یادداشت رییس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان به مناسبت روز پژوهش: تحقق شهر دانش بنیان، تغییر نگاه مدیران را می طلبد

Posted by: ادمین Category: گزارش خبری Comments: 0 Post Date: آذر ۲۵, ۱۳۹۴

یادداشت رییس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان به مناسبت روز پژوهش: تحقق شهر دانش بنیان، تغییر نگاه مدیران را می طلبد

نرگس نوراله‌زاده:

 در دنياي امروز مي‌توان پژوهش را مهمترين ركن تحقق دانايي برشمرد، پيشرفت علم، تغيير در نوع عملكردهاي مؤثر مديران اجرايي، هوشمند شدن خدمات و شناخت و آگاهي شهروندان از حقوق خود در قبال انجام تكاليف تعريف شده آن‌ها، نهادهاي اجرايي را ملزم به ورود در حوزه‌هاي مطالعاتي و روي آوردن به پژوهش كرده و با توجه به تنگناهاي حال حاضر، محدوديت‌ منابع و ضرورت‌ جلوگيري از هدررفت بيت-المال، جامعه آگاه به حقوق خود، ديگر روش‌هاي متداول آزمون و خطا را نمي‌پذيرند؛ بنابراين دستگاه‌هاي اجرايي بايد به دنبال حل معضلات شهري از طريق راه‌هاي مطالعه شده و پژوهش محور باشند.

موفقيت و توسعه پژوهش در هر جامعه ابتدا نيازمند تغيير نگاه مديران و دست‌اندركاران به مقوله تحقيق و پژوهش در حوزه‌هاي مختلف و پذيرش اين اصل به عنوان ركن مهمي از وظايف خود قبل از اتخاذ هر نوع تصميمي در حوزه اجراست.

چنين نگرشي پيش از هرگونه تصميم به مطالعه وضع موجود مي‌پردازد و با تجزيه و تحليل مشاهدات بهترين راهكار را شناسايي كرده و پس از آن به عنوان الگوي مناسب در مرحله اجرا نيز همراهي پژوهشگران و صاحب‌نظران را از دست نمي‌دهد.

مجموعه مديريت شهري وظايف عديده‌اي از جمله فرهنگي، اجتماعي، بهداشتي، اقتصادي، عمراني، ترافيكي و… را برعهده داشته و به سبب نوع خدمات‌دهي و همچنين تأمين بخش مهمي از بودجه خود، ارتباط مستقيم و تنگاتنگي با شهروندان دارد و به جرأت مي‌توان گفت عدم همكاري و تعامل ايشان، مديريت شهري را در ارائه خدمات خود با مشكل مواجه خواهد كرد لذا ناگزير است به منظور حفظ جايگاه اجتماعي خود و ترغيب مردم به تعامل و همكاري بيش از پيش، رويكرد پژوهش محور را انتخاب كرده و شهر را با تكيه بر دانش روز و بهره‌گيري از نظرات متخصصان امر و صاحب‌نظران اداره نمايد.

شهر دانش‌محور، رويكردي است توسعه‌اي كه هدف نهايي آن دستيابي به توسعه متوازن شهري، پيشرفت‌هاي اقتصادي، پايداري زيست محيطي و از همه مهم‌تر رضايت اجتماعي است، شهرهايي با ويژگي‌هاي فوق، مي-توانند در مدت زمان مشخص و برنامه‌ريزي شده، هويت شهري خود را حفظ كرده و به مثابه موجود زنده در جهات مختلف رشد نمايند و در رقابت با ساير شهرهاي توسعه يافته دنيا، بخشي از بازارهاي جهاني را به خود اختصاص دهند.

دانشگاه‌ها و ساير مراكز علمي درصورت انجام تحقيقات كاربردي و عيني، نقش بسزايي در تحقق توسعه متوازن دارند و ارتباط مستمر با آن‌ها زمينه ورود علم به اجرا را فراهم خواهد ساخت.

متأسفانه با نگاهي به سابقه پژوهش در ساختار مديريت شهري ايران متوجه خواهيم شد در بسياري از شهرها، پرداختن به امور مطالعاتي- پژوهشي از كمترين اهميت برخوردار بوده و به غير از چند كلان‌شهر در ساير شهرها و مراكز استان‌ها، موضوعيت نداشته و با نگاه ضرورت نگريسته نشده است.

شهر همدان به سبب وجود دانشگاه‌هاي برتر، اساتيد برجسته و شمار بالاي دانشجويان نخبه در رشته‌هاي مختلف و در مقاطع گوناگون، به عنوان يكي از شهرهاي دانشگاهي كشور مطرح است و اين موضوع ظرفيت افزون شهر در امر پژوهش را مي‌رساند؛ بنابراين فرصت بسيار مغتنمي براي مديران شهري جهت علمي كردن اقدامات اجرايي خود است. استفاده از ايده‌هاي صاحب نظران و همگام، همدل و همراه نمودن ايشان در امور مديريت شهري همواره داراي نقاط قوت فراواني است و مي‌توان با همكاري صميمانه با ايشان بسياري از معضلات شهري را با كمترين هزينه مرتفع نموده و براي پيشرفت شهر در ميان‌مدت و بلندمدت ريل‌گذاري كرد. ترغيب دانشجويان بر روي آوردن به پژوهش‌هاي كاربردي با موضوعات مرتبط شهري و اعتماد ايشان از ديگر راهبردهاي شهر دانش محور است.

پژوهش‌محوري و پژوهش‌باوري و همچنين حركت در مسير شهر دانش بنيان بايد در اولويت فعاليت‌هاي مديران قرار گرفته و بودجه‌هاي مناسب و منطقي براي آن در نظر گرفته شود تا به واسطه آن شهرها جايگاه واقعي خود را نسبت به منابع مالي و هزينه‌هاي خود پيدا كنند.

مقام معظم رهبري بارها در فرمايشات خود از فرصت كوتاه خدمت‌رساني و دوران مديريت و مسؤوليت سخن به ميان آورده و به استفاده حداكثري از اين فرصت براي كسب رضايت الهي و خدمت به مردم تأكيد كرده‌اند. لذا ضرورت دارد مسؤولان خدوم نظام مقدس جمهوري اسلامي با دقت و مطالعه و پژوهش، تصميم‌گيري نمايند تا از انجام فعاليت‌هاي مبتني بر آزمون و خطا پرهيز شود و ضمن حفظ و حراست از بيت‌المال، خدمت واقعي به مردم ارائه شده و شاهد كمترين اشتباهات مديريتي باشيم.

روز پژوهش، مي‌تواند آغازي براي ورود مديران در عرصه‌هاي علمي و استفاده از فناوري‌هاي روز دنيا و ايجاد و گسترش ارتباط بيش از پيش علم و اجرا در حوزه‌هاي مختلف مديريتي باشد.

به اميد اينكه پژوهش‌محوري و پژوهش‌باوري سرلوحه كار مديران قرار گرفته و همواره شاهد اجراي الگوهاي موفق و مطلوب و مبتني ‌بر تحقيق و پژوهش باشيم.

آشنایی با مرکز

ساختار مرکز

بانک ایده و نظر

قوانین و مقررات

فرم ها و دستورالعمل ها

محورهای پژوهشی

اخبار و رویدادها

عملکرد

منشور اخلاقی

بانک اطلاعات متخصصین

انتقادات و پیشنهادات

ارتباط با مرکز

image_pdfفایل PDFimage_printپرینت

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 10 =