1

برگزاری کمیته تلفیقی شورای پژوهشی مرکز؛ تدوین پیوست فرهنگی و اجتماعی پروژه میدان امام خمینی (ره) و پیاده راه سازی خیابان اکباتان

جلسه کمیته تلفیقی با موضوع تدوین پیوست فرهنگی و اجتماعی برای پروژه پیاده راه خیابان اکباتان و میدان امام، با حضور اساتید و اعضای کمیته­های فرهنگی، معماری و شهرسازی، محیط زیست، حمل و نقل و ترافیک، برگزار گردید.  در ابتدای جلسه، مهندس زارعی مدیر اجرایی مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان، با تشکر از حضور اعضای کمیته­های مرکز مطالعات به تشریح مختصری از چیستی پیوست نگاری فرهنگی پرداخت و گفت : پیوست نگاری فرهنگی به تاثیرات فرهنگی و اجتماعی پروژ ها و فرصت ها و تهدیدهای که ایجاد می کند می پردازدو وظایف پروژه در قبال پدیده های مترتب بر آنرا تعیین و پیش بینی می نماید . لذا مقام معظم رهبری پیوست فرهنگی را برای همه پروژه ها الزامی و ابلاغ فرمودند .ایشان بیان کردند بحث پیوست نگاری فرهنگی مناسب است قبل از اجرای پروژه انجام شود و مسایل فرهنگی قبل و در حین انجام پروژه در نظر گرفته شود. در تدوین پیوست فرهنگی باید مسئله اوقات فراغت و برنامه ­هایی که می­توان در این بستر فرهنگی اجرا نمود نیز در نظر گرفته شود. در ادامه از اعضای حاضر خواستند نظرات و پیشنهادات خود را در این مورد بیان نمایند.

در ادامه، مهندس فتحیان مدیر منطقه یک شهرداری همدان بیان کردند: پروژه پیاده راه سازی خیابان بوعلی هم از لحاظ سرعت اجرا و هم دقت در جنبه­ های مختلف پروژه از کیفیت مناسبی برخوردار بود و بستر سازی مناسب برای اجرای مسائل فرهنگی ایجاد گردید. ایشان افزودند: با موفقیت این پروژه میتوان پیاده راه سازی را در میدان امام وخیابان اکباتان نیز با در نظر گرفتن مسائل فرهنگی ادامه داد.

سپس دکتر الیاسی نایب رییس شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر تهیه پیوست فرهنگی پروژه خیابان اکباتان پیش از اجرای پروژه بیان کرد: کار تدوین پیوست فرهنگی سریعتر انجام شود که در فصل بهار و تابستان کار اجرای آن آغاز شود.  ایشان همچنین بیان کردند در این مورد باید یک شرح خدمات پیوست فرهنگی پروژه به جلسه­ ارائه شود تا اعضای حاضر بدانند به طور مشخص چه مسائلی باید در جلسه بررسی و تدوین گردد.

دکتر سجادزاده از اعضای کمیته معماری و شهرسازی نیز بیان کردند در صورت تدوین پیوست فرهنگی میزان اثر بخشی آن نیز معیّن گردد و ذکر شود که چقدر در ایجاد نشاط و شادابی مؤثر خواهد بود؛ همچنین باید مسئله­ ی ترافیک هم مشخص شود و بدانیم این حجم ترافیک به کدام مسیرها هدایت خواهد شد و پارکینگ­ هایی برای آن احداث گردد.

سپس خانم دکتر لرستانی نظر خود را در مورد اثرات زیست محیطی پروژه بیان کردند: یکی از محاسن پیاده­ راه سازی از جهت بهینه سازی حمل و نقل است و کاهش بار آلودگی هوا با اجرای این پروژه محسوس خواهد بود. ایشان پیشنهاد دادند به جای ایجاد پارکینگ و انتقال بار ترافیک به خیابان­ های اطراف خیابان اکباتان مناسب است فرهنگ پیاده مداری به مردم آموزش داده شود و همچنین حمل و نقل عمومی تقویت گردد و در پیاده ­راه سازی، ایجاد سبز راه نیز در نظر گرفته شود.

آقای دکتر گودرزی دیگر عضو کمیته نیز بیان کردند: همدان با اجرای طرح پیاده راه ­سازی شش خیابان اصلی مرکز شهر می­تواند به قطب گردشگری تبدیل شود. مسائل فرهنگی پیچیده است و در برخی موارد قابل پیش بینی نیست بنابراین پیوست نگاری فرهنگی باید قبل و در حین انجام پروژه صورت گیرد. ایشان پیشنهاد دادند در اجرای طرح عجله نشود و با دقت و بررسی همه ­جانبه صورت گیرد. همچنین در قبل و حین اجرای پروژه، صورت کامل شده­ ی آن به منظور جلب مشارکت شهروندان  به مردم معرفی شود.

مصوبات جلسه:

-کمیته ­ای متشکل از نماینده معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری همدان، معاونت شهرسازی و منطقه یک، و نماینده ای از مرکز مطالعات و پژوهش های شورا برای تدوین شرح خدمات پیوست نگاری فرهنگی و اجتماعی پروژه پیاده­راه سازی میدان امام و خیابان اکباتان تشکیل گردد و این کمیته تا دو هفته آینده کار تدوین شرح خدمات را به اتمام رسانده و به کمیته پیوست نگاری ارائه دهد.