رییس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان: استفاده از ظرفيت هاي علمي دانشگاهي در اجراي هر چه بهتر طرح هاي حمل و نقل انبوه

Posted by: ادمین Category: گزارش خبری Comments: 0 Post Date: تیر ۱۷, ۱۳۹۳

رییس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان: استفاده از ظرفيت هاي علمي دانشگاهي در اجراي هر چه بهتر طرح هاي حمل و نقل انبوه

رئيس مركز مطالعات و پژوهش هاي شوراي اسلامي شهر همدان بر استفاده از ظرفيت هاي علمي دانشگاهي براي اجراي هر چه بهتر طرح خطوط بي آرتي تأكيد كرد.

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر همدان، نرگس نورا…زاده در جلسه شوراي پژوهشي مركز مطالعات و پژوهش‌هاي شورا با بيان اين مطلب اظهار كرد: لازم است نقاط قوت و ضعف شبكه خطوط بي‌آرتي شهر همدان با مطالعات مناسب و دقيق استخراج شود.

نورا…زاده با بيان اينكه بايد نتيجه نهايي مطالعات طرح پايه در اختيار شورا و كارشناسان دانشگاهي قرار گيرد، افزود: سعي و تلاش شوراي چهارم اين است كه اجراي خطوط شبكه بي‌آرتي با حداقل اشتباهات اما و اگرها اجرا شود.

وي اضافه كرد: ضروري است شهرداري در كنار مشاور طرح از ظرفيت كارشناسان حوزه‌هاي اقتصادي، شهرسازي، معماري، ترافيك، اجتماعي و فرهنگي استفاده كند.

رئيس كميسيون خدمات شهري، حمل و نقل و ترافيك و محيط زيست شوراي اسلامي شهر همدان نيز در اين جلسه گفت: با توجه به وضعيت خاص شبكه بي‌آرتي نياز است براي اجراي آن در همدان مطالعات جامع‌تري صورت پذيرد.

كامران گردان با بيان اينكه در حال حاضر كريدور يك اين طرح مشخص شده است، افزود: هنوز نتيجه نهايي طرح توسط مشاور ارائه نشده بر اين اساس كارشناسان و صاحب نظران مي‌توانند نظرات و پيشنهادات خود را در اين زمينه به شورا ارائه دهند.

گردان اظهار كرد: براساس مطالعات، طرح جامع همدان مشخص شده كه اين شهر در افق‌هاي آتي نيازمند شبكه‌هاي حمل و نقل انبوه بر است.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري همدان نيز با تشريح برنامه اجراي طرح خطوط بي‌آرتي در اين شهر اظهار كرد: در حال حاضر ۳۶ خط اتوبوسراني در سطح شهر وجود دارد كه از اين تعداد ۳۰ خط به ميدان مركزي امام خميني(ره) منتهي مي‌شود.

عباس صوفي با بيان اينكه با اجراي بي‌آرتي، خطوط حمل و نقل عمومي شهر همدان كاملاً تغيير مي‌كند، افزود: در حال حاضر به دنبال نوسازي ناوگان اتوبوسراني و تعيين مسيرهاي جديد هستيم.

وي اضافه كرد: اجراي بي‌آرتي در همدان به دليل نوع طراحي شهري از نظر عرض كم معابر و تعداد تقاطع‌ها و ميادين زياد به طور كامل جوابگو نيست.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري همدان برآورد هزينه طرح بي‌آرتي را ۲۰۰ ميليارد تومان اعلام كرد و يادآور شد: انتخاب خطوط اجرايي اين طرح براساس جاذبه سفر و مسافران انجام مي‌شود.

 عباس صوفي با اشاره به اينكه سهم سفر حمل و نقل عمومي شهروندان در همدان ۱۴ درصد است، گفت: نبود نظم، معلوم نبودن زمان ايستگاه‌هاي مبداء و مقصد، نبود امكانات و حداقل رفاهي در اتوبوس‌ها از عوامل استقبال كم مردم از اتوبوس‌ها است.

صوفي اظهار كرد: بي‌آرتي يكي از تصميمات مهم شوراي چهارم است چرا كه اجراي آن انقلابي را در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي،اقتصادي و ترافيك ايجاد مي‌كند.

در ادامه اين جلسه كامران فرزادسير كارشناس اجتماعي و عضو شوراي پژوهشي مركز مطالعات و پژوهش‌هاي شوراي اسلامي شهر همدان گفت: مباحث فرهنگ ترافيكي يكي از مسائل مهم شهر همدان مي‌باشد كه به خوبي نهادينه نشده است.

فرزادسير با بيان اينكه اجراي بي‌آرتي در همدان در مرحله نخست بازتاب‌هاي اجتماعي و فرهنگي را به دنبال خواهد داشت، افزود: لازم است نقاط قوت و ضعف اين طرح احصاء شده و با در نظر گرفتن فرهنگ همدان تصميم‌گيري نهايي صورت پذيرد.

عراقچيان كارشناس معماري هم در اين جلسه با بيان نظراتي درخصوص نقاط قوت و ضعف اجراي بي‌آرتي در همدان اظهار كرد: نهادينه كردن فرهنگ ترافيك در جامعه امري ضروري است و در اجراي طرح خطوط حمل و نقل عمومي انبوه بر بايد الگوي رفتاري شهروندان نيز مدنظر قرار گيرد.

وي اضافه كرد: قبل از اجراي طرح در همدان بايد مشكل پارك خودروها نيز حل شود.

فرزاد تيموري كارشناس معماري نيز گفت: با توجه به افزايش روز افزون توليد خودرو در كشور استفاده از حمل و نقل عمومي بسيار كم است.

تيموري اظهار كرد: اولويت اجراي طرح‌هاي ترافيكي شهر همدان طرح پياده راه‌سازي خيابان‌هاي شهر است.

گودرزي سروش عضو ديگر شوراي پژوهشي مركز مطالعات و پژوهش‌هاي شوراي اسلامي شهر همدان گفت: متوليان امر بايد در اجراي بي‌آرتي تردد در ميدان مركزي شهر را كاهش دهند.

وي با بيان اينكه معابر شهر همدان نياز به روانسازي ترافيك دارند، افزود: قبل از اجراي طرح بايد يك پيشينه‌سازي نرم‌افزاري صورت پذيرد تا نقاط ضعف و قوت آن ديده شود.

گفتني است مقرر شد مطالعات و ارزيابي‌هاي صورت پذيرفته در اجراي بي‌آرتي براي بررسي دقيق كارشناسي در اختيار اعضاي شوراي پژوهشي مركز مطالعات و پژوهش‌هاي شورا قرار گيرد و همچنين جهت اطلاع عموم مردم از طرح، در درگاه الكترونيكي شهرداري قرار گيرد و از شهروندان نيز نظرسنجي به عمل آيد و معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري برنامه‌هاي خود را جهت فرهنگ‌سازي مناسب تغيير رفتار اجتماعي شهروندان (در صورت اجراي بي‌آرتي) و همچنين تأمين پاركينگ‌هاي لازم در طول مسير، براي ايراد نظر كارشناسان به مركز ارائه نمايد.

همچنين مقرر شد مركز به منظور لحاظ نمودن همه ابعاد طرح و مشاوره مناسب در حوزه‌هاي اجتماعي، شهرسازي، اقتصادي، زيست محيطي و… كارشناسان بومي و واجد شرايط را به معاونت مربوطه معرفي كند.

image_pdfفایل PDFimage_printپرینت

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + دوازده =