1

رئیس دبیرخانه شورای اجتماعی محلات مشهد در دومین نشست شهراندیشی در همدان: شورای اجتماعی محله قرار نیست تمام خدمات شهرداری را انجام دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سید مجتبی منتظری پیش از ظهر امروز در دومین نشست شهراندیشی با موضوع بررسی الگوهای مشارکت شهروندی در مدیریت شهری با تأکید بر طرح «شورای اجتماعی محلات» که به همت مرکز مطالعات و پژوهش های شورای شهر همدان و با حضور اعضای شورای شهر همدان، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد، رئیس دبیرخانه شورای اجتماعی محلات مشهد، اساتید دانشگاه‌های همدان و معتمدین محلات برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه شورای اجتماعی محلات از سال 89 با حدود هشت سال فعالیت در مشهد تشکیل شده و تجربه موفق و پایداری در مشهد بوده است.

وی به تبدیل شورای اجتماعی محلات به یک نهاد موثر و پایدار در مشهد اشاره کرد و گفت: با مفهومی در علم مدیریتی و جامعه‌شناسی با واژه حکمروایی خوب شهری در مقابل حکومت‌مداری دولتمدار مواجه هستیم و تجربه ما در گذشته مشارکت مردم در محله را نشان می‌دهد.

رئیس دبیرخانه شورای اجتماعی محلات مشهد بیان کرد: شورای اجتماعی محلات از سال 89 سه مرحله را در شهر مشهد گذارند که در گام اول نقشه شهر مشهد با مرزبندی محلات بود.

وی به تعیین 158 محله درقالب 13 منطقه شهرداری در مرزبندی تعیین شده اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال مناطق 13گانه شهرداری مشهد به 17 منطقه افزایش یافت.

منتظری با بیان اینکه امسال وارد اجرای مرحله سوم شورای اجتماعی محلات در مشهد شدیم، تصریح کرد: طبق بند7 ماده 76 یکی از وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی اختیارات در خصوص تشکیل انجمن‌ها و… است؛ در تهران از دور اول انجمن شورایاری‌ها تشکیل شد و در مشهد نیز این موضوع تجربه شد، اکنون در مشهد این وظیفه با توجه به اینکه شورا نهادی سیار است به شهرداری مشهد تفویض شد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه مفهوم شورا یک مفهوم اسلامی است، یادآور شد: اهداف اولیه شورای اجتماعی محلات 9 هدف بود که پس از تعیین اهداف بازتعریف شده منسجم‌تر به پنج هدف از جمله تقویت هدف محله‌ای، تقویت فعالیت‌های اجتماعی محله محور، جلب مشارکت شهروندان در تصمیم‌سازی، استفاده از ظرفیت مردم در ارتقاء فرهنگ شهروندی و… رسیدیم.

رئیس دبیرخانه شورای اجتماعی محلات مشهد با اشاره به فعالیت یک‌هزار و 500 عضو فعال در شورای اجتماعی محلات مشهد، خاطرنشان کرد: 59 درصد مشارکت‌کنندگان آقا و 41 درصد بانوان هستند؛ تاکنون یک‌هزار و 450 جلسه در 158 محله با یک‌هزار و 221 مصوبه اجرا شده است.

وی ساختار تشکیلاتی شورای اجتماعی هر محله را متشکل از 15 نفر از خبرنگار محله تا نماینده مجتمع‌های مسکونی و نمایندگان مختلف یک محله دانست و ادامه داد: شهردار مشهد روسای ناحیه‌ها را به عنوان رئیس محله انتخاب کرده و نایب رئیس به انتخاب مردم و دبیر شورا نیز کارشناس فرهنگی اجتماعی ناحیه شهرداری است که البته اکنون ساختار در حال تغییر است.

منتظری با بیان اینکه طی چند سال اخیر بودجه‌ای نیز به شورای اجتماعی محلات اختصاص یافته است، اظهار کرد: این بودجه برای هر شورای اجتماعی محله 10 میلیون تومان بود که می‌توانستند علاوه بر استفاده در طرح عمرانی محله در مسائل دیگر با صلاحدید ساختار تشکیلاتی شورای اجتماعی محلات و با دریافت تأییدیه هزینه کنند.

وی به تشکیل رسانه‌هایی برای هر محله اشاره کرد و گفت: این رسانه‌ها همچون یک خبرگزاری فعالیت می‌کنند و یک روزنامه شهرآرا و پورتال جامعه محله نیز برای محلات تعریف شده است؛ طول فعالیت دوره در شورای اجتماعی محلات دو ساله با صدور یک کارت شهروندی ویژه است.

رئیس دبیرخانه شورای اجتماعی محلات مشهد بیان کرد: طرح بازآفرینی محلات پایدار و یا کم برخوردار در خراسان به عنوان یک الگوی موفق اجرا شد؛ نیازسنجی توسط شورای محله صورت گرفت و اجرا نیز توسط یک NGO انجام شد.

وی با تأکید بر اینکه تعمیم حس مسوولیت‌پذیری در شهروندان هزینه‌های نگهداری را در شهر به شدت کاهش می‌دهد، افزود: این اقدام عمر ماندگاری کارهای انجام شده در سطح شهر را نیز افزایش می‌دهد.

منتظری با بیان اینکه شورای اجتماعی محله نهادی نیست که تمام خدمات را برای شهرداری انجام دهد بلکه یک ساختار کاملاً مردمی است، تصریح کرد: در شورای اجتماعی محلات در مناطق کم‌برخوردار مسائل اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و دنبال شد؛ اینگونه نیست که تمام فعالیت‌ها ناظر به شهرداری باشد بلکه شهرداری بستر مشارکت را فراهم کرده است./ فارس

*