب و بد آثار کلان شهر شدن همدان

هگمتانه، گروه خبر همدان: نخستين نشست تخصصي شهرانديشي با محوريت «بررسي ابعاد و آثار کلانشهر شدن همدان» با حضور رئيس و اعضاي شوراي اسلامي شهر، شهردار، نماينده مجلس، فعالان رسانه و کارشناسان حوزه‌هاي مختلف در تالار همايش‌هاي قرآني و بين المللي شهر همدان برگزار شد.

*بادامي نجات: برگزاري سلسله نشست‌هاي شهرانديشي با هدف بررسي مسائل شهري

به گزارش روابط عمومي مرکز مطالعات و پژوهش‌هاي شوراي اسلامي شهر همدان، رئيس مرکز مطالعات و پژوهش‌هاي شوراي اسلامي شهر همدان در حاشيه اين نشست گفت: با توجه به اينکه بررسي کارشناسي و دقيق موضوعات مرتبط با حوزه مديريت شهري از مهم‌ترين رسالت‌هاي مرکز مطالعات شوراست؛ در اين راستا اين نشست تخصصي شهرانديشي به همت اين مرکز علمي و پژوهشي به انجام رسيد.

حميد بادامي‌نجات افزود: برگزاري سلسله نشست‌هاي شهرانديشي از برنامه‌هاي مرکز مطالعات شوراي شهر است که باهدف بررسي ابعاد مختلف مسائل شهري به صورت ماهيانه برگزار خواهد شد.

وي، يکي از اصلي‌‎ترين اهداف اين نشست‌ها را روشنگري در زمينه تصميمات مديريت شهري برشمرد و ادامه داد: مباحث مهم شهري از بُعد اقتصادي، زيست‌محيطي و فني توسط کارشناسان و اساتيد خبره دانشگاه مورد بررسي دقيق قرار ميگيرد.

بادامي‌نجات همچنين ارائه نظرات کارشناسي دقيق براي آگاهي و اطلاع شهروندان و تصميم‌سازي براي مديران شهري را از ديگر اهداف اين نشست‌هاي تخصصي شهر اعلام کرد.

* مولوي: ضرورت تخصيص بودجه‌ کلانشهرها به شهر همدان

رئيس شوراي اسلامي شهر همدان نيز در اين نشست با بيان اينکه مباحث کلان‌شهر به طور قطع داراي موافقان و مخالفاني است، گفت: در حريم شهر همدان حدود 32 روستا وجود دارد که به عنوان يک ظرفيت، فرصت محسوب مي‌شوند؛ اما به نوعي تهديد هم به شمار مي‌روند.

ابراهيم مولوي افزود: در تمامي کشورهاي پيشرو در اين موضوع، چيدمان کالبد فيزيکال روستاها با حفظ کاربري و کارکردها به گونه‌اي است که اقتصاد روستا و فضاي بوم‌گردي باقي مانده و شهروندان مي‌توانند از خدمات ارائه شده بهره ببرند.

وي اظهار کرد: در طرح جامعي که در دست تهيه داريم، پيشنهاد اين است که چند روستا انتخاب و الحاق شود؛ البته بايد اين مهم را نيز در نظر گرفت که اهالي روستاهاي الحاق شده، ناراضي هستند.

مولوي در ادامه با اشاره به بند 20 ماده 55، بيان کرد: مشاغلي که در روستاها، اقتصاد آن روستا را شکل مي‌دهند اکنون با الحاق به شهر به عنوان مشاغل مزاحم محسوب شده و اجازه فعاليت به آنها داده نخواهد شد.

وي بر ضرورت تخصيص بودجه‌ به شهر همدان از طريق بودجه‌هايي که در مجلس به کلان شهرها تعلق ميگيرد، تأکيد کرد: به دليل اينکه جمعيت ما زير يک ميليون نفر است، الحاق شهر ازندريان (ملاير) را به مجموعه مديريت شهري همدان را آغاز کرده ايم که در ادامه شهرهاي بهار، صالح آباد و لالجين شهرستان بهار و فامنين و مريانج را هم در نظر بايد گرفت.

رئيس شوراي شهر همدان در ادامه گفت: با توجه به منابع محدودي که در اختيار داريم، ديگر زمان آزمون و خطا نيست و بايد مباحث مختلف را اولويت بندي کنيم؛ بنابراين ازکارشناسان و اساتيد مي‌خواهيم که مجموعه مديريت شهري و شورا را راهنمايي کرده و براي سياست گذاري‌هاي افق 1400 شهر همدان، مشاوره دهند.

* حاجي بابايي: کلانشهر شدن دست ما نيست

نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي نيز در ادامه با بيان اينکه کلان‌شهر شدن دست ما نيست و اگر شهري بزرگ شد به خودي خود کلان‌شهر مي‌شود، گفت: اگر موضوع کلان شهر شدن داراي 100 ضعف باشد، بايد آنها را به حداقل رساند و الحاق چند روستا هيچ ارتباطي به کلان‌شهر شدن ندارد همانطور که در 20 سال گذشته 10 تا 20 روستا از جمله کوي محمديه، دره‌مرادبيگ و… به شهر ادغام شده اند.

حميدرضا حاجي بابايي بيان کرد: در کشور، هر شهري که از موقعيت و قدرت بالاتري برخوردار است، امکاناتش هم متفاوت از شهرهاي ديگر است. بنابراين ما بايد به مرکزيت غرب کشور دست پيدا کنيم تا قدرت، ثروت و اشتغال را به شهر بياوريم و اين نياز به برنامه شهري دارد.

وي اضافه کرد: امروز بايد در اين حوزه صحبت کرد که اگر کلان‌شهر مي‌خواهد باشد، چگونه بايد باشد، چه راهبردي داشته باشد تا بيشترين بهره را از آن ببريم.

* نوراله‌زاده:آشفتگي شهر به دليل نبود قانون مديريت يکپارچه شهري است

رئيس کميسيون معماري شهرسازي شوراي اسلامي شهر همدان هم با بيان اينکه الحاق روستاها هيچ ارتباطي به کلان‌شهر شدن ندارد، گفت: بايد وضعيت اقتصادي و اشتغال روستايي‌ها را بعد از الحاق مورد بررسي قرار داد و تأمل کرد بر اينکه آيا روستايي‌ها از شرايط بهتري برخوردار خواهند شد يا خير؟

نرگس نوراله زاده با اشاره به اينکه به عنوان مثال روستاي شورين که وجود 200 دامداري در آن به عنوان محور اقتصادي روستا محسوب مي‌شود با شهري شدن ديگر مجوز فعاليت نخواهند داشت، افزود: روستايي که توليد کننده محسوب ميشده، اکنون به مصرف کننده تبديل شده است.

وي ادامه داد: هزينه انشعابات، بيمه‌ها و خدمات شهري براي روستاهاي الحاق‌شده به شهر، گرانتر تمام مي‌شود که در نتيجه، با اين اتفاق حاشيه نشيني و هزينه‌هاي که براي شهر به وجود مي‌آيد بيشتر شده و مديريت شهري توان پاسخگويي به اين حجم از نيازها را نخواهد داشت.

نوراله زاده در ادامه نبود مديريت يکپارچه شهري که در قانون سوم و چهارم تعريف شده بود و در قانون ششم توسعه لغو شد را از دلايل مهم و اساسي در آشفتگي‌هاي به وجود آمده در مديريت شهري برشمرد و گفت: ما بايد به دنبال رفع مشکلات اساسي و عمده خود در قوانين باشيم تا بتوانيم با ايجاد مديريتي يکپارچه، مشکلات را به سامان رسانيم.

* عسگريان: قوانين شهري، زندگي روستايي را مختل ميکند

رئيس کميسيون نظارت حقوقي و امور اداري شوراي اسلامي شهر همدان هم گفت: بر مبناي قانون اساسي، دولت موظف است براي تمام مردم چه در روستا و چه در شهر امکانات فراهم کند و تنها به دليل تأمين معيشت روستايي‌ها نبايد دست به الحاق زد که در اين موضوع خلط مبحث قانوني وجود دارد.

سيد مسعود عسگريان با تأکيد بر اينکه در توزيع مناسب و منظم منابع بايد مديريت شهري يکپارچه ايجاد کرد، افزود: با الحاق روستاها، قوانين شهري به طور قطع زندگي روستايي‌ها را مختل خواهد کرد؛ بنابراين بايد افق توسعه شهري را در حريم شهر در نظرگرفته و نظر مشاوران را دخيل کنيم، هرچند که الزامات قانوني داشته باشد.

وي معتقد است: بايد در اين زمينه آينده نگري و پيش‌بيني‌هاي لازم را انجام دهيم تا با حداقل آسيب‌ها مواجه شويم.

* رحيمي فر: درآمد پايدار شهري در ماليات تعريف شود

رئيس کميسيون فني عمراني شوراي اسلامي شهر همدان نيز در ادامه با بيان اينکه ورود چند روستا با توجه به موقعيت موجود به محدوده شهر اجتناب ناپذير است، گفت: هرچند شهرداري توان و بضاعت اين را دارد که اين موضوع را انجام دهد؛ اما سوال اين است که آيا هزينه اين اتفاق را مردم بايد بپردازند يا دولت؟

علي رحيمي فر اضافه کرد: با توجه به اينکه امکانات و ارزش افزوده به کلانشهرها تعلق مي‌گيرد، به نوعي تبعيض محسوب ميشود، زيرا ما بايد درآمد‌هاي پايدار شهري و تأمين منابع مالي مورد نياز شهرداري را در مبحث ماليات تعريف کنيم تا مجبور به فروش تراکم نشويم.

* عراقپچان: ممکن است کلانشهرها فقط مصرف‌گرا باشند

محمدرضا عراقپچان، عضو هيأت علمي دانشگاه بوعلي سينا و متخصص معماري و حوزه مديريت شهر است به عنوان دبير اين پنل تخصصي با اشاره به اينکه مزايا و معايبي در بحث کلان‌شهر شدن وجود دارد، گفت: بايد در اين زمينه تأمل کرد که آيا کلان‌شهر شدن به طور عام منافع شهروندان را در برمي گيرد يا به تعداد خاصي بازمي گردد؟

وي با بيان اينکه در مباحث کلان‌شهر به دو نوع ويژگي کمي و کيفي مي‌توان پرداخت، اظهار کرد:. ويژگي‌هاي فرهنگي، غالب کلان‌شهر و ساختار اجتماعي موجود کيفي است.

عراقپچان عنوان کرد: کلانشهر بايد شرايط توسعه دورن‌زا داشته و ساختار آن بايد به گونه‌اي باشد که قابليت پذيرش جمعيت بيشتري را داشته باشد. البته اين نکته را هم بايد در نظر گرفت که تمام کلان‌شهر‌ها داراي حاشيه هستند و اگر در کلان شهر، فرهنگ غالب وجود نداشته باشد؛ چند فرهنگي حاکم مي‌شود و ممکن است کلان‌شهر‌ها فقط مصرف‌گرا باشند.

* سجادزاده: ضرورت برنامه‌ريزي براي يک فرآيند کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت در شهر

يکي ديگر از کارشناسان شهري با اشاره به اينکه امروزه در توسعه شهر‌ها رويکرد‌هاي ديگري در دستور کار شهر‌هاي جهاني قرار گرفته است، گفت: بايد اين واقعيت را پذيرفت که شهر موجودي زنده و پويا است و نبايد نگاهي کمي و عددي در فضايي تعريف شده و جاري به آن داشت؛ بلکه درالحاق روستا به شهر و کلان شهر شدن موضوع داراي اهميت اين است که اين اتفاقات را در يک فرآيند کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت تعريف کرد و براي آن برنامه داشت.

حسن سجادزاده ادامه داد: تاکنون محور رويکردهاي شهري اينگونه بوده است که ابتدا شهر را ساخته و سپس به دنبال انسان‌هاي آن بوده‌ايم؛ اما امروزه با رويکرد‌هايي چون شهر خلاق، نشان‌سازي، کيفيت اجتماعي، نحوه مشارکت مردم در توسعه شهر، تاب آوري شهري و گردشگري شهري و… روبرو هستيم و اين موارد بايد مد نظر قرار گيرد.

* رياحي‌خرم: با الحاق روستاها به شهر براي زمين چه اتفاق مي‌افتد؟

مهدي رياحي‌خرم، کارشناس محيط زيست نيز يکي ديگر از اعضاي حاضر در اين پنل بود که گفت: جمعيت همدان با الحاق اين روستاها به آن در حالتي خوش‌بينانه 70 هزار نفر افزايش پيدا خواهد کرد و با توجه به نرخ رشد جمعيت در همدان تا 20 سال آينده به جمعيت يک ميليون نفر خواهد رسيد که فرصتي است تا کلان‌شهر ايجاد کرد.

وي در ادامه با تأکيد بر اينکه بايد به آنچه که در اين فرآيند براي زمين اتفاق مي‌افتد هم اهميت داد، معتقد است: بايد در تمرکز جمعيت ايجاد شده، تأمل کنيم که منابع آبي چگونه تقسيم شود، پسماند‌ها چگونه مديريت شوند و با توجه به اينکه همدان از نظر زيست محيطي امکان توسعه جنگل در آن وجود ندارد، در زمينه توسعه مرتع هم وارد شويم.

* گومه: با آگاهي و برنامه به سمت کلانشهر شدن برويم

مهران گومه، طراح شهري در ادامه اين پنل تخصصي با اشاره به اينکه بايد حوزه تأثير و تاثر کلان‌شهري را مورد توجه قرار داد، تأکيد کرد: با توجه به اينکه در بحث جمعيتي براي کلان‌شهر خيلي اجماع وجود ندارد، بايد بررسي کرد که کشورهاي ديگر چگونه مبحث کلان شهري را براي خود بومي کرده‌ و چگونه از فرصت‌هاي آن استفاده کرده‌اند.

وي افزود: انتظار مي‌رود با آگاهي از داشته‌ها و برنامه نويسي بر مبناي آن، به سمت کلان‌شهر شدن پيش رفت.

* صوفي: با برنامه‌ريزي، آسيب‌ها را به حداقل برسانيم

در پايان پنل هم شهردار همدان با اشاره به اينکه کلان‌شهر شدن همدان قطعا مزاياي زيادي با خود به همراه خواهد داشت و منابع و نگاه‌هاي بيشتري را متوجه شهر مي‌کند، گفت: بايد در اين نکته تامل کنيم که چقدر ظرفيت کلان‌شهر شدن را داريم و تامل کنيم که با در اختيار داشتن ظرفيت‌هايي چون مديران و نخبگان در شهر بتوانيم همدان را به بزرگي در حوزه اثرگذاري -آنگونه که سزاوار جايگاه واقعي‌اش است- برسانيم.

عباس صوفي معتقد است: بايد براي الحاق روستاها به شهر برنامه داشته باشيم تا بتوانم با مديريتي مطلوب، آسيب‌ها را به حداقل برسانيم.




در نشست خبري مجريان «جشنواره شهروندان برگزيده همدان» مطرح شد: جشنواره‌اي مردمي براي شهروندان همداني

هگمتانه، گروه خبر همدان: «جشنواره شهروندان برگزيده همدان» به عنوان مشق مردم‌سالاري در مسير مشارکت شهروندي حرکت خواهد کرد و بر مدارِ سه هدف بزرگ؛ بسترسازي براي آموزش شهروندي، الگوسازي شهروندان برگزيده و تبديل اين جشنواره به يک رويداد فرهنگي اجتماعي در شهر، پيش‌قدم شده‌ است.

با تدارک اين جشنواره در شهر همدان، قرار است بهار سال آينده، شهروندان برگزيده همدان انتخاب شوند.

به گزارش دبيرخانه «جشنواره شهروندان برگزيده همدان»، در اين راستا نشست خبري با محوريت «جشنواره شهروندان برگزيده همدان» در راستاي تبيين اهداف و ارائه گزارش عملکرد اين جشنواره برگزار شد.

* ثبت نام 270 همداني در جشنواره «شهروندان برگزيده»

رئيس مرکز مطالعات و پژوهش‌هاي شوراي اسلامي شهر همدان در اين نشست به عنوان رئيس «جشنواره شهروندان برگزيده همدان» در جمع خبرنگاران گفت: با تمام اقشار و گروه‌هاي تأثيرگذار در جامعه به منظور معرفي بيشتر اين جشنواره، جلسات متعددي براي هم‌انديشي و تعامل برگزار شده است.

حميد بادامي‌نجات؛ ديدارهاي چهره به چهره با اقشار مختلف از جمله رسانه‌ها، جامعه روحانيت، معتمدان محلات، مسؤولان پايگاه‌هاي بسيج، تشکل‌هاي دانشجويي و دانش‌آموزي، اصناف و… را به منظور بهره‌گيري از اين ظرفيت‌ها براي به مشارکت گرفتن مردم برشمرد.

بادامي‌نجات با بيان اينکه تاکنون 270 ثبت‌نامي براي شرکت در وبگاه جشنواره به ثبت رسيده است، اضافه کرد: از اين تعداد، 119 نفر به صورت خوداظهاري و 151 نفر هم در قالب معرفي ديگران به عنوان شهروند برگزيده، بوده است؛ البته مواردي نيز به صورت حضوري مراجعه کرده‌اند.

وي با تأکيد بر اينکه هنوز فهرست‌هاي پيشنهادي نفرات برگزيده از سازمان‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي استان دريافت و تکميل نشده، افزود: در اين راستا، تنها دفتر امام جمعه و جمعيت هلال احمر همدان، نفرات برگزيده خود را معرفي کرده‌اند.

به گفته رئيس «جشنواره شهروندان برگزيده همدان»، از ابتداي راه‌اندازي وبگاه تاکنون، 2 هزار و 371 بازديد از وبگاه جشنواره ثبت شده است.

بادامي‌نجات در خصوص احتمال تمديد مهلت ثبت‌نام، اظهار کرد: مهلت ثبت‌نام در جشنواره تا 20 اسفندماه 96 تعيين شده که با توجه به زمان محدود باقيمانده تا 9 ارديبهشت ماه 97 (اختتاميه جشنواره)، احتمال تمديد زمان ثبت‌نام در جشنواره ضعيف است.

وي حضور رسانه‌ها در اطلاع‌رساني جشنواره را بسيار مؤثر دانست و گفت: يک نماينده از فعالان رسانه به عنوان عضو ناظر (بدون حق رأي) در هيأت داوري براي شفاف‌سازي داوري‌ها و ارزيابي شهروندان حضور خواهند داشت.

رئيس جشنواره «شهروندان برگزيده همدان» با تأکيد بر اينکه مهمترين بخش خروجي جشنواره، انتخاب برگزيدگان است؛ ادامه داد: فرآيند ارزيابي در 2 مرحله صورت مي‌گيرد؛ يک مرحله پس از تکميل پرونده‌ها بوده و سپس کميته داوري برگزيدگان را با توجه به شاخصه‌هاي کيفي و کمي تعيين مي‌کند، همچنين ممکن است برخي پرونده‌ها در مرحله نخست ارزيابي حذف شوند.

بادامي‌نجات با تأکيد بر اينکه فعاليت دبيرخانه جشنواره دائمي خواهد بود، اعلام کرد: علاوه بر کميته علمي و اجرايي، کارگروه ارزيابي نيز فعاليت برگزيدگان را پس از برگزاري جشنواره، رصد خواهد کرد.

به گفته وي، برگزاري جشنواره موجب ايجاد شور، نشاط و تحرک در جامعه شده که اين امر يکي از دستاوردهاي جشنواره بوده است و از منتخبان در مباحث آموزش شهروندي نيز بهره‌مند مي‌شويم.

رئيس جشنواره «شهروندان برگزيده همدان» خاطرنشان کرد: اقدامات فرهنگي ديگر در راستاي جشنواره دنبال مي‌شود که آغاز اجراي تئاترهاي خياباني از از آن جمله است.

بادامي‌نجات با تأکيد بر اينکه اعتبار لازم براي برگزاري اين جشنواره در بودجه شهرداري همدان ديده شده است، يادآور شد: امسال 300 ميليون تومان در بحث برگزاري جشنواره پيش‌بيني شد که اين اعتبار مربوط به کل سال است و از آموزش شهروندي تا برگزاري جشنواره را در برمي‌گيرد.

* پيگيري برگزاري جشنواره اختراعات در همدان

رئيس مرکز مطالعات و پژوهش‌هاي شوراي شهر همدان در ادامه با بيان اينکه شهريورماه امسال روزي که مرکز مطالعات را تحويل گرفتيم کارهاي خوبي انجام شده بود، گفت:برگزاري جلسات آموزش پيوست‌نگاري فرهنگي براي کارکنان شهرداري و جلساتي پيوست‌نگاري فرهنگي از جمله اقداماتي بود که انجام شد.

بادامي‌نجات، برگزاري «ايده پارک» در دانشگاه‌ها را از ديگر اقدامات مرکز مطالعات شورا برشمرد و بيان کرد: 54 ايده در حوزه مديريت شهري به ايده پارک رسيد که 5 اثر برگزيده شد.

وي، ايجاد کارگروه شهر کارآفرين يا شهر دوستدار کار و کارآفرين و مشاغل خانگي را از برنامه‌هاي در حال تدوين عنوان کرد و افزود: طرح تدوين گردشگري در شورا در حال انجام است؛ کارگروه شهر هوشمند و الکترونيکي کردن فرآيندهاي شهرداري نيز از ديگر اقدامات مرکز است.

بادامي‌نجات با اشاره به تدوين نظام کلي طرح جامع و سياست‌هاي شهري بودجه‌هاي مورد نياز، بيان کرد: در بودجه شهرداري، بودجه مطالعاتي با کمک اعضاي شورا چندين برابر شد و عمده پروژه‌هاي سال آينده بر اساس مطالعات، خواهد بود.

وي با بيان اينکه در رديف بودجه سال 97 شهرداري يک ميليارد تومان براي حوزه مطالعاتي ديده شده است که شورا، تعيين اولويت مي‌کند، ادامه داد: طرح تفصيلي همدان و مسير برگشت از گنجنامه از جمله اين پروژه‌هاست.

به گفته بادامي‌نجات، در حوزه فناوري اطلاعاتي فرآيندهاي هوشمندسازي شهرداري، حدود 6 ميليارد تومان براي اين امر براي شهرداري در نظر گرفته شده است.

وي با تأکيد بر اينکه سال آينده برنامه‌هاي خوبي در مرکز مطالعات شورا تدوين کرده‌ايم و پس از اينکه هيأت امنا به عنوان سياست گذار مرکز، طرح را تأييد کند شروع به اجراي آنها خواهيم کرد، يادآور شد: ايده شهر ملي از ديگر ايده‌هاست که پس از مرحله استاني به صورت ملي برگزار خواهد شد.

بادامي‌نجات با بيان اينکه در نظر داريم جشنواره اختراعات را به همدان بياوريم، اظهار کرد: اجراي طرح‌هاي پژوهشي و برگزاري نشست شهرانديشي آغاز شده که نخستين موضوع آن کلانشهر شدن همدان مطرح است. / هگمتانه

 




همایش شهر سبز پایدار با حضور معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همدان آغاز به کار کرد. آغاز به کار همایش شهر سبز پایدار با حضور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم افتتاحیه نخستین همایش شهر سبز پایدار، با اشاره به اینکه در حال حاضر گسترش روند شهرنشینی را در جهان شاهد هستیم، گفت: در کشور ما، حدود 70 درصد جمعیت به سمت شهرنشینی و یا حاشیه شهرها، سوق پیدا کرده‌اند و روستاها چیزی حدود 30 درصد جمعیت کشور را پوشش می‌دهند.

وی اظهار کرد: توسعه پایدار باید بتواند این الزام را به سمت ارتقای کیفی زندگی هدایت کند.

ابتکار با تأکید بر اینکه شهروندان از کودکان، بزرگسالان و میانسالان نیازمند، شهری سالم و پویا هستند، عنوان کرد: شهری می‌تواند سالم باشد که آب و هوایی پاک، فضای سبز کافی، مدیریت صنایع و آلاینده‌ها را داشته باشد.

وی بیان کرد: هم‌اکنون در سطح بین‌الملل، رویکرد توجه به محیط زیست در اهداف 17گانه توسعه پایدار مشهود است و در این رابطه توجه به برنامه‌های شهری سازگار با تغییر اقلیم و تاب‌آوری در برابر ناملایمات اقلیمی مورد نظر است.

وی با بیان اینکه در سطح بین‌الملل برنامه‌هایی در رابطه با شهرهای سبز پایدار جهان اسلام و شکوفایی شهری با اهداف مختلف شکل گرفته است، گفت: خوشحالیم که در جمهوری اسلامی ایران توانستیم دو مورد از برنامه‌های جهانی را در شهرهای همدان و قزوین شاهد باشیم.

وی ادامه داد: شهر همدان با وجود ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل خود، توانست به عنوان یکی از شهرهای سبز پایدار جهان اسلام، در زمینه سیاست‌گذاری‌های مرتبط با این موضوع گام بردارد و البته در شهر قزوین نیز به عنوان آزمونه جهانی شکوفایی شهری برنامه‌های متنوعی در حال پیگیری است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین بیان کرد: امروز در کشور دو شهر جهانی با ملاک‌های زیست محیطی داریم که باید تلاش کنیم تا به شاخص‌های طرح شده برای این دو شهر دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم در بحث حمایت از محیط زیست و مباحث مدیریت شهری گام‌های بهتری برداشته است، گفت: هم‌اکنون لایحه مدیریت شهری در دستور کار دولت است که بر این اساس، هماهنگی و یکپارچه‌سازی مدیریت شهری و توجه به درآمدهای پایدار شهری مورد توجه است.

وی تأکید کرد: مدیریت شهری به منظور حفاظت از محیط زیست شهری نیازمند هماهنگی تمامی دستگاه‌های اجرایی، به ویژه منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، اداره راه و شهرسازی و نیروی انتظامی است.

معصومه ابتکار همچنین تصریح کرد: در لایحه مدیریت شهری، توجه به درآمدهای پایدار مدنظر است تا از این رهگذر شرایطی فراهم شود که مدیران شهری مجبور به فروش شهر به منظور تأمین درآمدها نشوند.

وی افزود: فروش شهر که هم‌اکنون به عنوان موضوعی در کلانشهرها مطرح است، موجب افزایش جمعیت در شهرها و مشکلات زیست محیطی خواهد شد.

وی با بیان اینکه از جمله موارد مورد توجه در لایحه مدیریت شهری، رویکردهای زیست محیطی و ارتقای سطح کیفی زندگی در شهرهاست، گفت: علاوه بر این لایحه، دولت یازدهم مصوبات مختلفی درباره اعطای تسهیلات و حمایت‌های لازم به منظور مدیریت پسماندها در شهر و همچنین مدیریت فضای سبز شهری داشته است.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین عنوان کرد: امروز باید نگاه به پسماندها نگاهی اقتصادی باشد و چنین تصور شود که برخلاف اقتصاد سنتی خطی، هیچ چیز دورریز در اقتصاد دوار وجود ندارد.

وی بیان کرد: چنانچه این رویکرد اتفاق بیفتد، مدیریت پسماند سبب جذب سرمایه‌گذاران و فعال شدن اقتصاد سبز می‌شود.

وی تصریح کرد: اقتصاد قهوه‌ای اقتصادی همراه با آلودگی و تخریب محیط زیست بوده در حالی که نگاه دولت یازدهم، توجه به اقتصاد سبز است.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم به دنبال فراهم‌آوری اقتصاد پویا، مقاومتی و سازگار با شرایط زیست محیطی است، یادآور شد: در چنین شرایطی کیفیت زندگی شهروندان نیز مطلوب‌تر خواهد شد.

معصومه ابتکار با اشاره به اینکه در شرایط کنونی، شهر همدان مَثَلِ خوبی از طبیعت بکر، چشمه‌ها، باغ‌ها و فضاهای سبزسنتی است، گفت: با حفظ طبیعت محیط شهری، می‌توان در حفظ تمدن و فرهنگ این شهر نیز موفق بود.

وی با بیان اینکه حفظ درختان حریم شهرها می‌تواند در ایجاد یک پهنه دفاعی در مقابل پدیده‌های نوظهوری چون طوفان‌های گرد و غبار مؤثر باشد، گفت: توسعه فضای سبز پیرامونی شهرها، در کنترل فضای یک شهر مؤثر است هر چند در پاره‌ای از موارد کانون ایجاد گرد و غبارها قاره‌ها و کشورهای دیگر است و در این رابطه کمربندهای سبز نمی‌توانند چندان اثرگذار باشند.

وی با بیان اینکه دولت در بحث مدیریت زیست محیطی شهرها، به صورت ملی گام‌های مؤثری برداشته است، گفت: در این رابطه سیاست‌های خوبی اتخاذ شده که البته شوراهای اسلامی شهر و شهرداری‌ها می‌توانند بسیار اثرگذار باشد.

وی افزود: همچنین برابر تفاهم‌نامه‌ای، شوراهای اسلامی شهرها و مراکز استان‌ها و تمامی شهرداری‌های ایران باید برنامه زیست محیطی داشته باشند و در این برنامه‌ها، نگاه علمی و پژوهشی بر سیاست‌گذاری‌ها حاکم شود.

ابتکار با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور که شامل افزایش فعالیت‌های صنعتی، تغییر اقلیم و خشکسالی‌ها، و افزایش شهرنشینی است نیاز به اصلاح رویکردها در توسعه پایدار و مدیریت زیست محیطی شهرها احساس می‌شود، گفت: امیدواریم اینگونه همایش‌ها، دستور کار خوبی برای دیگر شهرهای کشور فراهم آورند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آلودگی هوا اشاره و عنوان کرد: در این رابطه به تمامی شهرهای مراکز استان کشور اعلام کردیم که باید علاوه بر برنامه‌های ملی لحاظ شده، برنامه‌های استانی به منظور مقابله با آلودگی هوا تبیین شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در دولت یازدهم به دستاوردهای خوبی در مقابله با آلودگی هوا دست یافتیم که این دستاوردها کیفیت هوا را برای 35 میلیون شهروند ایرانی بهبود بخشید.

وی تصریح کرد: در موضوع کنترل گرد و غبار، علاوه بر طرح‌های ملی نیازمند مدیریت فرامرزی هستیم؛ چراکه به عنوان مثال، هم‌اکنون بخشی از غبار موجود در خوزستان فرامنطقه‌ای است که از مرزهای سوریه و عراق وارد ایران شده و مهار این غبار نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

ابتکار با بیان اینکه هم‌اکنون مطالعات کانون‌های گرد و غبار در کشور انجام شده و کانون‌های بحرانی و فوق بحرانی شناسایی شده‌اند، گفت: در حال حاضر 30 تا 40 هزار هکتار کانون فوق بحرانی در خوزستان وجود دارد که هر استان علاوه بر برنامه‌های ملی باید برنامه‌های خاص خود به منظور مدیریت این کانون‌ها را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه موضوع محیط زیست بسیار پررنگ‌تر از گذشته دیده شده است، اظهار کرد: ارتقای کیفیت زندگی مردم در شهرها و ایجاد شادابی و نشاط، مورد توجه دولت یازدهم است.

*نیکبخت: استان همدان می‌تواند به عنوان قطب بخشی از خدمات زیست محیطی مطرح باشد

استاندار همدان نیز در این همایش ضمن عرض خیرمقدم به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دکتر ابتکار در راه خدمت شایسته به کشور از همه توان و تلاش خود بهره گرفته اما متأسفانه در راه خدمت و اهتمام شایسته خود بی‌لطفی‌ها و ناملایمات زیادی را تحمل کرده است.

محمدناصر نیکبخت با بیان اینکه باید خدمت به مردم را از این عنصر شایسته خدوم آموخت، افزود: ناملایمات در این رابطه تا جایی بود که بی‌اخلاقان از ورود به زندگی شخصی وی نیز دریغ نکردند.

نیکبخت در ادامه با اشاره به اینکه همایش شهر سبز پایدار، شایسته شهر زیبا و تاریخی همدان است، عنوان کرد: در این رابطه باید از شورای اسلامی شهر، شهرداری همدان و اداره کل محیط زیست به منظور برگزاری این همایش تقدیر کرد.

وی در بخشی از سخنان خود ضمن اشاره به مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: این مدیر نیز همانند دکتر ابتکار در مسیر خدمات خود، گاه مورد هدف پاره‌ای از بی‌لطفی‌ها قرار می‌گیرد اما بنده رضایتمندی خود و جامعه را از تلاش‌های این مدیر ابراز می‌دارم.

وی اذعان کرد: به طور معمول افرادی که به دنبال انجام کار و خدمت به مردم هستند مورد هدف قرار می‌گیرند در صورتی که دیگر افراد هرگز مورد حمله قرار ندارند.

استاندار همدان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه استان همدان زمانی به لحاظ داشتن باغ‌های زیبا و سرسبز در سطح کشور زبانزد بود، گفت: متأسفانه در طول سال‌های گذشته، در اثر بی‌توجهی و یا کم‌توجهی‌ها، مانند همه جای دیگر ایران فضای سبز همدان نیز مورد آسیب قرار گرفت.

نیکبخت افزود: البته با روی کار آمدن دولت یازدهم و همچنین تلاش مردم و مسؤولان و تمامی ارگان‌های مرتبط از نابسامانی‌ها و تعرض به فضای سبز جلوگیری شد.

وی عنوان کرد: خوشبختانه در شرایط فعلی، استان همدان می‌تواند به عنوان قطب و آزمونه پاره‌ای از خدمات ارزشمند زیست محیطی باشد که از جمله اقدامات انجام شده می‌توان به مناسب‌سازی بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی و کاهش فروچاله‌ها اشاره کرد.

محمدناصر نیکبخت همچنین یادآور شد: خوشبختانه طی مدت اخیر توانستیم دو هزار و 160 حلقه چاه غیرمجاز را در استان مسدود کنیم که این تعداد معادل صرفه‌جویی 7 برابر ذخیره سد اکباتان بود.

وی همچنین بیان کرد: در بحث تجهیز زمین‌های کشاورزی و آبیاری مدرن، استان همدان در رتبه نخست کشوری است به طوری که چیزی در حدود 75 درصد اراضی ما به صورت آبیاری مدرن مدیریت می‌شوند.

نیکبخت همچنین خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در شرایط کنونی، سایت نیروگاه خورشیدی استان همدان بزرگترین سایت نیروگاه آفتابی کشور است؛ به طوری که در حال حاضر در استان همدان 14 مگاوات بهره‌برداری برقی از دو نیروگاه را شاهد هستیم.

*میرزایی: تحقق شهر سبز پایدار نیازمند ترسیم چشم‌انداز است

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در مراسم افتتاحیه همایش شهر سبز پایدار با اشاره به اینکه امیدواریم این همایش زمینه‌ساز و بستر شهری عاری از آلودگی‌های زیست محیطی باشد، گفت: شهر همدان با 500 هزار نفر جمعیت، دارای در حدود 3 هزار هکتار حریم باغ‌های شهری و 580 هکتار پارک و فضای سبز داخل محدوده شهری است.

رضا میرزایی افزود: در حال حاضر سرانه فضای سبز شهری در سطح کشور معادل 12 مترمربع است که این عدد در شهر همدان معادل 6/10 مترمربع است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر در رابطه با مدیریت زیست محیطی شهر اقدامات خوبی انجام شده است، اظهار کرد: در بحث مدیریت پسماند با برگزاری چندین نشست و همچنین دعوت از شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی، تصویب طرح جامع مدیریت پسماند را موجب شدیم.

وی افزود: همچنین مطالعات ارزیابی زیست محیطی در خصوص سایت دفن زباله شهر همدان نیز به انجام رسیده و آموزش شهروندان به منظور تفکیک زباله از مبدأ به صورت چهره به چهره عملیاتی شده است.

میرزایی بیان کرد: در حال حاضر به طور میانگین در شهر همدان، هر شهروند روزانه 720 گرم زباله تولید می‌کند که جمع‌آوری، دفع و دفن این زباله‌ها به صورت اصولی بر عهده مدیریت شهری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به انتخاب همدان به عنوان یکی از شهرهای سبز جهان اسلام، گفت: این شهر این ظرفیت را دارد که در صورت حمایت از طریق مجامع ملی و بین‌المللی به عنوان یک شهر با مشخصه‌های زیست محیطی، مطرح شود.

وی تأکید کرد: همایش شهر سبز پایدار قرار نیست بدون هدف برگزار شود و در راستای تحقق این شهر باید چشم‌اندازی اجرایی و عملیاتی ترسیم شود.

*رسولی: تحقق شهر سبز پایدار نیازمند بهره‌گیری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری است

شهردار همدان در این مراسم با اشاره به اینکه همدان به عنوان گذرگاه تاریخ مطرح است، گفت: این شهر با قدمتی چند هزار ساله، پنجمین شهر تاریخی، فرهنگی و از جمله کلانشهرهای کشور است.

سیدمصطفی رسولی افزود: شهر همدان، سرشار از نقش، نما، نشانه، شور، اندیشه و ایمان است و در این شهر آثار تاریخی و باستانی و هر آنچه حاصل تلاش و همدلی مسؤولان شهری است در کنار مناظر طبیعی دامنه‌های الوند و دیگر جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی فراهم آورده شده است.

وی همچنین با بیان اینکه همدان در پیشانی تاریخ و تمدن یک ملت و یک کشور قرار دارد، خاطرنشان کرد: این شهر در تمدن‌سازی و نخبه‌پروری به منظور خدمت به بشریت سرزنده‌تر از همیشه در حرکت است.

رسولی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرمایشات امیر مؤمنان علی(ع) عنوان کرد: براساس این فرمایشات، مسؤولان شهری موظف به تأمین آسایش، امنیت و رفاه، مردم می‌باشند و یکی از نکات اساسی در این زمینه توجه به محیط زیست، مقابله با چالش‌های موجود و احترام به طبیعت است.

شهردار همدان افزود: در حقیقت حفاظت از محیط زیست می‌تواند در خدمت توسعه اقتصادی شهرها قرار گیرد.

رسولی عنوان کرد: همسو شدن برنامه‌های توسعه شهری با چشم‌اندازهای زیست محیطی مطرح در سطح جهانی و تلاش به منظور دستیابی به مدیریت شهری مشارکت‌جویانه، می‌تواند زمینه توسعه پایدار شهرها را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در ایران به عنوان شهر سبز شناخته می‌شود تنها اشاره به یکی از معیارهای شهر یعنی سرانه فضای سبز است و این در حالی است که در کنار این معیار باید به دیگر معیارها نظیر استفاده از انرژی‌های پاک، حمل و نقل هیبریدی، مدیریت پسماند و معماری و شهرسازی سبز توجه شود.

وی همچنین اعلام کرد: انتخاب همدان به عنوان آزمونه شهر سبز پایدار از سوی مجمع جهانی شهرهای اسلامی و انعقاد تفاهم‌نامه زیست محیطی مشترک با سازمان حفاظت محیط زیست در مردادماه 1393 در راستای مقابله و سازگاری با چالش‌های نوظهوری چون تغییرات آب و هوایی و گرمایش جهانی صورت گرفت؛ از این رو با توجه به موقعیت منحصربه فرد همدان در منظر جغرافیایی و استعدادهای گردشگری، تاریخی و طبیعی، به نظر می‌رسد با بهره‌گیری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی بتوانیم اهداف مورد نظر خود را تحقق بخشیم.

*رحمانی: ارسال بیش از 100 عنوان مقاله به دبیرخانه همایش شهر سبز پایدار

در ادامه دبیر علمی همایش شهر سبز پایدار با اشاره به اینکه تفکر برگزاری همایش شهر سبز پایدار با بینش و رویکرد اعضای شورای اسلامی شهر، مرکز مطالعات و پژوهش شورای اسلامی و شهردار همدان برگزار شد، گفت: دبیرخانه این همایش از سال 92 در شهرداری شکل گرفت.

محمد رحمانی افزود: برگزاری همایش ملی شهر سبز پایدار، با تشکیل کمیته علمی متشکل از اساتید دانشگاه‌های بوعلی، آزاد اسلامی، صنعتی، پیام نور و سایر مؤسسات آموزش عالی مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این همایش در 11 محور از جمله انرژی، محیط زیست و منابع طبیعی، تغییرات اقلیمی، شهرسازی و معماری و فضای سبز به مدت دو روز برگزار می‌شود، اظهار کرد: طی مدت زمان اعلام شده، در مجموع 100 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که این مقالات ظرف 10 جلسه کاری توسط کارشناسان امر مورد بررسی قرار گرفت.

رحمانی بیان کرد: از مجموع 100 مقاله ارسالی، 25 مقاله به منظور ارائه شفاهی انتخاب شد که این مقالات ضمن ارائه، توسط داوران نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه 45 مقاله از مقالات ارسالی به صورت پوستر منتشر شده است، گفت: مابقی مقالات ارسالی، براساس نظر کارشناسان امر، واجد شاخصه‌های پذیرش شناخته نشدند.

وی اعلام کرد: از مجموعه مقالات ارسالی، دو مقاله برتر در روز افتتاحیه و دو مقاله برتر نیز در روز اختتامیه به صورت سخنرانی ارائه می‌شود.

رحمانی همچنین ضمن تقدیر از تلاش شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان به منظور برگزاری همایش، عنوان کرد: برگزاری این همایش، اقدامی به منظور توزیع تفکر حفاظت از محیط زیست در شهرهاست که امیدواریم برگزاری آن در سال‌های آتی نیز تداوم داشته باشد.

گفتنی است، در مراسم افتتاحیه نخستین همایش شهر سبز پایدار که با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و دیگر مسؤولان استانی و مدیریت شهری برگزار شد، از نشان شهر سبز نیز رونمایی شد.

همچنین تمدید تفاهم‌نامه شهر سبز در این همایش عملیاتی شد.

همایش شهر سبز پایدار به مدت دو روز در روزهای دوم و سوم اسفندماه در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان برگزار می‌شود.