در نخستين نشست شهرانديشي به همت مرکز مطالعات و پژوهش‌هاي شوراي اسلامي شهر همدان مطرح شد: خوب و بد آثار کلان شهر شدن همدان

Posted by: ادمین Category: گزارش خبری Comments: 0 Post Date: اسفند ۲۲, ۱۳۹۶

در نخستين نشست شهرانديشي به همت مرکز مطالعات و پژوهش‌هاي شوراي اسلامي شهر همدان مطرح شد: خوب و بد آثار کلان شهر شدن همدان

هگمتانه، گروه خبر همدان: نخستين نشست تخصصي شهرانديشي با محوريت «بررسي ابعاد و آثار کلانشهر شدن همدان» با حضور رئيس و اعضاي شوراي اسلامي شهر، شهردار، نماينده مجلس، فعالان رسانه و کارشناسان حوزه‌هاي مختلف در تالار همايش‌هاي قرآني و بين المللي شهر همدان برگزار شد.

*بادامي نجات: برگزاري سلسله نشست‌هاي شهرانديشي با هدف بررسي مسائل شهري

به گزارش روابط عمومي مرکز مطالعات و پژوهش‌هاي شوراي اسلامي شهر همدان، رئيس مرکز مطالعات و پژوهش‌هاي شوراي اسلامي شهر همدان در حاشيه اين نشست گفت: با توجه به اينکه بررسي کارشناسي و دقيق موضوعات مرتبط با حوزه مديريت شهري از مهم‌ترين رسالت‌هاي مرکز مطالعات شوراست؛ در اين راستا اين نشست تخصصي شهرانديشي به همت اين مرکز علمي و پژوهشي به انجام رسيد.

حميد بادامي‌نجات افزود: برگزاري سلسله نشست‌هاي شهرانديشي از برنامه‌هاي مرکز مطالعات شوراي شهر است که باهدف بررسي ابعاد مختلف مسائل شهري به صورت ماهيانه برگزار خواهد شد.

وي، يکي از اصلي‌‎ترين اهداف اين نشست‌ها را روشنگري در زمينه تصميمات مديريت شهري برشمرد و ادامه داد: مباحث مهم شهري از بُعد اقتصادي، زيست‌محيطي و فني توسط کارشناسان و اساتيد خبره دانشگاه مورد بررسي دقيق قرار ميگيرد.

بادامي‌نجات همچنين ارائه نظرات کارشناسي دقيق براي آگاهي و اطلاع شهروندان و تصميم‌سازي براي مديران شهري را از ديگر اهداف اين نشست‌هاي تخصصي شهر اعلام کرد.

* مولوي: ضرورت تخصيص بودجه‌ کلانشهرها به شهر همدان

رئيس شوراي اسلامي شهر همدان نيز در اين نشست با بيان اينکه مباحث کلان‌شهر به طور قطع داراي موافقان و مخالفاني است، گفت: در حريم شهر همدان حدود ۳۲ روستا وجود دارد که به عنوان يک ظرفيت، فرصت محسوب مي‌شوند؛ اما به نوعي تهديد هم به شمار مي‌روند.

ابراهيم مولوي افزود: در تمامي کشورهاي پيشرو در اين موضوع، چيدمان کالبد فيزيکال روستاها با حفظ کاربري و کارکردها به گونه‌اي است که اقتصاد روستا و فضاي بوم‌گردي باقي مانده و شهروندان مي‌توانند از خدمات ارائه شده بهره ببرند.

وي اظهار کرد: در طرح جامعي که در دست تهيه داريم، پيشنهاد اين است که چند روستا انتخاب و الحاق شود؛ البته بايد اين مهم را نيز در نظر گرفت که اهالي روستاهاي الحاق شده، ناراضي هستند.

مولوي در ادامه با اشاره به بند ۲۰ ماده ۵۵، بيان کرد: مشاغلي که در روستاها، اقتصاد آن روستا را شکل مي‌دهند اکنون با الحاق به شهر به عنوان مشاغل مزاحم محسوب شده و اجازه فعاليت به آنها داده نخواهد شد.

وي بر ضرورت تخصيص بودجه‌ به شهر همدان از طريق بودجه‌هايي که در مجلس به کلان شهرها تعلق ميگيرد، تأکيد کرد: به دليل اينکه جمعيت ما زير يک ميليون نفر است، الحاق شهر ازندريان (ملاير) را به مجموعه مديريت شهري همدان را آغاز کرده ايم که در ادامه شهرهاي بهار، صالح آباد و لالجين شهرستان بهار و فامنين و مريانج را هم در نظر بايد گرفت.

رئيس شوراي شهر همدان در ادامه گفت: با توجه به منابع محدودي که در اختيار داريم، ديگر زمان آزمون و خطا نيست و بايد مباحث مختلف را اولويت بندي کنيم؛ بنابراين ازکارشناسان و اساتيد مي‌خواهيم که مجموعه مديريت شهري و شورا را راهنمايي کرده و براي سياست گذاري‌هاي افق ۱۴۰۰ شهر همدان، مشاوره دهند.

* حاجي بابايي: کلانشهر شدن دست ما نيست

نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي نيز در ادامه با بيان اينکه کلان‌شهر شدن دست ما نيست و اگر شهري بزرگ شد به خودي خود کلان‌شهر مي‌شود، گفت: اگر موضوع کلان شهر شدن داراي ۱۰۰ ضعف باشد، بايد آنها را به حداقل رساند و الحاق چند روستا هيچ ارتباطي به کلان‌شهر شدن ندارد همانطور که در ۲۰ سال گذشته ۱۰ تا ۲۰ روستا از جمله کوي محمديه، دره‌مرادبيگ و… به شهر ادغام شده اند.

حميدرضا حاجي بابايي بيان کرد: در کشور، هر شهري که از موقعيت و قدرت بالاتري برخوردار است، امکاناتش هم متفاوت از شهرهاي ديگر است. بنابراين ما بايد به مرکزيت غرب کشور دست پيدا کنيم تا قدرت، ثروت و اشتغال را به شهر بياوريم و اين نياز به برنامه شهري دارد.

وي اضافه کرد: امروز بايد در اين حوزه صحبت کرد که اگر کلان‌شهر مي‌خواهد باشد، چگونه بايد باشد، چه راهبردي داشته باشد تا بيشترين بهره را از آن ببريم.

* نوراله‌زاده:آشفتگي شهر به دليل نبود قانون مديريت يکپارچه شهري است

رئيس کميسيون معماري شهرسازي شوراي اسلامي شهر همدان هم با بيان اينکه الحاق روستاها هيچ ارتباطي به کلان‌شهر شدن ندارد، گفت: بايد وضعيت اقتصادي و اشتغال روستايي‌ها را بعد از الحاق مورد بررسي قرار داد و تأمل کرد بر اينکه آيا روستايي‌ها از شرايط بهتري برخوردار خواهند شد يا خير؟

نرگس نوراله زاده با اشاره به اينکه به عنوان مثال روستاي شورين که وجود ۲۰۰ دامداري در آن به عنوان محور اقتصادي روستا محسوب مي‌شود با شهري شدن ديگر مجوز فعاليت نخواهند داشت، افزود: روستايي که توليد کننده محسوب ميشده، اکنون به مصرف کننده تبديل شده است.

وي ادامه داد: هزينه انشعابات، بيمه‌ها و خدمات شهري براي روستاهاي الحاق‌شده به شهر، گرانتر تمام مي‌شود که در نتيجه، با اين اتفاق حاشيه نشيني و هزينه‌هاي که براي شهر به وجود مي‌آيد بيشتر شده و مديريت شهري توان پاسخگويي به اين حجم از نيازها را نخواهد داشت.

نوراله زاده در ادامه نبود مديريت يکپارچه شهري که در قانون سوم و چهارم تعريف شده بود و در قانون ششم توسعه لغو شد را از دلايل مهم و اساسي در آشفتگي‌هاي به وجود آمده در مديريت شهري برشمرد و گفت: ما بايد به دنبال رفع مشکلات اساسي و عمده خود در قوانين باشيم تا بتوانيم با ايجاد مديريتي يکپارچه، مشکلات را به سامان رسانيم.

* عسگريان: قوانين شهري، زندگي روستايي را مختل ميکند

رئيس کميسيون نظارت حقوقي و امور اداري شوراي اسلامي شهر همدان هم گفت: بر مبناي قانون اساسي، دولت موظف است براي تمام مردم چه در روستا و چه در شهر امکانات فراهم کند و تنها به دليل تأمين معيشت روستايي‌ها نبايد دست به الحاق زد که در اين موضوع خلط مبحث قانوني وجود دارد.

سيد مسعود عسگريان با تأکيد بر اينکه در توزيع مناسب و منظم منابع بايد مديريت شهري يکپارچه ايجاد کرد، افزود: با الحاق روستاها، قوانين شهري به طور قطع زندگي روستايي‌ها را مختل خواهد کرد؛ بنابراين بايد افق توسعه شهري را در حريم شهر در نظرگرفته و نظر مشاوران را دخيل کنيم، هرچند که الزامات قانوني داشته باشد.

وي معتقد است: بايد در اين زمينه آينده نگري و پيش‌بيني‌هاي لازم را انجام دهيم تا با حداقل آسيب‌ها مواجه شويم.

* رحيمي فر: درآمد پايدار شهري در ماليات تعريف شود

رئيس کميسيون فني عمراني شوراي اسلامي شهر همدان نيز در ادامه با بيان اينکه ورود چند روستا با توجه به موقعيت موجود به محدوده شهر اجتناب ناپذير است، گفت: هرچند شهرداري توان و بضاعت اين را دارد که اين موضوع را انجام دهد؛ اما سوال اين است که آيا هزينه اين اتفاق را مردم بايد بپردازند يا دولت؟

علي رحيمي فر اضافه کرد: با توجه به اينکه امکانات و ارزش افزوده به کلانشهرها تعلق مي‌گيرد، به نوعي تبعيض محسوب ميشود، زيرا ما بايد درآمد‌هاي پايدار شهري و تأمين منابع مالي مورد نياز شهرداري را در مبحث ماليات تعريف کنيم تا مجبور به فروش تراکم نشويم.

* عراقپچان: ممکن است کلانشهرها فقط مصرف‌گرا باشند

محمدرضا عراقپچان، عضو هيأت علمي دانشگاه بوعلي سينا و متخصص معماري و حوزه مديريت شهر است به عنوان دبير اين پنل تخصصي با اشاره به اينکه مزايا و معايبي در بحث کلان‌شهر شدن وجود دارد، گفت: بايد در اين زمينه تأمل کرد که آيا کلان‌شهر شدن به طور عام منافع شهروندان را در برمي گيرد يا به تعداد خاصي بازمي گردد؟

وي با بيان اينکه در مباحث کلان‌شهر به دو نوع ويژگي کمي و کيفي مي‌توان پرداخت، اظهار کرد:. ويژگي‌هاي فرهنگي، غالب کلان‌شهر و ساختار اجتماعي موجود کيفي است.

عراقپچان عنوان کرد: کلانشهر بايد شرايط توسعه دورن‌زا داشته و ساختار آن بايد به گونه‌اي باشد که قابليت پذيرش جمعيت بيشتري را داشته باشد. البته اين نکته را هم بايد در نظر گرفت که تمام کلان‌شهر‌ها داراي حاشيه هستند و اگر در کلان شهر، فرهنگ غالب وجود نداشته باشد؛ چند فرهنگي حاکم مي‌شود و ممکن است کلان‌شهر‌ها فقط مصرف‌گرا باشند.

* سجادزاده: ضرورت برنامه‌ريزي براي يک فرآيند کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت در شهر

يکي ديگر از کارشناسان شهري با اشاره به اينکه امروزه در توسعه شهر‌ها رويکرد‌هاي ديگري در دستور کار شهر‌هاي جهاني قرار گرفته است، گفت: بايد اين واقعيت را پذيرفت که شهر موجودي زنده و پويا است و نبايد نگاهي کمي و عددي در فضايي تعريف شده و جاري به آن داشت؛ بلکه درالحاق روستا به شهر و کلان شهر شدن موضوع داراي اهميت اين است که اين اتفاقات را در يک فرآيند کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت تعريف کرد و براي آن برنامه داشت.

حسن سجادزاده ادامه داد: تاکنون محور رويکردهاي شهري اينگونه بوده است که ابتدا شهر را ساخته و سپس به دنبال انسان‌هاي آن بوده‌ايم؛ اما امروزه با رويکرد‌هايي چون شهر خلاق، نشان‌سازي، کيفيت اجتماعي، نحوه مشارکت مردم در توسعه شهر، تاب آوري شهري و گردشگري شهري و… روبرو هستيم و اين موارد بايد مد نظر قرار گيرد.

* رياحي‌خرم: با الحاق روستاها به شهر براي زمين چه اتفاق مي‌افتد؟

مهدي رياحي‌خرم، کارشناس محيط زيست نيز يکي ديگر از اعضاي حاضر در اين پنل بود که گفت: جمعيت همدان با الحاق اين روستاها به آن در حالتي خوش‌بينانه ۷۰ هزار نفر افزايش پيدا خواهد کرد و با توجه به نرخ رشد جمعيت در همدان تا ۲۰ سال آينده به جمعيت يک ميليون نفر خواهد رسيد که فرصتي است تا کلان‌شهر ايجاد کرد.

وي در ادامه با تأکيد بر اينکه بايد به آنچه که در اين فرآيند براي زمين اتفاق مي‌افتد هم اهميت داد، معتقد است: بايد در تمرکز جمعيت ايجاد شده، تأمل کنيم که منابع آبي چگونه تقسيم شود، پسماند‌ها چگونه مديريت شوند و با توجه به اينکه همدان از نظر زيست محيطي امکان توسعه جنگل در آن وجود ندارد، در زمينه توسعه مرتع هم وارد شويم.

* گومه: با آگاهي و برنامه به سمت کلانشهر شدن برويم

مهران گومه، طراح شهري در ادامه اين پنل تخصصي با اشاره به اينکه بايد حوزه تأثير و تاثر کلان‌شهري را مورد توجه قرار داد، تأکيد کرد: با توجه به اينکه در بحث جمعيتي براي کلان‌شهر خيلي اجماع وجود ندارد، بايد بررسي کرد که کشورهاي ديگر چگونه مبحث کلان شهري را براي خود بومي کرده‌ و چگونه از فرصت‌هاي آن استفاده کرده‌اند.

وي افزود: انتظار مي‌رود با آگاهي از داشته‌ها و برنامه نويسي بر مبناي آن، به سمت کلان‌شهر شدن پيش رفت.

* صوفي: با برنامه‌ريزي، آسيب‌ها را به حداقل برسانيم

در پايان پنل هم شهردار همدان با اشاره به اينکه کلان‌شهر شدن همدان قطعا مزاياي زيادي با خود به همراه خواهد داشت و منابع و نگاه‌هاي بيشتري را متوجه شهر مي‌کند، گفت: بايد در اين نکته تامل کنيم که چقدر ظرفيت کلان‌شهر شدن را داريم و تامل کنيم که با در اختيار داشتن ظرفيت‌هايي چون مديران و نخبگان در شهر بتوانيم همدان را به بزرگي در حوزه اثرگذاري -آنگونه که سزاوار جايگاه واقعي‌اش است- برسانيم.

عباس صوفي معتقد است: بايد براي الحاق روستاها به شهر برنامه داشته باشيم تا بتوانم با مديريتي مطلوب، آسيب‌ها را به حداقل برسانيم.

image_pdfفایل PDFimage_printپرینت

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + چهار =