1

گفت و گوی روزنامه همشهری با رییس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان نخبگان به یاری مدیریت شهری می آیند. مرکز مطالعات و پژوهش ­های شورای اسلامی شهر همدان از طرح های دانش بنیان و پایان نامه­ های دانشجویی در حوزه شهری حمایت می کند.

این مرکز با هدف بهره ­مندی از دانش بومی نخبگان استان و استادان دانشگاه در مدیریت شهر و هدایت علمی طرح­ های شهرداری با اتاق فکر و کارگروه ­های مختلف خود شکل گرفته است. در چند سال گذشته کمتر اطلاع­ رسانی جامع و کاملی از روند فعالیت­ های این مرکز در رسانه­ ها منتشر شده و مخاطبان این مرکز انتقادهایی درباره نوع فعالیت آن دارند. این موارد را با ابراهیم مولوی، رییس جدید مرکز مطالعات و پژوهش ­های شورای اسلامی شهر همدان، عضو شورای اسلامی شهر، عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا و دانش آموخته برنامه ­ریزی شهری مطرح کردیم؛ پاسخ های او را می خوانید:

یکی از معضلات همدان مواد مخدر است. چرا تاکنون مرکز مطالعات شورا از طرحی در حوزه شناخت و رفع آسیب­ های مواد مخدر حمایت نکرده است؟

این انتقاد را قبول دارم؛ به اعتقاد من شهر یک موجود زنده است. انسان­ها را نمیتوان از شهر جدا دید و فقط به سنگ، بتن، سیمان و آسفالت شهر پرداخت. باید بر اساس نیازها و خواسته ­ها و مشکلات انسان ها در شهر همدان برنامه ­ریزی کرد. در دوره جدید نهایت سعی خود را به کار می­بریم که مشکلات انسانی شهر همدان بیشتر از سوی نخبگان بررسی و برای آن راهکار ارایه شود. اگر در این حوزه پایان ­نامه ­ای در حال تدوین یا اجراست از آن حمایت می­کنیم. برای آن که دانشجویان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد با سهولت بیشتر با مرکز در ارتباط باشند، از مدیریت دانشگاه ­های همدان تقاضا کردیم تا ما را برای اطلاع رسانی در این حوزه یاری و اجازه دهند از فضای اطلاع­ رسانی آنان به دانشجویان بهره ببریم. امسال همزمان با آغاز سال تحصیلی دانشگاه ­ها و با بهره ­گیری از سامانه اطلاع رسانی و ارسال پیامک این کار را انجام دادیم. تقاضای ما از این دانشجویان این است که ما را در این زمینه یاری کنند. در این دوره سعی خود را متمرکز بر مسایل فرهنگی و اجتماعی و شهروند مداری خواهیم کرد.

چرا روند پرداخت هزینه های پایان ­نامه­ های مرکز مطالعات شورای اسلامی شهر طولانی است و مبلغ آن کافی نیست؟

کم بودن مبلغ حمایت از پایان ­نامه­ ها و طولانی شدن روند آن را می پذیرم. شورای اسلامی شهر با هدف تشویق نخبگان حمایت مالی را از پایان نامه ­ها از سوی این مرکز انجام می­دهد. اکنون شهرداری همدان به دلیل رکود در ساخت و سازهای شهری، شرایط مناسب ندارد. با این شرایط هنوز حمایت خود را از پایان ­نامه ­های در حال اجرا قطع نکرده است. امسال افزون بر این، با دانشگاه­ های همدان تفاهم­نامه امضاء کردیم که دانشگاه ­ها طرح­های دانش بنیان خود را که مرتبط با شهر همدان است در قالب فضای اجتماعی، اقتصادی، و کالبدی شهر اجرا کنند. مرکز مطالعات شورای شهر هم حمایت می­کند.

منظور کدام طرح­ هاست؟

پیاده راه شهر همدان، از آرامگاه بوعلی­ سینا تا میدان مرکزی شهر، در حال ساخت است و به زودی باید بهره­ برداری شود. یکی از مشکلات اجرای این طرح بعد از ساخت، رفت و آمد شهروندان به مراکز پزشکی متمرکز در این خیابان بود. باید برای افراد با شرایط خاص پزشکی،خودروی مخصوص تدارک می­ دیدیم تا این خدمات را به مردم ارایه دهند. همچنین همدان پایلوت شهر سبز شده و نمی ­توانستیم از خودرویی با سوخت فسیلی در این مسیر استفاده کنیم. کارشناسان مجری، طرح خودروی برقی را توصیه کردند. اکنون در ایران فقط نوع چینی آن موجود است. شهرهای رشت و قزوین برای پیاده ­راه خود از این خودروها استفاده کردند که بعد از مدتی غیر قابل استفاده و تعمیر شدند. به همین دلیل با دانشگاه بوعلی ­سینا همکاری کردیم تا خودروی برقی مناسب با ظرفیت­ های متفاوت شش، هشت، و یازده نفره بسازند. طرح به مرحله بهره برداری رسیده و دانشگاه هم بعد از آنکه شهرداری خودروها را خرید خدمات پشتیبانی ارایه میدهد. این طرح بومی است و قیمت آن هم پنجاه درصد کمتر از نمونه چینی است. از دانشگاه هشت خودروی برقی می­خریم و این یک نمونه از حمایت های مرکز مطالعات شوراست. همچنین برای عکس­برداری از فضای شهر همدان و تهیه نقشه ­های طرح تفصیلی شهر که باید به روز­رسانی شود از پهباد ساخت دانشگاه بوعلی سینا بهره می­گیریم که با استفاده از این پرنده هدایت­ پذیر از راه دور شصت درصد هزینه ­های بازبینی عکس­برداری را کاهش دادیم. این طرح­ها همه دانش­ بنیان است که از سوی دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی این دانشگاه به مرحله اجرا در آمده است.

چرا اکثر طرح ها در مرکز بعد از حمایت خاک میخورد و به مرحله اجرا نمیرسد؟

تمام تلاش ما این است که از این حالت خارج شویم و اجازه ندهیم طرح ­های حمایت شده از سوی مرکز مطالعات شورا در کتابخانه ­ها بایگانی شود. این طرح­ ها باید بازخورد بیرونی و اجرایی برای شهر داشته باشند و به عنوان نمونه طرح مطالعاتی اصلاح ساختار نیروی انسانی شهرداری را در دست اجرا داریم که یکی از طرح­های مورد حمایت مرکز است. برای اصلاح ساختار نیروی انسانی شهرداری­ها ، نه شورا و نه شهرداری بدون مجوز نمی­توانند اقدام کنند. مجوز اصلاح ساختار شهرداری همدان را از سازمان دهیاری­ها و شهرداری­های کشور گرفتیم و بر اساس این طرح مطالعاتی ساختار شهرداری باید اصلاح شود. همچنین وزارت کشور از شهرداری همدان خواسته تا برای شهر سیل بند بسازد که باز هم از توان مطالعاتی دانشجویان بومی برای اجرای طرح استفاده می­کنیم و طرح آنها اجرا خواهد شد. طرح دیگری که باز بومی است مطالعه مسیر عبور آب قنات­ های شهر است که شهرداری می تواند در زمان کم­آبی از آن استفاده کند. همچنین اصلاح مسیرهای قنات­هاست که مانع از نفوذ آب به ساختمان­های شهر می­شود.

در این مورد حقابه­ داران قنات­ های شهر به خصوص سبزی­ کاران جولان اعتراض دارند که در طرح اجرا شده حقوق آنان در بهره برداری از این منابع نادیده گرفته شده است.

نباید طرح طوری اجرا شود که حقی را ضایع کند. هدف از اجرای اصلاح مسیر قنات­ ها تامین منافع عمومی شهروندان است تا این نعمت خدادادی برای سرسبزی و بهبود محیط شهری استفاده شود. اجازه نمی­دهیم آب با ارزش را به رودخانه بریزید. هر فردی که این کار را در شهرداری انجام دهد باید پاسخگوی خطای خود باشد. آب قنات­ها سرمایه شهر است.