درخواست شورای اسلامی شهر همدان در نخستین گردهمایی بزرگ پژوهشی: نخبگان شهری، راهکار و اندیشه ارائه دهند

Posted by: ادمین Category: گزارش خبری Comments: 0 Post Date: مرداد ۱, ۱۳۹۷

درخواست شورای اسلامی شهر همدان در نخستین گردهمایی بزرگ پژوهشی: نخبگان شهری، راهکار و اندیشه ارائه دهند

هفته گذشته «نشست سراسری اعضای کمیته های تخصصی مرکز مطالعات و پژوهش های شورای شهر همدان» برای نخستین بار به همت این مرکز پژوهشی در تالار همایش های قرآنی و بین المللی شهر همدان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان، این گردهمایی بزرگ پژوهشی به منظور ارائه راهبردها و برنامه‌های آتی مرکز مطالعات شورا و هم‌اندیشی بیشتر با حضور رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار و مدیران شهرداری همدان، استادان و اعضای تمامی کمیته‌های پژوهشی مرکز، صورت پذیرفت.

* مولوی: تبدیل همدان با همدلی به کارگاه عمرانی

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در این نشست گفت: امروز به‌رغم مشکلات اقتصادی جامعه، هر نقطه از شهر همدان به کارگاه عمرانی تبدیل شده که نتیجه همدلی و وحدت است.

به گفته ابراهیم مولوی، فلسفه وجودی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان که در دوره چهارم شوراها کلید خورد، این بود که بتوانیم صاحبان اندیشه، استادان دانشگاه و متخصصان حوزه‌های مختلف را گرد هم جمع کنیم تا این جمع فرهیخته، مدیریت شهری و همچنین سیاست‌گذاری‌های شورای شهر و نظارت برای اجرای بهتر آنها، یاری دهند.

وی خطاب به اساتیدی که همکاری تنگاتنگی با این مرکز علمی و پژوهشی دارند، اظهار کرد: با تلاش و همراهی شما، رضایتمندی نسبی در شهر از مجموعه فعالیت‌های شورا و شهرداری احساس می‌شود که نتیجه همفکری، هم‌افزایی و ارائه ایده‌های متخصصان حوزه‌های مختلف است.

مولوی با تأکید بر اینکه وظایف مختلفی برای حوزه مدیریت شهری تعریف می‌شود، معتقد است: خوشبختانه در شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان تَوهم خودمتخصص بودن کنار گذاشته شده و خواستار ارائه راهکارهای بدیع و اندیشه‌های نوین در حوزه مدیریت شهری هستیم.

وی با اشاره به این مهم که همه شهروندان، پیش از تولد تا ۳۰ سال پس از مرگ با شهرداری سروکار دارند از تمامی اساتید دانشگاه و متخصصان خواست تا از ارائه راهکار به مجموعه مدیریت شهری دریغ نکنند و همچنان مدیریت شهری را کمک دهند تا بتوانیم رضایتمندی بیشتری در بین مردم کسب کنیم.

مولوی افزود: مسؤولیتی به عنوان امانت برعهده ما گذاشته شده است که امیدواریم بتوانیم صحیح‌تر به سرمنزل مقصود برسانیم.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان همچنین گفت: شهردار همدان، تمام وقت خود را برای توسعه همدان صرف می‌کند و به رغم محدودیت‌های مالی نه تنها مشکلات پرداخت حقوق و مزایای کارکنان را نداریم، بلکه پروژه‌های عمرانی هم در حال اجراست.

مولوی با بیان اینکه به طور قطع با توجه به محدودیت مالی وظیفه داریم از آزمون و خطا جلوگیری کنیم، ادامه داد: با جمع‌آوری فکر و اندیشه همه مردم به دنبال تبدیل آنها به اندیشه‌ای واحد هستیم که به طور قطع ایرادات کمتری وارد خواهد بود.

* کلید شهر در دستان شهردار نیست!

 

 

 

وی در واکنش به این مبحث که باید تعاملات مدیریت شهری با سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها افزایش یابد، بیان کرد: هر ساله با ارسال نامه به دستگاه‌های خدمت‌رسان و سایر ارگان‌ها مرتبط،درخواست ارائه برنامه داریم که در نتیجه پاسخگوی عملکرد ناصحیح دیگران هستیم و گاهی وظایف و کم‌کاری سایر ارگان‌ها بر دوش مدیریت شهری می‌افتد، هرچند باید گفت کلید شهر در دستان شهردار ما نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان همچنین گفت: به طور قطع تمامی صاحبان فکر و اندیشه استان بدون ‌منت در اجرای موفق پروژه‌های شهری پای کار هستند؛ اما متأسفانه طرح «مدیریت یکپارچه شهری» سال‌هاست که پاس‌کاری می‌شود و اگر اتفاق بیفتد، ناهماهنگی‌ در شهر نخواهیم دید.

* بادامی‌نجات: ارائه راهکاری برای هم‌افزایی علمی در شهر

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان هم گفت: پژوهش‌محوری در مدیریت شهری، ارتباط بین دانشگاه و مدیریت شهری، شناسایی نخبگان و کارشناسان و حمایت از تحقیقات، پژوهش‌ها و ایده‌های نو در حوزه مدیریت شهری مهمترین اولویت‌های این مرکز علمی و پژوهشی است.

حمید بادامی‌نجات از نخبگان علمی شهر به عنوان سرمایه‌های اجتماعی شهر یاد کرد و از آنها خواست تا با ارائه راهکارهای بدیع، یاری‌رسان مدیریت شهری برای فراهم شدن هم‌افزایی علمی و تسهیل در کـاربردی شدن ایده‌ها در شهر باشند.

وی معتقد است: مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان به منظور ارتقای کمی و کیفی سطح خدمات و نیز افزایش مشارکت شهروندان نخبه در اداره شهر، تمام تلاش خود را به کار گرفته است.

وی افزود: این مرکز به عنوان بازوی علمی- تحقیقاتی با هدف مدیریت طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی به منظور انجام مطالعات برای ارائه نظرات کارشناسی و مشورتی به مدیریت شهری شکل گرفته است.

بادامی‌نجات با اشاره به برخی وظایف مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا، گفت: شناسایی، بررسی و اولویت‌بندی نیازهای علمی و مطالعات و پژوهش‌های راهبردی و همچنین بررسی برنامه‌های شهرداری همدان و تطابق آن با اسناد بالادستی و سیاست‌های راهبردی شورا با هدف رفع مسائل و مشکلات در حوزه مدیریت شهری از مهمترین وظایف این مرکز پژوهشی است.

وی ادامه داد: حوزه پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان به منظور پیشبرد برنامه‌ها و اهداف تعریف شده، به تشکیل کمیته‌های تخصصی ۹گانه با حضور اساتید برجسته و توانمند هیأت علمی، مدیران و کارشناسان خبره شهرداری و اعضای شورای شهر اقدام کرده است؛ همچنین برنامه و طرح‌های اثرگذار در شهر به منظور بررسی ساختار شهر در تمام ابعاد، چالش‌ها و فرصت‌ها برای ارائه راهکار صحیح در راستای توسعه پایدار شهری در کارگروه‌ها و هیأت‌های اندیشه‌ورز مطرح می‌شوند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد: حوزه اجرایی این مرکز هم در راستای اهداف و سیاست‌های پژوهشی و تدوین برنامه‌های راهبردی عمل می‌کند و گام‌ها و برنامه‌های عملیاتی در راستای ارتقای کیفیت مدیریت شهری در پیش می‌گیرد.

بادامی‌نجات برگزاری کارگروه‌ها و همایش‌های تخصصی، برگزاری رویدادهای تخصصی از جمله نشست‌های شهراندیشی، کتابخوان و ایده شهر ملی، برپایی هیأت اندیشه‌ورز و حمایت از فعالیت‌های پژوهشی با محوریت مدیریت شهری، تدوین و تصویب سند راهبردی آموزش شهروندی و برگزاری جشنواره شهروندان برگزیده همدان را از عمده برنامه‎های سال ۹۷ مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان برشمرد.

* عراقچیان: شکل‌دهی واحدی به نام «نظام پیشنهادها» در شهرداری همدان

 

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا و متخصص حوزه معماری و شهری هم در ادامه این نشست پیشنهاد داد: مجموعه مدیریت شهری همدان به شیوه‌های نوین روی بیاورد و یک واحد به نام «نظام پیشنهادها» را شکل دهد.

محمدرضا عراقچیان با تأکید بر ضرورت استخراج آمارهای کاربردی برای برنامه‌ریزی‌های مناسب در شهرداری همدان، گفت: انتظار می‌رود با کمک شورا و همراهی ثروت‌های علمی و اجتماعی شهر همدان یعنی اساتید و متخصصان، برنامه چند ساله توسعه‌ شهر همدان به منظور سرانجام رسیدن ساختار بودجه‌ریزی شهرداری، ترسیم شود.

وی معتقد است: می‌بایست عنوان پروژه‌ها در ۳ قالب احداث (سرمایه‌گذاری)، نگهداری و تعمیر تعریف شود که انتظار می‌رود این روش در شهرداری‌ها اصلاح شود.

عراقچیان بر نظام پاسخگویی کاربردی، امکان‌سنجی و نیازسنجی، ساختار، ارزیابی و آسیب‌شناسی در حوزه مدیریت شهری تأکید کرد و افزود: این ضعف‌ها را باید پوشش داد که یکی از وظایف مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان، ارزیابی بهتر است. وی ادامه داد: مدیریت شیوه مشارکت شهروندان امری ضروری است که باید دائماً مسائل مربوط به این حوزه را به صورت به‌روز، بررسی و آسیب‌شناسی کرده و روش‌ها را متناسب با شرایط، تغییر دهیم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه نیروهای انسانی پس از بازنشستگی در حوزه خود، دارای دانش خوبی هستند گفت: متأسفانه تمامی مجموعه‌های دولتی و غیردولتی در مدیریت دانش و تجربه، ضعیف هستند که انتظار می‌رود مدیریت دانش در شوراها و مجموعه مدیریت شهری راه بیفتد.

عراقچیان با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها می‌بایست بر شهر مدیریت کنند، افزود: تعاملات عرفی با ساختار مدیریت استان، حوزه شهر و سازمان‌ها قابل انجام است، زیرا میزان تسلط در شهر را افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: تمام ایرادات در شهر بر شورا و شهرداری وارد می‌شود، در حالی که باید دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها را با تعاملات بیشتر به کار بگیریم و در این صورت هیچ بهانه‌ای برای کار کردن وجود ندارد.

* نقدی: اولویت سنت شهرسازی ما انسان‌محور است

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا و متخصص علوم اجتماعی هم بر ایجاد اعتماد بین نخبگان و دانشگاهیان و همچنین بهره‌گیری از سرمایه‌های فکری شهر برای ساماندهی حوزه مدیریت شهری تأکید کرد.

اسدا… نقدی، شهر همدان را به عنوان یک شاخص خواند و گفت: تصمیم‌گیری‌های هیأت‌های اندیشه‌ورز شهرداری همدان، زندگی تک تک شهروندان را در شهر تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: ارائه «ایده» به عنوان میراث شهرداری در مبحث «حق شهر» مطرح است و اینکه شهروندان به عنوان مصرف‌کننده سرانه‌های شهری حق دارند در حفظ و نگهداری آن‌هم مشارکت داشته باشند.

نقدی معتقد است: مشارکت مردم در مدیریت شهری باید به عنوان یک اصل در برطرف شدن تمامی معضلات دیده شود و اینکه اولویت نخست در هر شهری نه با خودرو، مراکز خرید و…، بلکه با شهروندان آن منطقه است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر اینکه اگر مردم احساس تعلق به شهر نداشته باشند، یک جای کار ایراد دارد، افزود: همگان تلاش دارند احساس تعلق در بین مردم ایجاد کنند، زیرا اولویت سنت شهرسازی ما هم انسان‌محور بوده است و نباید جزیره‌ای نگاه شود.

نقدی با تأکید بر اینکه باید درآینده آمادگی برای جمعیت خاص و سالخورده را در نظر بگیریم، اظهار کرد: امروزه همه ملاحظات حول ۳ محور اقتصادی، ارزیابی معضلات زیست‌محیطی و مباحث اجتماعی می‌چرخد که باید به این مهم، توجه ویژه‌ای شود.

 

وی با تأکید بر تدوین تقویم شهری همدان، همچنین پیشنهاد داد: همدان را به عنوان «شهر خلاق گردشگری» در یونسکو ثبت کنیم.

* گودرزی‌سروش: تأکید بر ارائه اولویت‌های محور توسعه شهر همدان

مدیر گروه تحصیلات تکمیلی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان نیز در ادامه با بیان اینکه باید چشم‌انداز آینده و اولویت محور توسعه شهر همدان را در نظر گرفت، گفت: در کشورهای توسعه‌یافته برای اجرای علمی و اصولی پروژه‌ها، مصوبه دانشگاه‌ها گرفته می‌شود که امیدواریم مواظبت کنیم.

محمدمهدی گودرزی‌سروش با تأکید بر اینکه می‌بایست به دنبال اصلاح ساختارها باشیم، افزود: تدوین و حفاظت از تقویم شهری همدان و ایده‌پردازی‌ها به منظور ایجاد شهری توسعه یافته ارزشمند است.

وی همچنین پیشنهاد داد: پژوهشکده معماری و شهرسازی در شهر ایجاد شود.

* خاورزمینی: نمایندگان پارلمان شهری باید به مردم تکیه کنند

مشاور کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: با توجه به اینکه شوراها خود را نماینده مردم معرفی می‌کنند که تحول ارزشمند و زیربنایی است؛ اما باید این تغییر در بین مردم به باور تبدیل شود.

حمید خاورزمینی بر اصلاح ساختار و بدساختار تأکید کرد و افزود: نمایندگان مردم در پارلمان شهری باید به مردم تکیه کرده و پاسخگو باشند که در این صورت، سرمایه‌های اجتماعی برای اصلاح ساختارها ایجاد خواهد شد. وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر بزرگترین مسأله، مشارکت است، گفت: گاهی دیده می‌شود که شهروندان نسبت به شهر احساس تعلق ندارند، هرچند انسان‌ها در شهر مدرن به عنوان «شهروند» شناخته می‌شوند که ذاتاً مشارکت‌جو هستند.

حسن سجادزاده، مدیر گروه طراحی شهری دانشکده هنر و معماری بوعلی سینا هم بر هدایت و مدیریت واحد «سند راهبردی شهر همدان» تأکید کرد.

* اهدای احکام اعضای کمیته‌های مرکز

در پایان این نشست احکام اعضای کمیته‌های تخصصی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با هدف بهره‌گیری از دانش، تجربه و تخصص استادان در راستای نیل به اهدافی همچون کمک به تبیین چشم‌انداز، راهبردها و سیاست‌های کاری شورای اسلامی شهر، شناسایی و معرفی دستاوردهای جدید و مطلوب برای آینده شهر و تسری آن در بدنه مدیریت شهری و کمک به حاکمیت تفکری راهبردی و آینده‌پژوهی در شورای اسلامی شهر، اهدا شد.

 

image_pdfفایل PDFimage_printپرینت

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 11 =