دکتر حسن بشیری هیئت علمی و عضو کمیته فناوری و شهر هوشمند مرکز مطالعات شو را: نقش شورا در تحقق “شهرداری الکترونیک “کلیدی است

Posted by: ادمین Category: گزارش خبری Comments: 0 Post Date: اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۷

دکتر حسن بشیری هیئت علمی و عضو کمیته فناوری و شهر هوشمند مرکز مطالعات شو را: نقش شورا در تحقق “شهرداری الکترونیک “کلیدی است

شورای شهر و الکترونیکی کردن فرآیندهای شهرداری

در دنیای امروز که هر بیشتر به سمت ماشینی  شدن قدم می گذاریم دیگر روابط چهره به چهره و مستقیم نمی تواند پاسخگوی مشکلات ما باشد در شهرهای امروز ما با افزایش جمعیت ودر نتیجه آن، افزایش ترافیک شهری رو به رو هستیم . هم چنین روش های بروکراتیک گذشته و کاغذ بازی های پیشین نمی تواند روشی مناسب در جهت رسیدگی به کارهای اداری شهروندان باشد. از این سازمان های مهم نظیر شهرداری ها در شهرهای بزرگ که به نوعی قلب تپنده شهر محسوب می شوند باید دست از روش های پیشین برداشته و وارد دنیای الکترونیک و مجازی شوند. دنیایی که در آن فعالیت ها بسیار سریعتر و مطمئن تر انجام می گیرد و نیازی به تراکم جمعیت در دنیای فیزیکی نیز نیست. باید برای کاهش ترافیک شهری ، هزینه های انجام کار، برخوردها و ناراحتی های روانی ، فساد اداری و دهها مشکلی که همه روزه درادارات و سازمان های بزرگ با آن روبرو هستیم چاره ای اندیشید وبهترین راه حل ایجاد سازمان های مجازی است که از مشکلات یاد شده می کاهند و حتی به بهبود روند کاری نیز منجر می شوند.

با درنظرگرفتن این نکته که طرح الکترونیکی کردن فرآیند های شهرداری در کمیته فناوری و شهر هوشمند مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای شهر همدان در حال بررسی و مطالعه است، روابط عمومی مرکز مصاحبه ای را در این خصوص با دکتر حسن بشیری عضو کمیته فناوری و شهر هوشمند مرکز مطالعات و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی همدان انجام داده است که شرح آن را می خوانید:

  1. شهرداری الکترونیک به چه معناست؟

منظور از شهرداری الکترونیک این است که بسیاری از خدمات شهرداری از طریق وب و سرویس های الکترونیکی در بستر اینترنت به شهروندان ارائه شود.

  1. ویژگی های شهرداری الکترونیک کدامند؟

خدماتی هستند که در غیاب شهروند از طریق سرویس های اینترنتی روی کامپیوتر یا موبایل برای شهروندان قابل ارائه است. شهرداری الکترونیکی از دید شهروندان بسیاری از خدمات مورد نیاز آنها را از این طریق ارائه می کند.

از دیدگاه مدیریتی شهرداری الکترونیک بخش فناوری اطلاعات بسیار قوی دارد. سازمان فناوری اطلاعات چنین شهرداری یکی از کلیدی ترین بخش های آن است و از دیدگاه کارکنان در شهرداری الکترونیک بسیاری از فعالیت هایی که کارشناسان در طی روز انجام می دهند از طریق سامانه های نرم افزاری انجام می شود. به همین دلیل کارکنان نیز باید آشنایی خیلی خوبی با مهارت های استفاده از سامانه ها و درک شبکه داشته باشند.

  1. آیا شهرداری همدان در جهت الکترونیکی کردن فرآیندهای خود تاکنون اقدام کرده است و نتیجه آن چه بوده است؟

بله. قطعا اقداماتی صورت گرفته است. برخی خدمات از جمله پرداخت عوارض خودرو، عوارض ملک بصورت غیرحضوری و از طریق اینترنت قابل انجام هستند. برخی خدمات نیز داخل شبکه برای کارکنان شهرداری الکترونیکی شده است (بخشی از فرایند الکترونیکی کردن خدمات). اما کارهای انجام شده نسبت به کل خدمات و فرایندهای موجود در شهرداری اندک است. (پاسخ به این سوال از دیدگاه یک شهروند و کارشناس فناوری اطلاعات است که با شهرداری همکاری دارد. طبیعتا کارکنان و مدیران واحدهای شهرداری اطلاعات بیشتری در این زمینه دارند)

  1. وضعیت حال حاضر همدان در تعریف شهرداری الکترونیک چگونه است؟

به نظرم در تعریف مشکلی نداریم. مشکل در موانع تحقق شهرداری الکترونیکی است. بخشی فنی و بخشی هم به واسطه منابع انسانی، مقاومت ها توسط مدیران میانی و برخی کارشناسان و همچنین موانع اعتباری است.

  1. الکترونیکی کردن در کدام حوزه ها ی شهرداری به کار گرفته خواهد شد؟

بر اساس تعریف باید در همه حوزه های ممکن. اما طبیعتا باید ابتدا بین خدمات شهرداری الویت بندی شود. و بر اساس معیارهایی مانند تعداد مراجعه، سادگی انجام کار، عدم اشکال قانونی جهت تائید کارها و …. الویت بندی گردنند.

  1. فرازونشیب ها یا چالش های موجود در این فرآیند کدامند؟

به بخشی از آنها اشاره کردم. برخی از فرایندها نیاز به تائید و وارسی سفت و سخت دارند. به همین دلیل کار را پیچیده تر میکند. همه کارکنان و مدیران شهرداری یکسان نمی اندیشند. بنابراین مقاومت از سوی برخی در الکترونیکی کردن وجود دارد. این مقاومت فقط به معنی مقاومت در تصمیم گیری نیست. بلکه مانع تراشی و یا سنگ پیش پا گذاشتن است. به این معنی که حتی بعد از اجرا ممکن است تلاش کنند در انجام کارها اختلال ایجاد نمایند (این نوع نگرش ها در همه جا وجود دارد). الکترونیکی کردن خدمات فقط محدود به سامانه های نرم افزاری نیست. شبکه و زیر ساخت و راه اندازی سرورهای مطمئن و همچنین پشتیبانی و ایمن سازی آنها موارد بسیار مهمی در الکترونیکی کردن خدمات هستند که بسیار پر هزینه می باشند.

  1. آیا ظرفیت و قابلیت انجام این امر در سازمان وجود دارد؟

طبیعتا همه ظرفیت راه اندازی یک سازمان الکترونیکی داخل خود سازمان وجود ندارد. حتما باید از شرکت های بیرونی کمک گرفت. اما نمونه های

نسبتا موفقی داخل کشور داریم. بدین معنی که دانش و مهارت مورد نیاز برای راه اندازی شهرداری الکترونیکی داخل کشور وجود دارد و اینکار عملی است.

  1. آیا آموزش شهروندی برای پذیرش این موضوع از منظر فرهنگی صورت گرفته است؟

کارهایی صورت گرفته است. اما به اعتقاد من وقتی خدماتی الکترونیکی می شود و خدمت تنها از همین طریق ارائه می شود ساز و کارهای لازم ایجاد می شود. یعنی بسیاری که دانش و مهارت لازم را ندارند یاد می گیرند یا به مراکزی (دفاتر خدمات کامپیوتری) مراجعه می کنند که کار  آنها را انجام می دهد.

  1. آیا این نوع از فعالیت ها موجب افزایش درآمد شهرداری خواهد شد؟

به همان نسبت که کاهش هزینه در بخش نیروی انسانی، تجهیزات زیربنایی مراجعه شهروندان و …. داریم در بخش خرید تجهیزات شبکه و مراکز داده، سامانههای نرمافزاری، نگهداری و پشتیبانی آنها افزایش خواهیم داشت. بنابراین بدون محاسبات دقیق نمیتوان به این سوال به سادگی پاسخ داد.

  1. آیا مردم هزینه ای اضافه بایستی پرداخت کنند؟

قطعا باید این خدمات به گونه ای بازتعریف و ارائه شوند که هیچ هزینه اضافی برای شهروندان نداشته باشد. بلکه در برخی موارد با تکیه بر سیاست های تشویقی مانند اعمال تخفیف در خدمات الکترونیکی آنها را به استفاده از این خدمات تشویق کنیم (کاری که در همه دنیا هم انجام می شود)

  1. نقش کدام نهاد در اجرای فرآیندهایی اینچنین حائز اهمیت است؟

نقش شورای شهرها و وزارت کشور در این راستا کلیدی است. حتما سازمان های فناوری اطلاعات باید به عنوان یکی از کلیدی ترین بخش های شهرداری ها معرفی شود. هم ساختار آنها از طریق وزارت کشور اصلاح شود و هم اهمیت این سازمان در واحدهای مختلف شهرداری برای همگان تبیین گردد.

 

image_pdfفایل PDFimage_printپرینت

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 11 =