1

گزارش بازدید مورخ ۹۸/۰۷/۱۳ اعضای محترم شورای اسلامی شهر همدان، رئیس و کارکنان مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان از مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران و رصدخانه شهری تهران

گزارش بازدید مورخ 98/07/13 اعضای محترم شورای اسلامی شهر همدان، رئیس و کارکنان مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان از مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران و رصدخانه شهری تهران

در ابتدای جلسه دکتر محمدحسین بوچانی رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ضمن عرض خیر مقدم تاریخچه شکل گیری مرکز مطالعات در تهران را بیان و وظایف این مرکز را معرفی کرد و افزود: ارتباط مرکز با شورا در چارچوب مشخصی تعریف شده است که اعلام نظر درباره لوایح مختلف یکی از آن­هاست. بوچانی همچنین بر لزوم توجه به نوآوری و خلاقیت در اداره شهر تاکید کرد و گفت:  به کارگیری خلاقیت تنها به معنای بهره مندی از تکنولوژی نیست بلکه معنای گسترده تری دارد ؛ در حال حاضر کشورهای پشرفته و شهرهای الگو در جهان از روش های خلاقانه در مدیریت شهری بهره می برند. بوچانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تجاری سازی پژوهش­های مرکز گفت: با توجه به اینکه تمامی پروژه هایی که در شهرداری کلید می خورد دارای بهره بردار مشخصی است و همچنین پروژه های بسیار تخصصی و جزئی هستند و اغلب موارد مصرف دیگری ندارد امکان تجاری سازی آنها وجود ندارد، با این حال تلاش­ برای تجاری سازی پژوهش­های موردی قرار گرفته است

در ادامه جلسه اعضای محترم شورای اسلامی شهر به بیان نظرات و دیدگاه­ های خود در حوزه های مختلف درآمدهای پایدار، گردشگری، عوارض، ساختار سازمانی و امور قراردادها پرداختند و سوالاتی را از معاونان و مدیران مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران مطرح کردند.

دکتر گیاه شناس رییس محترم مرکز مطالعات شورای شهر همدان نیز ضمن تشکر از میزبانی شایسته مرکز مطالعات تهران گفت؛ بدنبال انسجام فعالیت­های علمی و مرتبط با حوزه مدیریت شهری هستیم تا مبنای علمی برای تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های مدیریتی شهر همدان باشد. ایشان ضمن ارائه پیش نویس تفاهم نامه همکاری، آمادگی خود را جهت گسترش همکاری های فی مابین در طرح های پژوهشی، هم افزایی در امور مطالعاتی و تشریک تجارب مشترک اعلام نمود.

در ادامه این جلسه مهندس حمید بادامی نجات نائب رییس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به ساختار مرکز مطالعات و پژوهش های همدان ضمن ابراز علاقه مندی برای انتقال تجربیات تهران به همدان در قالب های گوناگون از جمله امضای تفام نامه گفت: امیدوارم پیش نویس تنظیم شده باعث گسترش ظرفیت های همدان شود و به سمت پیشرفت بیشتر حرکت کنیم.

وی مرکز مطالعات و پژوهش های همدان را جزو مراکز پیشتاز علمی در مدیریت شهری کشور معرفی کرد و افزود: این مرکز می تواند با همکاری با کلان شهرهایی که سابقه بیشتری در پژوهش دارند مانند تهران و مشهد به یکی از الگوهای موفقیت تبدیل شود.

شایان ذکر است مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران متشکل از  13 کمیته پژوهشی است که آخرین آن با عنوان کمیته نوآوری و هوشمندسازی به تازگی و پیرو رویکردهای نوین مدیریت شهری در تهران شکل گرفته است.

در انتهای این جلسه رییس و کارکنان مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان از بخش های مختلف مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران همچون کتابخانه و مرکز اسناد دیدار کردند و  با کارکنان این مرکز و فعالیت هایشان آشنا شدند.

در برنامه بعدی پیش بینی شده، اعضا از رصدخانه شهری تهران بازدید و در جلسه ای با مدیر رصدخانه شهری تهران به بیان دیدگاه­های خود پرداختند شایان ذکر است رصدخانه شهری به عنوان مرکز تصمیم گیری کلان شهری و به سفارش سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری در سال 1391 در مدت زمان سه ماه احداث گردید این رصدخانه محل تجمیع داده‌های پالایش شده‌ی لازم برای تصمیم‌گیری‌های مرتبط با مدیریت شهری است به تعبیری ساده، علاوه بر اینکه وظیفه دارد کل داده‌ها را جمع‌آوری کند، باید امکان شبیه‌سازی فرآیندهایی که امکان وقوع در شهر را دارند نیز فراهم کند در ضمن با استفاده از رصدخانه شهری وضعیت موجود شهر به صورت مستند و بصری را فراهم نمود که  قابلیت پایش را دارا باشد. به طوری که تصمیمات کلان بسیار راحت، ملموس و بصری گرفته شود.

در پایان جلسه مقرر گردید نماینده مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان با همکاری رصدخانه شهری تهران، مراحل مطالعاتی و امکان سنجی تأسیس رصدخانه شهری همدان را پیگیری نمایند.

در پایان برنامه اعضای محترم شورای اسلامی شهر، رییس و قائم مقام مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان از واحدهای مختلف شرکت برج میلاد تهران همچون موزه شهرداری تهران بازدید نمودند.