تأكيد معاون عمراني استاندار همدان: بازنگري طرح‌هاي جامع و تفصيلي همدان بر مبناي خرد جمعي

Posted by: ادمین Category: گزارش خبری Comments: 0 Post Date: مهر ۲, ۱۳۹۳

تأكيد معاون عمراني استاندار همدان: بازنگري طرح‌هاي جامع و تفصيلي همدان بر مبناي خرد جمعي

معاون هماهنگي امور عمراني استاندار همدان انتخاب همدان به عنوان آزمونه نخستين شهر سبز پايدار در جهان اسلام را فرصتي مناسب براي مطرح شدن پايتخت تاريخ و تمدن ايران زمين در سطح ملي و جهاني بيان كرد.

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر همدان، محمود عراقي در دومين نشست مشترك حوزه معاونت عمراني استانداري و مركز مطالعات و پژوهش‌هاي شوراي اسلامي شهر همدان با بيان اين مطلب افزود: لازم است در اجراي طرح شهر سبز پايدار شاخصه‌ها و محدوديت‌هاي آن به صورت شفاف و مشخص تعريف شود.

عراقي با تأكيد بر اينكه در اجراي طرح شهر سبز پايدار بايد آگاهانه وارد شد، اضافه كرد: همچنين اطلاع‌رساني در زمينه اين طرح امري ضروري است.

وي در ادامه بر بازنگري طرح‌هاي جامع و تفصيلي همدان تأكيد كرد و يادآور شد: تدوين مجدد اين طرح‌ها بايد بر مبناي خرد جمعي و بر اساس سياست و راهبرد مناسبي صورت پذيرد.

معاون عمراني استاندار همدان با بيان اينكه در تدوين طرح‌هاي جامع و تفصيلي بايد به دنبال اخذ تصميمات روان و مهم بود، اظهار كرد: در هنگام تدوين طرح، چنانچه طرحي مورد تأييد خرد جمعي بود مي‌توان آنها را در كوتاه مدت تا زمان تصويب طرح كلي اجرايي كرد و با اين اقدام از فرصت سوزي نيز جلوگيري مي‌شود.

محمود عراقي بهره‌گيري از امكانات موجود در مديريت شهري را نيز حائز اهميت دانست و گفت: تغيير نگرش در ساخت و سازها امري ضروري است به ويژه در صدور مجوزهاي بلند مرتبه‌سازي بايد تعاريف درستي براي جانمايي فضاها انجام شود.

عراقي با اشاره به اينكه در كميسيون ماده ۵ حداكثر از خرد جمعي استفاده مي‌شود، افزود: در اين كميسيون از نظرات كارشناسان و صاحب نظران بهره گرفته مي‌شود.

وي در ادامه با اشاره به درخواست شوراي پژوهشي مركز مطالعات و پژوهش‌هاي شوراي اسلامي شهر همدان در زمينه مديريت شهري آمادگي معاونت عمراني را براي پشتيباني و همكاري اعلام كرد و گفت: اگر در مواردي به وفاق و نظري رسيديم از نظر  حاكميتي حمايت مي‌كنيم.

تدوين طرح‌هاي جامع و تفصيلي همدان نيازمند حمايت مديريت عمراني استان است

در ادامه رئيس مركز مطالعات و پژوهش‌هاي شوراي اسلامي شهر همدان نيز به بيان مشكلات حوزه مديريت شهري به ويژه در امر شهرسازي و ساخت و سازها پرداخت و گفت: آلودگي هوا، تخريب محيط زيست و فضاي سبز از جمله دغدغه‌هايي است كه كميته محيط زيست مركز پيگير رفع اين مورد است.

نرگس نورا…‌زاده با اشاره به بلند مرتبه‌سازي در همدان اظهار كرد: سعي شورا بر اين است كه اگر بلند مرتبه‌سازي در شهر اتفاق مي‌افتد براساس اصول  و رعايت مسائل زيست محيطي باشد.

وي نبود مكان‌هايي مناسب براي شكل‌گيري سايت ادارات و مشاغل مرتبط را از جمله مشكلات حوزه زيست محيطي دانست و گفت: نبود يك سايت اداري در همدان مشهود است و مي‌طلبد در اين زمينه كميته فني استان را براي اين موضوع تدابير لازم را پيش‌بيني كند تا از بروز مشكلات زيست محيطي در آينده جلوگيري شود.

 رئيس مركز مطالعات و پژوهش‌هاي شوراي    اسلامي شهر همدان، همچنين با اشاره به پايان طرح تفصيلي همدان اظهار كرد: با توجه به اينكه قانون شهرداري‌هاي ايران مربوط به دهه ۵۰ است مي‌طلبد در مجموعه مديريت عمراني شهر و استان با همكاري دست‌اندركاران و متوليان از رويكردهاي جديد نظام شهرسازي استقبال كرد.

نرگس نورا…‌زاده برگزاري جلسات مستمر براي تصميم‌گيري جهت تدوين طرح‌هاي جامع و تفصيلي مديريت عمراني استان را ضروري دانست و افزود: شوراي اسلامي شهر و شهرداري همدان در اين زمينه آمادگي همكاري به ويژه در مسائل مالي را دارد.

وي با انتقاد از نبود پاركينگ در ساختمان‌هاي بعضي ادارات  اضافه كرد: شهرداري آمادگي همكاري براي ايجاد پاركينگ در فضاهاي موجود اطراف اين ادارات را دارد.

وي ساماندهي ورودي‌هاي شهر همدان را ضروري برشمرد و خواستار حمايت و پشتيباني مديريت ارشد استان در اين زمينه شد.

نوراله زاده در ادامه به كمبود سرانه فضاي سبز در مناطق سه و چهار شهر همدان اشاره كرد و گفت: مي‌توان در زمينه گسترش فضاي سبز اين مناطق راهكارهاي اقتصادي مناسبي را ارائه داد و ايجاد يك پارك بزرگ در اين نقاط علاوه بر توسعه فضاي سبز در كاهش معضلات اجتماعي نيز مؤثر خواهد بود.

وي همچنين همراهي و حمايت مديريت عمراني استان در اجراي پروژه‌ها و طرح‌هاي عمراني شهري را بسيار مؤثر دانست.

دكتر محمدعلي زلفي گل عضو شوراي پژوهشي مركز مطالعات و پژوهش‌هاي شوراي اسلامي شهر همدان هم در اين جلسه ايجاد سايت اداري، ورزشي و تفريحي در ورودي شهر همدان از سمت تهران را مناسب دانست و اظهار كرد: نبايد فرصت را براي ايجاد سايت اداري از دست داد.

زلفي‌گل همچنين استفاده از درآمدهاي مناطق برخوردار در ديگر مناطق را جهت بهره‌مندي از امكانات و آباداني شهر مناسب دانست و افزود: انتخاب همدان به عنوان آزمونه شهر توسعه پايدار فرصت خوبي است كه در اين راستا بايد زيرساخت‌هاي لازم را فراهم نمود، چرا كه اين امر علاوه بر جذب گردشگر، افزايش درآمد و رونق فرهنگي را نيز به دنبال دارد.

گفتني است در اين جلسه دو ساعته هر يك از حاضران به بيان نظرات خود در زمينه توسعه و آباداني شهر پرداختند.

image_pdfفایل PDFimage_printپرینت

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 18 =