به همت مرکز مطالعات و پژوهش هاي شوراي اسلامي شهر جلسه ارزيابي نيروي انساني شهرداري برگزار شد.

Posted by: ادمین Category: گزارش خبری Comments: 0 Post Date: مرداد ۲۷, ۱۳۹۳

به همت مرکز مطالعات و پژوهش هاي شوراي اسلامي شهر جلسه ارزيابي نيروي انساني شهرداري برگزار شد.

اين جلسه از ساعت ۰۸:۰۰ روز يکشنبه (۲۶ مرداد) در سالن جلسات شهرداري و با حضور مديران عالي شهرداري و به رياست رئيس مرکز مطالعات و پژوهش هاي شوراي اسلامي شهربرگزار گرديد.

رئيس مرکزمطالعات و پژوهش هاي شوراي اسلامي شهر همدان: تطبيق شرايط موجود با قانون گام نخست ساماندهي نيروي انساني

نرگس نوراله زاده در اين جلسه اولين قدم براي ساماندهي نيروي انساني در شهرداري همدان را ايجاد گروهي كارشناس براي بررسي و تطبيق شرايط موجود با مؤلفه‌هاي قانوني آن دانست و گفت: بيش از ۲ هزار نفر در مجموعه شهرداري مشغول به كار هستند كه بايد محل و نوع خدمت آن‌ها ساماندهي شود.

اين عضو شوراي اسلامي شهر با بيان اينكه امور اداري در مناطق مختلف شهرداري فعاليت زيادي ندارند بر فعال‌تر شدن آن‌ها تأكيد كرد و افزود: علاوه بر اين بايد بر عملكرد آن‌ها نظارت ستادي انجام شود.

وي با بيان اينكه در سال‌هاي گذشته كميته انضباطي در شهرداري فعال بود، اظهار كرد: اين كميته مي‌تواند به موارد تخلف و كوتاهي‌ها به خوبي رسيدگي و براي رفع آن‌ها اقداماتي انجام دهد.

وي با بيان اينكه پرداخت اضافه كاري در شهرداري بايد از حالت يكساني خارج و به مديران مناطق ابلاغ شود، تصريح كرد: اضافه كاري تنها بايد به كاركنان با فعاليت بيشتر تعلق گيرد، چرا كه وضع موجود باعث بروز نارضايتي در بين مجموعه شهرداري شده است.

وي افزود: گروه كارشناسي در ارزيابي‌ها بايد نيروهاي ناكارآمد را از مجموعه شهرداري حذف و نسبت به سبك‌سازي مجموعه اقدام كند.

ديگر عضو شوراي اسلامي شهر همدان در اين جلسه با بيان اينكه مديريت و بهره‌وري به دو بخش حاكميت و مديريت مرتبط است، گفت: مدير خوب و توانمندي كه شاخصه‌هاي خوبي را به زيرمجموعه خود ارائه كند موفق است.

علي‌اكبر نظري عدم آموزش را نخستين مشكل نظام اداري كشور دانست و افزود: به اين ترتيب بهره‌وري كافي به تدريج كاهش پيدا مي‌كند.

وي با اشاره به شايسته‌سالاري در اسلام گفت: اسلام معيارهاي شايسته‌سالاري را علم، مجاهدت، تدين و تقوا دانسته كه بايد گفت در ارزيابي اين معيارها ضعيف عمل كرده‌ايم.

وي با بيان اينكه ويژه‌خواري باعث بي‌انگيزگي مجموعه مي‌شود، تصريح كرد: در نظام اداري ما انگيزه تنبيهي وجود ندارد و همين عوامل در كنار يكديگر باعث ناكارآمدي مي‌شود.

نظري منابع انساني را ركن اصلي بهره‌وري دانست كه بايد براي آن ارزش و اهميت بالايي قائل بود و گفت: ۱۵۰ مؤلفه براي يك مدير خوب تعريف شده اما از آنجايي كه سيستم پاسخگو نيست همواره در اين زمينه مشكلاتي به وجود مي‌آيد.

وي افزود: بايد قانون به خوبي رعايت شود تا مؤلفه‌هاي تنبيه و تشويق نيروي انساني اعمال شود.

شهردار همدان: اصلاح ساختار سازماني شهرداري در دستور كار قرار گيرد

شهردار همدان نيز در اين جلسه با تأكيد بر اهميت بهره‌وري نيروي انساني در مجموعه شهرداري گفت: عملكرد شهرداري همواره مورد توجه بوده و در صورت نداشتن كارنامه خوب در اين قسمت همه خدمات زير سؤال مي‌رود.

سيد مصطفي رسولي با بيان اينكه بايد نرم‌افزاري براي اصلاح نيروي انساني تهيه و مورد استفاده قرار گيرد، افزود: كادرسازي نيروي انساني در شهرداري نياز ويژه و ضروري است.

وي اظهار كرد: تا چند سال آينده تعداد زيادي از كارشناسان و نيروهاي باسابقه شهرداري بازنشسته و از نظام اداري خارج مي‌شوند، به همين دليل بايد از امروز به فكر كادرسازي و جايگزيني تخصصي نيروها بود.

وي با اشاره به وجود حوزه ارشاد در برخي ادارات در گذشته گفت: اين حوزه از طرفي باعث تسهيل كار مردم و از طرفي باعث آموزش نيروي كار بود كه بايد امروزه در شهرداري مورد توجه قرار گيرد.

وي برخورد خوب با مردم را يكي از وظايف كاركنان شهرداري برشمرد و ادامه داد: در كنار آن بايد كاركنان از آموزش و تخصص كافي برخوردار بوده تا بتوانند مشكلات مردم را برطرف كنند.

رسولي با بيان اينكه حوزه اداري مالي شهرداري بايد پيگير ارزشيابي نيروهاي انساني باشد، گفت: اصلاح ساختار سازماني شهرداري بايد در دستور كار قرار گيرد، ميزان كار مفيد نيروهاي شاغل در شهرداري در روز بررسي و معين شود.

وي افزود: مجموعه اداري شهرداري پس از آموزش و پرورش دومين مجموعه بزرگ در جامعه است كه بايد بهترين نيروهاي كاري در آن استفاده شود.

وي تأكيد كرد: كاركنان شهرداري بايد رفتار اداري و انضباط را به خوبي رعايت كنند، سپس به مباحث تخصصي كار آن‌ها پرداخته شود.

شهردار همدان با بيان اينكه اصلاح ساختار اداري بايد ابتدا در سطح مديران صورت گيرد، گفت: مديريت درست و مدون بايد ابتدا از خود مديران اغاز و سپس به كاركنان گسترش يابد.

وي ارزيابي نيروي انساني را شناسنامه كاري پرسنل عنوان كرد و افزود: اين امر سبب ايجاد دغدغه خاطر در بين كاركنان مي‌شود و مي‌توان با استفاده از تجربه مديران در كلان شهرها به سمت اصلاح ساختار اداري گام برداشت.

معصوم‌زاده: ايجاد نظام پيشنهادات نيروها را خلاق مي‌كند

معاون مالي اداري شهردار همدان نيز گفت: با توجه به اينكه هر شغل و سمت شاخص‌هاي مربوط به خود را دارد ارزيابي براي مديران متفاوت است.

سيد حسين معصوم‌زاده با بيان اينكه ارزيابي‌ها بايد در سه سطح مديران عالي، مديران مياني و كارشناسان انجام شود، افزود: اين ارزيابي همه ساله انجام و در صورت موفقيت يك مدير در همه مؤلفه‌ها در طول چند سال تشويقي براي وي در نظر گرفته مي‌شود.

وي اظهار كرد: بايد دلايل عدم بهره‌وري نيروي انساني مشخص و پرداختي‌ها به پرسنل نسبت به ساير دستگاه‌ها نيز مشخص شود، اين عوامل در كنار هم به ارتقاي بهره‌وري و مديريت مناسب كمك مي‌كند.

وي با بيان اينكه پرسنل بايد تعلق سازماني داشته و همواره از سازمان خود دفاع كنند، گفت: با ايجاد نظام پيشنهادات مي‌توان نيروي انساني را به تفكر و خلاقيت سوق داد.

بياناتي: تعهد، تخصص و تجربه ملاك جذب نيروي انساني

معاون اجتماعي، فرهنگي و گردشگري شهرداري همدان نيز در ادامه جلسه جذب، ساماندهي و آموزش را سه اصل مهم در نظام اداري دانست و گفت: در اينگونه نظام‌ها توانمندي‌هاي افراد ملاك پيشرفت آن‌ها است.

محمدرضا بياناتي تعهد، تخصص و تجربه را ملاك اصلي در جذب نيروي انساني دانست و افزود: اين مؤلفه‌ها در مديران كمي متفاوت و به صورت تعهد، تجربه و تخصص است، چرا كه تجربه براي يك مدير مهم‌تر از تخصص است.

وي وقت‌گير بودن و غيرمؤثر بودن برخي جلسات براي مديران، به كارگيري افراد غيرتوانمند، نداشتن آموزش خوب به نيروي كار، عدم تطابق مزايا با كاركرد افراد را از جمله مشكلات و آسيب‌هاي مجموعه اداري شهرداري دانست و اظهار كرد: با جلوگيري از ارتباطات و رانت كه انگيزه نيروي كار را مي‌گيرند مي‌توان بسياري از مشكلات را برطرف كرد.

وي تأكيد كرد: جذب سازماندهي و آموزش مهم‌ترين راه‌هاي اصلاح ساختار نيروي انساني هستند كه بايد مورد توجه ويژه قرار گيرند.

image_pdfفایل PDFimage_printپرینت

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + چهار =