رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان خبر داد: تدوین نخستین سند کسب‌وکار شهری در همدان

Posted by: ادمین Category: گزارش خبری Comments: 0 Post Date: خرداد ۲۳, ۱۳۹۷

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان خبر داد: تدوین نخستین سند کسب‌وکار شهری در همدان

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان از تدوین سند «شهر دوستدار کسب‌وکار» در مرکز مطالعات شورای شهر همدان خبر داد و گفت: این سند با هدف تقویت کسب‌وکار و به عنوان نخستین سند با این ویژگی در کشور تدوین می‌شود.

حمید بادامی‌نجات در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تدوین طرح «شهر دوستدار کسب‌وکار» اظهار کرد: معاون وزیر، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیران سایر اداراتی که زیرمجموعه حوزه کارآفرینی استان هستند، در جلسه مشترکی با شورای شهر و شهرداری به بررسی راهکارهای رفع موانع کسب‌وکار پرداختند.

وی با بیان اینکه مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا با همکاری شهرداری و اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تدوین سندی با عنوان شهر دوستدار کسب‌وکار کرده‌اند، افزود: این طرح با نام اختصاری “شوکا” معرفی شده که نماد گوزن ایرانی و دقت و سرعت است .

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان در ادامه گفت: در جلسات متعدد کارگروه مرکز مطالعات، بخش اعظم این طرح تدوین شده و با نهایی شدن آن، به شورا ارائه خواهد شد و شهرداری با استفاده از حیطه وظایف خود وارد بحث اشتغال و مشاغل خانگی و توانمندسازی محلات شهر وارد می‌شود.

وی با تأکید بر آمادگی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر مشارکت و تسهیلگری در عرضه و فروش محصولات تولیدی، خاطرنشان کرد: در مجموع قرار است تفاهم‌نامه‌ای با اداره تعاون، کار و تامین اجتماعی منعقد شود که در راستای آن همدان به عنوان پایلوت شهر دوستدار کسب‌وکار معرفی شود.

بادامی‌نجات توانمندسازی محلات شهری را به عنوان مهمترین ویژگی این سند معرفی کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه شهرداری فرهنگسراهای متعددی در محلات شهر همدان در اختیار دارد، با مشارکت اداره کار و فنی‌وحرفه‌ای تدابیری برای اشتغالزایی افراد به ویژه زنان سرپرست خانوار اندیشیده شده تا در حوزه اشتغال بتوانند با خوداشتغالی به خودکفایی دست یابند .

وی با تأکید بر مشارکت و همکاری چند نهاد مرتبط با این حوزه اظهار کرد: زیرساخت‌های لازم برای اجرای این پروژه را شهرداری فراهم می‌کند و آموزش‌ها و حمایت‌های مورد نیاز نیز توسط اداره کار، تأمین اجتماعی و بانک‌ها تأمین خواهد شد.

بادامی‌نجات با اشاره به ایجاد سوغات‌سراهایی در فرهنگسراها و اماکن شهرداری بیان کرد: با همکاری شهرداری فضاهایی برای عرضه محصولات تولیدی توسط افراد درنظر گرفته می‌شود تا بتوانند تولیدات خود را با کیفیت و بسته‌بندی‌های شیک و ارزش‌افزوده مناسب به فروش برسانند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سند شهر دوستدار کسب‌وکار با هدف تقویت کسب‌وکار همدان تدوین می‌شود و در همین راستا حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در دستور کار این سند قرار خواهد گرفت.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان افراد حاضر در کارگروه تدوین سند شهر دوستدار کسب‌وکار را معرفی کرد و گفت: این کارگروه با حضور نمایندگانی از پارک علم و فناوری، اداره کار، فنی‌وحرفه‌ای، شهرداری، اساتید دانشگاه‌ها و صاحب‌نظران حوزه کسب‌وکار، تشکیل شده و تا سه ماه آینده سند تدوین شده را به صحن شورای اسلامی شهر همدان ارائه خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: در این سند علاوه بر مشاغل‌خانگی، تقویت کسب‌وکار نیز مورد توجه است و طرح بهنام نیز که در اوایل شورای جدید تصویب شد، بخشی از طرح شهر دوستدار کسب‌وکار بود که با در اختیار قرار دادن تابلوهای تبلیغاتی با ۸۰ درصد تخفیف به تولیدکنندگان کمک می‌کرد تا با هزینه کمتری بتوانند تولیدات خود را تبلیغ کنند .

 

بادامی‌نجات بر لزوم استفاده ارگان‌ها از محصولات تولیدی استان تأکید کرد و یادآور شد: سند شهر دوستدار کسب‌و کار در همدان به عنوان نخستین سند با این ویژگی در کشور تدوین می‌شود.

وی در ادامه اکوسیستم کارآفرینی استان را در حالت منفی ارزیابی کرد و گفت: هنوز در استان همدان اکوسیستم کارآفرینی شکل نگرفته و همتی در میان دانشگاه‌ها، مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر ارگان‌های مرتبط در این حوزه ایجاد نشده تا در قالب مدیریتی واحد به فعالیت بپردازند اما متأسفانه هنوز همت و رغبت لازم برای شکل‌گیری این ارتباط و اکوسیستم در همدان وجود ندارد.

این عضو شورا قدرت و همت مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر را در حد ارائه و پیشنهاد راهکار دانست و اظهار کرد: شورا قدرت قانونی برای هدایت و تشکیل اکوسیستم کارآفرینی ندارد اما می‌تواند با پیشنهاد راهکارها در قالب پژوهش و تدوین سندهایی از این دست، در روند شکل‌گیری آن تأثیر و تسریع ایجاد کند/ ایسنا

 

image_pdfفایل PDFimage_printپرینت

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + شانزده =