رییس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان : توقف صدور مجوز برج سازی در حوزه های جمعیتی و ترافیکی

Posted by: ادمین Category: گزارش خبری Comments: 0 Post Date: مهر ۱۲, ۱۳۹۵

رییس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان : توقف صدور مجوز برج سازی در حوزه های جمعیتی و ترافیکی

رییس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان گفت: همزمان با تشکیل مرکز مطالعات و پژوهش های شورا، صدور مجوزهای بلندمرتبه سازی در پهنه های مسکونی، بافتهای سنتی و شطرنجی همدان متوقف شد.

ابراهیم مولوی در نشستی که با حضور خبرنگاران برگزار شد با اشاره به اینکه مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر در دوره چهارم تشکیل شد، گفت: با نظر مساعد ۱۵ نفر از اعضای شورا که با اعتماد مردم به صحن شورا راه یافته بودند این مرکز پایه‌گذاری شد.

وی ادامه داد: در دوره چهارم شورای اسلامی شهر با توجه به نیازهای احصا شده در مدیریت شهری و وجود فاصله میان حوزه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها، اتاق فکری با عنوان این مرکز تشکیل شد که ذیل آن ۹ کمیته دایر گردید.

مولوی با بیان اینکه پیش از تشکیل این مرکز بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری در بحث پرونده‌ها با مشکلاتی همراه بود، اظهار کرد: همزمان با تشکیل این مرکز، مدیریت شهری در بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها موفق عمل کرد به عنوان مثال صدور مجوزهای بلندمرتبه‌سازی در پهنه‌های مسکونی، بافت‌های سنتی و شطرنجی همدان متوقف شد و این موضوع از رشد قارچ‌گونه این نوع از برج‌ها در حوزه‌های جمعیتی، ترافیکی و ادارات خدمات‌رسان جلوگیری کرد.

مولوی افزود: در این خصوص پیشنهاد مرکز، بلندمرتبه‌سازی سرمایه‌گذاران در بلوارهای پیرامونی شهر نظیر بلوار آیت‌ا… نجفی، بلوار یادگار امام و بلوار سردار همدانی بود که به همین منظور نیز اعلام شد در بحث صدور پروانه، شهرداری امتیازات خاصی را برای افراد متقاضی در نظر بگیرد.

*اولین پرواز پهپاد بومی در همدان

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه برابر اساسنامه مرکز مطالعات و پژوهش شورای اسلامی شهر، تاکنون ۱۰۷ جلسه تخصصی برگزار شده است، گفت: از مجموع ۲۱ مورد طرح پژوهشی بومی دریافتی، ۳ مورد منجر به عقد قرارداد شد.

وی بیان کرد: در بحث بهره‌گیری از پایان‌نامه و رساله‌های کارشناسی ارشد و دکتری، از ۲۵ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و ۳ رساله دکتری، تا پایان شهریورماه ۵ مورد در صحن شورا مطرح و دفاع شده است.

مولوی در خصوص ۳ طرح پژوهشی پذیرفته شده و منجربه عقد قرارداد عنوان کرد: بر مبنای مجوزهای صادر شده امروز، نخستین پرواز پهپاد ساخت مجموعه متخصصین جوان دانشگاه بوعلی سینا را در قالب شرکت «آتی‌تک» خواهیم داشت که این پهپاد طراحی و ساخت درون استانی دارد و نخستین پرواز در سطح ۵۰ هکتار از شهر که شامل منطقه خضر، حصار امام و اسلامشهر است انجام می‌شود.

وی ادامه داد: چنانچه این پرواز به موفقیت برسد، پروازهای بعدی در تمام سطح شهر عملیاتی می‌شود.

ابراهیم مولوی عنوان کرد: از این سازه در راستای عکسبرداری و نقشه‌برداری برای طرح تفصیلی شهر همدان استفاده می‌شود که با بهره‌گیری از توان متخصصان بومی استان هزینه‌های نقشه‌برداری به حداقل ممکن کاهش می‌یابد.

وی در خصوص طرح پذیرفته شده دوم نیز گفت: با بهره‌گیری از توان متخصصان رشته برق و خودرو دانشگاه بوعلی سینا، خودروهای برقی‌ طراحی شده که این خودروها تمامی تأییدیه‌ها را دریافت کرده‌ و قرار است از آنها پس از پیاده‌راه‌سازی خیابان بوعلی استفاده نماییم.

 

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه نام این خودروهای بومی به نام یکی از سرداران ایرانی با عنوان «یوشیتا» نام‌گذاری شده، بیان کرد: شهرداری درخواست کرد تا ۱۰ مورد از این خودروها برای پیاده‌راه خیابان بوعلی تولید شود که البته ظرفیت این خودروها بین ۶ تا ۸ نفر است.

وی ادامه داد: سومین طرح پژوهشی پذیرفته شده در حوزه منابع انسانی و بهره‌برداری از فرصت‌های شهرداری همدان است که براساس این طرح اصلاح ساختاری در شهرداری مدنظر است تا از این رهگذر از توان سرمایه‌های انسانی به نحو مطلوب استفاده شود.

*تلاش می‌کنیم پیش از پایان شورای چهارم پروژه‌های نیمه‌تمام را تمام کنیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تمام تلاش‌ها در راستای پایان دادن به پروژه‌های نیمه‌تمام تا پایان شورای چهارم است، عنوان کرد: به غیر از دو پروژه بزرگ تقاطع غیرهمسطح شهید سردار همدانی و میدان‌ میوه و تره‌بار که به دلیل مشکلاتی به پایان دور چهارم شهر نمی‌رسد، بقیه پروژه‌های نیمه‌تمام شهری تا پایان این دور به اتمام خواهد رسید.

ابراهیم مولوی در بحث نیمه‌تمام بودن پروژه آتی‌ساز نیز گفت: این پروژه دارای یک توافق سه جانبه بین شرکت آتی‌ساز، شهرداری و خریداران بود که قرار بود زمین را شهرداری در اختیار بگذارد و ساخت را این شرکت دنبال کند.

وی افزود: علیرغم زمین در اختیار گذاشته شده این شرکت نتوانست به تعهدات خود عمل کند و این پروژه بلاتکلیف باقی ماند که در تلاش هستیم تا مشکلات آن نیز حل شود.

*شهرداری پروژه‌های خود را به مرکز مطالعات ارجاع می‌دهد

مولوی در ادامه با اشاره به اینکه خوشبختانه همکاری شهرداری در رابطه با ارجاع پروژه‌های خود برای بررسی‌های پژوهشی به مرکز مساعد است، گفت: پیش از تأسیس این مرکز، پروژه‌های بدون مطالعات پژوهشی وارد فاز اجرایی می‌شد که همین سبب نارضایتی شهروندان و گاه اشتباهاتی در پروژه‌ها نظیر پروژه چهارراه بهشت می‌شد.

وی افزود: پس از گذشت سه سال از تشکیل این مرکز و به ویژه از سال ۹۴، اکثر پروژه‌ها پیش از ورود به فاز اجرایی به لحاظ پژوهشی مورد مطالعه قرار می‌گیرد که این موضوع در افزایش ضریب اطمینان و کیفی بودن پروژه اثرگذار است.

وی در خصوص طرح‌های در دست بررسی و اجرای این مرکز اعلام کرد: طرح مدیریت دانش و ثبت تجربه مدیران، اصلاح ساختار سازمانی شهرداری، اصلاح و بازنگری طرح جامع و تفصیلی شهر همدان، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در راستای شهر سبز پایدار، شناسایی مسیرها و ساماندهی قنوات شهر همدان و اجرای طرح شورای اجتماعی محلات همدان از جمله این طرح‌ها است.

وی بیان کرد:‌ طرح شورای اجتماعی محلات که به عنوان حلقه واسط میان مردم و مدیریت شهری است چنانچه به نتیجه برسد یک انقلاب در حوزه شهری ایجاد می‌شود.

* ۸۰ درصد خدمات در تقاطع چهارراه میدان میوه و تره‌بار به غیر همدانی‌ها داده می‌شود

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه متأسفانه در گذشته پروژه‌ها بدون بررسی‌های همه‌جانبه وارد فاز اجرایی می‌شد، گفت: به عنوان نمونه، پل شهید سعید قهاری در همجواری میدان میوه و تره‌بار همدان، به گونه‌ای ساخته شده که بیش از ۸۰ درصد عبور و مرورها از آن متعلق به گذرهایی است که هیچ ربطی به شهر و استان همدان ندارد در حالی که پول این پروژه از جیب شهروندان همدانی هزینه شده و شهرداری وظیفه‌ای در قبال این پروژه نداشته است.

وی عنوان کرد: بهره‌برداری از این پل وظیفه اداره کل راه و شهرسازی بوده و پروژه باید با منابع اعتباری ملی به انجام می‌رسیده که این اقدام انجام نشده است.

ابراهیم مولوی بیان کرد: در آن زمان این پروژه در حدود ۶۰ میلیارد تومان هزینه به دنبال داشت که البته مطالعات خاصی در رابطه با نگهداری آن نیز به انجام نرسیده و چنانچه بخواهیم پل را جمع کنیم، آهن‌های مورد استفاده ضایعاتی بیش نیست و اگر باقی بماند نیز با توجه به فرسایش‌ شیمیایی و فیزیکی در حال انجام بر روی این پل هزینه‌هایی را به دنبال دارد.

وی عنوان کرد: آزمون و خطا باید پیش از اجرای یک پروژه و نه در قالب نهایی کار انجام شود.

* پیاده‌راه سازی خیابان بوعلی و اکباتان مطالعات متعدد داشته

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه پروژه پیاده‌راه سازی خیابان‌های اصلی شهر تا چه اندازه مورد مطالعه قرار گرفته؟ گفت: در این زمینه مطالعات متعددی توسط اساتید دانشگاهی به انجام رسیده و این طرح دارای پیوست‌نگاری‌های فرهنگی و اجتماعی است.

وی افزود: شهروندان از اجرای این طرح استقبال کرده‌اند و بیشترین موضوع مورد اعتراض در این رابطه از سوی شهروندان تنها جمع کردن آب‌نمای وسط خیابان بود.

وی با تأکید بر اینکه چنانچه این پروژه به طور کامل عملیاتی شود از بهترین معابر شهر خواهد شد، اظهار کرد: در این طرح ایجاد غذاخوری‌ها، کافی‌شاپ‌ها، مراکز خرید ویژه و ارزان‌قیمت، نصب نمادهای شهری متعدد، نصب نیمکت‌های ویژه مطالعه و استراحت و نصب باجه‌های تلفن مجهز به اینترنت در نظر گرفته شده است.

* همایش هم‌اندیشی شهر سبز پایدار  برگزار می‌شود

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار هگمتانه مبنی بر اینکه ظرف مدت تشکیل این مرکز، تا چه اندازه مطالعات زیست‌محیطی در ارتباط با پروژه‌ها مورد توجه بوده است، گفت: از آنجا که در سال‌های اخیر همدان به عنوان شهر سبز پایدار جهان اسلام انتخاب شده است، به واسطه همین انتخاب نمایندگانی از همدان در جلسه‌ای که در سازمان ملل برگزار شد شرکت داشتند.

وی افزود: وجود ۸ هزار هکتار باغ و فضای سبز در انتخاب این عنوان مؤثر بود که البته ظرف سال‌های اولیه توجه به دستیابی به شهر سبز پایدار مغفول ماند اما پس از آن سعی شد تا از این ظرفیت مغفول مانده به شایستگی استفاده شود.

مولوی با اشاره به اینکه بر مبنای این عنوان، ساماندهی مشاغل مزاحم، بازسازی ناوگان حمل و نقل درون‌شهری و استفاده از فناوری‌های جدید در اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها مورد توجه قرار گرفت، گفت: عمده طرح‌های مطالعاتی ما با پیوست زیست محیطی همراه است و همین نشان‌دهنده توجه به امور زیست محیطی است.

وی تأکید کرد: به دنبال این هستیم تا غفلت در دوره‌های گذشته را جبران کنیم.

* من معتقد به ماندگاری شهردار فعلی هستم

مولوی در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در رابطه با ماندگاری و یا جابه‌جایی شهردار همدان گفت: به واسطه سجایای اخلاقی، بی‌خط و خطوط بودن و پاکدستی شهردار فعلی همه ۱۵ نفر عضو شورای اسلامی شهر علاقه‌مند به ماندن وی هستند.

مولوی با اشاره به اینکه موضوع جابه‌جایی شهردار با توجه به ابلاغ استاندار مبنی بر پایان دوران خدمات رسولی شهردار فعلی مطرح شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه شهردار فعلی ۵/۲ سال به عنوان ضابط قضایی بدون بیمه کار کرده است که این مدت جزو سوابق خدمتی وی نیامده بنابراین موضوع از طریق مکاتباتی با سازمان بازنشستگی کشور در حال پیگیری است تا بر اساس ارزیابی سوابق هر چه سریع‌تر مسأله مشخص شود.

وی عنوان کرد: من به شخصه معتقد به ماندگاری شهردار تا پایان دور چهارم شورا هستم تا در صورت ورود اشخاص جدید به دور پنجم شورا خودشان برای شهردار جدید تصمیم بگیرند.

وی با بیان اینکه در صورت بازنشستگی شهردار، بهترین گزینه را از میان مدیران و معاونان موجود در شهرداری انتخاب خواهیم کرد، گفت: خوشبختانه توان معاونان و مدیران در حوزه کلان‌شهر همدان بالاست و در عمر باقی‌مانده شورا از وجود یکی از آنان به عنوان شهردار استفاده خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: هیچ یک از اعضای شورای اسلامی شهر برای جابه‌جایی شهردار شمشیر را از رو نبسته‌اند و همه به دنبال اتمام طرح‌های نیمه‌تمام در شهر هستیم.

 

image_pdfفایل PDFimage_printپرینت

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 19 =