1

دوازدهمین نشست شهر اندیشی با موضوع “گفتگوی مطلوب شهر مطلوب”

رضوان سلماسی رئیس مرکز مطالعات شورای اسلامی شهر همدان در دوازدهمین نشست شهر اندیشی با موضوع “گفتگوی مطلوب شهر مطلوب” با اشاره به اهمیت ارتباط افراد جامعه با یکدیگر بیان داشت؛

یکی از مسائلی که موجب می شود علیرغم مجاورت فیزیکی نتوانیم بهره کافی را در راستای اهداف مناسب و بیان خواسته ها و نیازها در خانواده و جامعه به کار ببریم، عدم توانایی افراد در برقراری گفتگوی مطلوب است.

وی در ادامه افزود؛ لازم است بتوانیم خواسته قلبی خود را به راحتی به زبان آوریم و قادر به دفاع از نظرات و اظهارات خود باشیم و نیز در عین حال شنونده خوبی باشیم و به خواسته ها و نیازهای دیگران نیز توجه کنیم تا از هم افزایی ایجاد شده در این ارتباطات در مسیر رشد و تعالی همه جانبه جامعه استفاده کنیم.

از توجه به اهمیت موضوع مطرح شده، لازم است گفتگو در تمامی سطوح شامل سطح خرد (خانواده)، سطح میانی (اجتماعات محلی) و سطح کلان (جامعه) نهادینه شود تا ارتباطات موثر در این جوامع منجر به رشد جامعه گردد.

رضوان سلماسی در ادامه دوازدهمین نشست شهر اندیشی گفت:

در اجتماعات مختلف نیز آموزش گفتگوی هدفمند و سازنده را پیگیری می‌کنیم و در این مسیر از مشارکت اجتماعی شهروندان در قالب سازمان های مردم نهاد و تشکل های اجتماعی و سایر اجتماعات مرتبط با مدیریت شهری بهره لازم را خواهیم گرفت تا استفاده از حضور و مشارکت شهروندان منجر به بهبود کیفیت عملکرد مدیریت شهری و دستیابی به نتایج مطلوب گردد.

دستیابی به شهر مطلوب توام با آرامش و رضایتمندی نیازمند آموزش زندگی خوب و مسالمت آمیز و افزایش ارتباطات موثر و تعاملات شایسته است.

اجرای طرح‌هایی از قبیل همیاران محله می‌تواند کارآمدی پروژه ها و برنامه ها را با در نظر گرفتن خواسته ها و نیازهای شهروندان افزایش دهد. در فازهای بعدی باید آموزشهای لازم برای گروه های مختلف فراهم شود تا دستیابی به شهر مطلوب در بستر گفتگوی مطلوب با همکاری و هماهنگی شهروندان،شهرداری و مجموعه‌های دانشگاهی در قالب‌های مختلف فراهم آید.

امیدواریم در آینده ای نه چندان دور شاهد ایجاد فضا و احداث تالار گفتگو جهت ایجاد تعامل و گفتگوی اجتماعی سازنده پیرامون مسائل شهری در حوزه های مختلف باشیم.